Gå til innhold

Religioner, har "ekspertene" sovet i timen ?

Anbefalte innlegg

berreundrar
Skrevet

Er det bra de hjernevasker sine barn?

Hjernevasker? Det er vel bare onde/syke foreldre som hjernevasker barna sine. Men å påvirke barna gjør vi alle, enten det f.eks. er religiøst, politisk, eller ved interesse for bestemte typer sport, osv.

Men når det gjelder det religiøse, her kristendommen, så minner jeg om at landets 15- åringer i dag helt selv bestemmer om de f.eks. vil konfirmeres eller ikke. De kan som 15-åringer også melde seg ut av statskirka. Normale friske foreldre tvinger ingen 15-åringer til å måtte gå i kirka eller å være kristne. Det er noe ungdommene må få bestemme selv, og ved 15-års alder regnes de altså som modne nok til å ta et slikt valg. Vi har et kristent vennepar som har konfirmant til våren, og denne vil "konfirmere" seg borgerlig, altså human-etisk. Ikke noe problem for foreldrene det, og slik må og bør det være.

Hva som er vanlig hos muslimene vet jeg ikke, men jeg innbiller meg at det der ikke er noe rom for å bestemme selv. Dessverre.

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• slabbedask

24

• Toga

24

• berreundrar

15

• Trine

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hjernevasker? Det er vel bare onde/syke foreldre som hjernevasker barna sine. Men å påvirke barna gjør vi alle, enten det f.eks. er religiøst, politisk, eller ved interesse for bestemte typer sport, osv.

Det sier seg selv at det ikke er bra hvis man indoktrineres fra man et bitte liten til å tro på en fantasifigur i "himmelen", uansett som denne heter "Gud" eller "Allah".

Skrevet

Det sier seg selv at det ikke er bra hvis man indoktrineres fra man et bitte liten til å tro på en fantasifigur i "himmelen", uansett som denne heter "Gud" eller "Allah".

Det viktig å lære barna etter beste evne fra de er bitte små. siden må de jo selv bestemme hvordan de vil leve. Barn har et naturlig behov for noen å se opp til, og ha gode eksempler. De har en sterk rettferdighetsans, som jo også er en av de medfødte ting med oss mennesker. Barn ville stille mange spørsmål som har med livet å gjøre, og da kan vi ikke bare lavære å svare, eller fortelle dem løgner som om de naturlig skulle bare godta det.

berreundrar
Skrevet

Det sier seg også selv at det ikke er bra å indoktrineres fra barnsben av til å tro at SV er det eneste saliggjørende politiske parti, at fotball er den absolutt beste sporten, at bestemor er psykopat, eller at det er helt ok å ha sex fra man er 14 og at abort er løsningn hvis man skulle bli gravid.

Personlig tror jeg ikke at noe av det jeg nevnte "indoktrineres", men at man blir påvirket av foreldrenes meninger og holdninger er soleklart. Slik også med kristendommen. Og heldigvis er dagens ungdom så oppegående at de underveis danner seg egne oppfatninger om hva det skulle være. Hvis du har lest litt psykologi blir vennene på et tidspunkt viktigere enn foreldrene. Det ligger også i ungdommens natur å finne ut ting selv og danne seg egne meninger. 

Og jeg ser ikke noe galt i at barna får med seg en ballast tuftet på kristne verdier inn i ungdoms- og voksenlivet. Heller ikke at de får høre at Gud finnes og at de er skapt og elsket av ham. 

Skrevet

Det sier seg også selv at det ikke er bra å indoktrineres fra barnsben av til å tro at SV er det eneste saliggjørende politiske parti, at fotball er den absolutt beste sporten, at bestemor er psykopat, eller at det er helt ok å ha sex fra man er 14 og at abort er løsningn hvis man skulle bli gravid.

Personlig tror jeg ikke at noe av det jeg nevnte "indoktrineres", men at man blir påvirket av foreldrenes meninger og holdninger er soleklart. Slik også med kristendommen. Og heldigvis er dagens ungdom så oppegående at de underveis danner seg egne oppfatninger om hva det skulle være. Hvis du har lest litt psykologi blir vennene på et tidspunkt viktigere enn foreldrene. Det ligger også i ungdommens natur å finne ut ting selv og danne seg egne meninger. 

Og jeg ser ikke noe galt i at barna får med seg en ballast tuftet på kristne verdier inn i ungdoms- og voksenlivet. Heller ikke at de får høre at Gud finnes og at de er skapt og elsket av ham.

Så koselig at du har begynt å poste under fullt nick da.
Skrevet

Kristen ballast? Det er en ryggsekk full av gråstein de ville vært bedre foruten.

berreundrar
Skrevet

Så koselig at du har begynt å poste under fullt nick da.

Ja,du synes? Fant ut at det ikke spiller noen rolle hva for et nick jeg benytter meg av. Gjenkjent kan man bli uansett, enten man bruker nicket sitt eller poster som Anonym. Bryr meg ikke lenger.

berreundrar
Skrevet (endret)

Kristen ballast? Det er en ryggsekk full av gråstein de ville vært bedre foruten.

Er du vokst opp med "julenisse-ballast"? Enn "tannfe-ballast"? Jeg synes det er idiotisk å fortelle små uskyldige intetanende barn at julenissen og tannfeen finnes. Men varig skade av det tar de neppe. Likeså med kristendommen.

Men du får mene hva du vil, og jeg får mene hva jeg vil. God jul!

Endret av berreundrar
Skrevet

Er du vokst opp med "julenisse-ballast"? Enn "tannfe-ballast"? Jeg synes det er idiotisk å fortelle små uskyldige intetanende barn at julenissen og tannfeen finnes. Men varig skade av det tar de neppe. Likeså med kristendommen.

Men du får mene hva du vil, og jeg får mene hva jeg vil. God jul!

Julenissen og tannfeen er noe man spøker med ovenfor små barn en gang iblant. Religion, derimot, er noe som terpes på daglig gjerne helt til barnet flytter hjemmefra.

Jeg feirer jul, men det er ingenting religiøst over min feiring, og har heller aldri vært det. Og forresten, det er ingen kristen feiring; jol har nordmenn feiret lenge før "Jesus" visstnok skal ha levd.

AnonymBruker
Skrevet

religion_opium.jpg

* Gapskratt* ! Den fyren legitimerte Stalins massemord og mental tvangstrøye for millioner av øst-europere!

Anonymous poster hash: 5a4f1...4c5

Skrevet

* Gapskratt* ! Den fyren legitimerte Stalins massemord og mental tvangstrøye for millioner av øst-europere!

Kanskje det. ;) Nå har ikke jeg sagt det er mitt forbilde heller akkurat, men en ting er sikkert, og det er at han har hatt veldig stor innvirkning på vestlig tenkning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg feirer jul, men det er ingenting religiøst over min feiring, og har heller aldri vært det. Og forresten, det er ingen kristen feiring; jol har nordmenn feiret lenge før "Jesus" visstnok skal ha levd.

Feil.

Det stemmer at ordet julen ikke er kristent. Det kommer fra den gamle midtvinterfesten som ble behørig feiret med blot (altså offer til gudene) ved første fullmåne etter første nymåne etter vintersolverv.

Teller vi opp, ser vi at dette er sånn rundt 12. januar.

Men dagens julefeiring foregår altså ikke på den dagen.

Det som skjedde var at en av våre første kristne konger, Håkon den gode, på 900-tallet flyttet julefeiringen til samme dag som Kristmessen 25. desember. Dermed ble det i en periode både blotet og feiret Kristmesse den dagen, inntil bloting ble forbudt på 1000-tallet.

Kilde: http://dekodet.blogspot.no/2012/12/hedensk-eller-hakonsk-jul.html

Skrevet

Feil.

Du kan ikke si at det er feil at Toga feirer jul eller jol som er en hedensk feiring. At denne feiringen er lagt sammen med feiringen av jesu fødsel er jo ikke hans skyld. Jul stammer fra den hedenske feiringen jol.

Uansett jul og påske stemmer ikke om hverandre dersom det som er skrevet i bibelen er korrekt.

Skrevet

Feil.

Om noen velger å drasse med seg engler og Jesus i krybba, ja da kan de sikkert hevde de feirer kristen jul. Men når jeg verken har engler eller Jesus, men derimot høyst hedensk julegran, og attpåtil nisser - aldri går i kirken, og feirer med flesk og "mjød" i stedet - da er det mer jol enn kristen jul.

Jeg vil tro nordmenn flest feirer noe som ligner mer på jol enn det er kristendomsreferanser.

(Hvilken dato det dreier seg om er helt uvesentlig, siden det likegjerne kan ha vært 12. januar Jesus ble født. :) )

AnonymBruker
Skrevet

(Hvilken dato det dreier seg om er helt uvesentlig, siden det likegjerne kan ha vært 12. januar Jesus ble født. :) )

Dato er vesentlig i denne diskusjonen fordi det motsier din påstand. 25. desember har aldri blitt feiret i hedensk forstand før Kristmessen 25. desember ble feiret i Norge. Julefeiringen er ikke "kuppet" av kristne, derimot begrepet "jul" er opprinnelig hedensk.

Skikken med julegran er ikke hedensk, men kom fra Tysklands kristne julefeiring. I mangel av noe bedre ble grantre brukt som symbol på vintreet, omtalt i Joh 15,1.

Nisser er derimot hedenske figurer fra norske eventyr. At du fremdeles heller vil ha hedensk feiring, sier jo noe om dine idealer. Norsk førkristen tid, sånn med norrøne skikker, har en del vond "smak": da kunne de ofre levende barn til avgudene. Denne ofringen tok slutt med kristendommen.

Skrevet

Dato er vesentlig i denne diskusjonen fordi det motsier din påstand. 25. desember har aldri blitt feiret i hedensk forstand før Kristmessen 25. desember ble feiret i Norge. Julefeiringen er ikke "kuppet" av kristne, derimot begrepet "jul" er opprinnelig hedensk.

Skikken med julegran er ikke hedensk, men kom fra Tysklands kristne julefeiring. I mangel av noe bedre ble grantre brukt som symbol på vintreet, omtalt i Joh 15,1.

Nisser er derimot hedenske figurer fra norske eventyr. At du fremdeles heller vil ha hedensk feiring, sier jo noe om dine idealer. Norsk førkristen tid, sånn med norrøne skikker, har en del vond "smak": da kunne de ofre levende barn til avgudene. Denne ofringen tok slutt med kristendommen.

Kan du ikke bestemme deg om du vil poste anonymt eller under fullt nick?

Skrevet (endret)

- Poenget er at dato er uvesentlig. Hvis jeg har lyst til å feire jol 24. desember, så er ikke det noe mindre logisk enn at de som feirer kristen jul feirer 24. desember - fordi man uansett ikke vet nøyaktig hvilken dag Jesus er født (spesielt ikke siden det bare er fiksjon). Det vi derimot vet, er at det kristne totalitære regimet tvang folk til å bytte ut feiring av vintersolverv i hedensk forstand med kristen feiring. Hvorfor tror du vi kaller det jul?

- Det var en hedensk skikk å bringe greiner fra grantreet inn når det ble feiret vintersolverv eller jol. Det er sannsynligvis det som er opphavet til den tyske kristne tradisjonen med julegran på 1600-tallet.

- Det siste der, med ofring av levende barn, kan du gjerne finne pålitelige kilder på. Det har sikkert forekommet en eller annen gang - men det er uvesentlig hva som har forekommet en eller annen gang. Jeg kan sikkert finne en eller annen grusomhet du ikke vil la kjennetegne kristendommen om jeg ville. ;)

Endret av Toga
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bestemme deg om du vil poste anonymt eller under fullt nick?

Jeg har bestemt meg. Har innlegg under fullt nick i tillegg i denne tråden. Bare spør Webmaster.

Skrevet

Hvor mye faenskap har ikke kristendommen på samvittigheten? Jeg syntes hele systemet både lukter og smaker vondt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...