slabbedask Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 Jeg har bestemt meg. Har innlegg under fullt nick i tillegg i denne tråden. Da har du åpenbart ikke bestemmet deg. 0 Siter
Toga Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 Hvor mye faenskap har ikke kristendommen på samvittigheten? Jeg syntes hele systemet både lukter og smaker vondt. Det er jo kvinnedagen i dag! Bare noe jeg tenkte på, i forb. med innføringen av kristendommen i stedet for våre hedningerøtter. Er det noe som svekket kvinners rettigheter i Norge så var det kristningen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 Kan du ikke bestemme deg om du vil poste anonymt eller under fullt nick? slik skulle det være: Jeg har bestemt meg. Har ingen innlegg under fullt nick i tillegg i denne tråden. Bare spør Webmaster. Anonymous poster hash: 5a4f1...4c5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 Det er jo kvinnedagen i dag! Bare noe jeg tenkte på, i forb. med innføringen av kristendommen i stedet for våre hedningerøtter. Er det noe som svekket kvinners rettigheter i Norge så var det kristningen. haha! Les hva de gjorde mot kvinner i vikingtiden, du! Anonymous poster hash: 5a4f1...4c5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 - Det siste der, med ofring av levende barn, kan du gjerne finne pålitelige kilder på. Det har sikkert forekommet en eller annen gang - men det er uvesentlig hva som har forekommet en eller annen gang. Jeg kan sikkert finne en eller annen grusomhet du ikke vil la kjennetegne kristendommen om jeg ville. Menneskeofringer i lange baner i norrøn tid: - Vikingene ofret mennesker DEN GAMLE VIKINGBORGEN i Trelleborg (980) har ifølge Jørgensen frembrakt det beste eksempelet på menneskeofring fra vikingtida. Her fant arkeologer et kultsted med det som ser ut til å være menneskeoffer allerede i 1937. Men det ble ikke mye snakk om at det faktisk var funnet rester etter offer av mennesker. - Funnet ble liksom glemt, arkeologenes interesse endret seg rundt 1950, de ble opptatt av hvordan samfunnene økonomisk var skrudd sammen. Noen mente også dette dreide seg om personer som var blitt drept ved angrep på borgen, men det er det definitivt ikke, sier Jørgensen. I to groper her lå det barneskjeletter, samt kranier og knokler fra voksne mennesker og en hel del fra gris, ku og sau. Kilde:http://www.dagbladet.no/2009/01/08/magasinet/arkeologi/vikinger/historie/4277680/ Thietmar av Merseburg skriver i det 11. århundre at juleblotet i Lejre på Sjælland (ofte omtalt som Lejreblotet) holdes hvert niende år i januar. Der ble det ofret 99 mennesker og 99 hester, og dessuten hunder og haner, til gudene. Mest berømt er trolig vølseblotet, som beskrives i Olav den helliges saga og gjennom Adam av Bremens nedskrivninger[1] om det store niårsblotet i Gamla Uppsala omkring år 1076, som også beskriver menneskeofring. Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Blot -------- Se ellers: http://nn.wikipedia.org/wiki/Norr%C3%B8n_religion#Ofring_av_menneskehttp://no.wikipedia.org/wiki/Norr%C3%B8n_religion#Karakterstikk_av_norr.C3.B8n_hedendom Skal du fortsette med slik hedensk feiring? Anonymous poster hash: 5a4f1...4c5 0 Siter
Toga Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 haha! Les hva de gjorde mot kvinner i vikingtiden, du! Anonymous poster hash: 5a4f1...4c5 Hvor skal jeg lese det? Lagtingslovene på den tiden sier at voldtekt kan straffes med døden, og straffen kan kun gjelde mann, ikke kvinne. Om voldtekten ikke hadde vitner eller var åpenbar, kunne kvinnen vitne ovenfor 12 av de viseste, for å finne ut hva som skjedde, om hun sier fra samme dag. 0 Siter
Toga Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 Menneskeofringer i lange baner i norrøn tid: Kilde:http://www.dagbladet.no/2009/01/08/magasinet/arkeologi/vikinger/historie/4277680/ Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Blot -------- Se ellers: http://nn.wikipedia.org/wiki/Norr%C3%B8n_religion#Ofring_av_menneskehttp://no.wikipedia.org/wiki/Norr%C3%B8n_religion#Karakterstikk_av_norr.C3.B8n_hedendom Skal du fortsette med slik hedensk feiring? Anonymous poster hash: 5a4f1...4c5 Du har oppdrevet ett eksempel med barneofring. Det var ikke det du originalt sa. Menneskeofring gjaldt slaver. Hvordan har behandlet kristne sine "negerslaver", inntil for 200 år siden eller noe slikt? Jeg "fortsetter" ikke med slik hedensk feiring, siden jeg er ateist. Jeg sier bare at jula er mer hedensk i Norge enn kristen. 0 Siter
Kalevaala Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 Jeg tror ikke det henger sammen med religion. Det har nok noe med personligheten å gjøre. Religionen blir bare en utrykksform. Det tror jeg også. 0 Siter
berreundrar Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Julenissen og tannfeen er noe man spøker med ovenfor små barn en gang iblant. Religion, derimot, er noe som terpes på daglig gjerne helt til barnet flytter hjemmefra. Jasså så dette vet du med sikkerhet, forstår jeg. Godt at du har et så stort erfaringsgrunnlag at du vet hvordan foreldre oppdrar ungene sine, da. Blir helt matt av deg. ta deg en bolle, eller kanskje helst en pille. Tror du kan trenge det. 0 Siter
berreundrar Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Hvor mye faenskap har ikke kristendommen på samvittigheten? Jeg syntes hele systemet både lukter og smaker vondt. Hadde nok vært mer faenskap uten kristendommens påvirkning. Hvorfor kan du lese om i historiebøkene. 0 Siter
slabbedask Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Hadde nok vært mer faenskap uten kristendommens påvirkning. Hvorfor kan du lese om i historiebøkene. Den eventuelle positive påvirking kristendommen har hatt overgås med stor margin av alle grusomheter og overgrep begått i guds navn opp gjennom historien. Verden hadde vært en mye bedre sted uten religiøse eventyr. 0 Siter
slabbedask Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Jasså så dette vet du med sikkerhet, forstår jeg. Godt at du har et så stort erfaringsgrunnlag at du vet hvordan foreldre oppdrar ungene sine, da. Blir helt matt av deg. ta deg en bolle, eller kanskje helst en pille. Tror du kan trenge det. Når du synker så dypt at du foreslår at andre skal "ta seg en pille" har du allerede tapt diskusjonen. Goodbye! PS: Er det såkalt kristen "nestekjærlighet" du praktiserer nå? 0 Siter
berreundrar Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Når du synker så dypt at du foreslår at andre skal "ta seg en pille" har du allerede tapt diskusjonen. Goodbye! PS: Er det såkalt kristen "nestekjærlighet" du praktiserer nå? Nei, dette er ikke kristen nestekjærlighet. Er ikke viktig for meg å vinne en diskusjon. Men jeg mener nå bestemt at du kunne trengt ei pille.. lol 0 Siter
Trine Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Jasså så dette vet du med sikkerhet, forstår jeg. Godt at du har et så stort erfaringsgrunnlag at du vet hvordan foreldre oppdrar ungene sine, da. Blir helt matt av deg. ta deg en bolle, eller kanskje helst en pille. Tror du kan trenge det. Nei, dette er ikke kristen nestekjærlighet. Er ikke viktig for meg å vinne en diskusjon. Men jeg mener nå bestemt at du kunne trengt ei pille.. lol Jeg antar at du er kristen siden du prøver så hardt å beskytte kristendommen. Nå har du anbefallt to fornuftige og intelligente mennesker om å ta seg en pille. Hvorfor gjør du det? Det du driver med er som mobbing å regne, fordi noen har et annet syn på ting enn du selv har. Slik oppførsel er ganske typisk for en kristen. Nå tenker du kanskje "hva vet hun om det, hun er jo ikke kristen". Jeg har vokst opp i en kristen familie, jeg har omgåtts kristne mennesker hele min oppvekst. Det er de minst omtenksomme menneskene jeg har møtt. Ikke alle selvfølgelig, noen er snille, men jeg har ikke noe annet sted opplevd så mye baksnakking og mobbing som i de kristne miljøene. Og nå beviser du igjen, akkurat det jeg alltid har ment. Hvordan kan man være kristen og ha så lite respekt for andre mennesker? 0 Siter
slabbedask Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Nei, dette er ikke kristen nestekjærlighet. Er ikke viktig for meg å vinne en diskusjon. Men jeg mener nå bestemt at du kunne trengt ei pille.. lol For en ekkel og nedrig person du er. Det er bare å ønske god bedring. 0 Siter
berreundrar Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 For en ekkel og nedrig person du er. Det er bare å ønske god bedring. Og der overgikk du meg, gitt. Er det fordi du ikke er kristen at du kan tillate deg å gi slike personkarakteristikker til andre mennesker? Det å ikke være kristen betyr for mange at de fritt fram kan si og gjøre hva de vil, for de er jo ikke kristne. Og hvorfor mener mange at kristne skal være ufeilbarlige og perfekte? Ingen mennesker er det, uavhengig av livssyn. I bunnen og grunnen er vi bare mennesker med ulik ballast. Som f.eks. deg med din julenisse-ballast. Jeg har aldri påstått at jeg er perfekt. Det klarer jeg ikke å være, og jeg gidder heller ikke å late som om jeg er det. Det blir bare hyklersk. Men det hindrer ikke meg i å tro på Gud likevel. God bedring til deg også, og husk nå endelig å ta den pilla di! 0 Siter
Toga Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 eller kanskje helst en pille. Tror du kan trenge det.Ja, det trenger jeg nok. Men hadde det bare fantes antireligiøsika - tenk for et utopisk samfunn vi hadde fått. 0 Siter
Trine Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 (endret) Og der overgikk du meg, gitt. Det syns ikke jeg. Å si til noen at de skal gå og ta seg en pille er fullstendig meningsløst og bare ren mobbing, å synes at noen er ekkel og nedrig person fordi hn ber andre gå og ta seg en pille, er en seriøs mening. Endret 9. mars 2015 av Trine 0 Siter
berreundrar Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Ja, det trenger jeg nok. Men hadde det bare fantes antireligiøsika - tenk for et utopisk samfunn vi hadde fått. Tja... man har da antipsykotika. Tror det kan gjøre samme nytten, faktisk. Var en gang innlagt pga religiøse vrangforestillinger, og spiste anitpsykotika i mengder. Og jeg ble jo frisk igjen, synes du ikke? Piller er kult. 0 Siter
berreundrar Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Det syns ikke jeg. Å si til noen at de skal gå og ta seg en pille er fullstendig meningsløst og bare ren mobbing, å synes at noen er ekkel og nedrig person fordi hn ber andre gå og ta seg en pille, er en seriøs mening. Ja, ekkel og nedrig kan jeg nok være. Sant det. Mener du at kristne ikke har den egenskapen til å være det, eller mener du at det er andre regler for meg enn for ateister? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.