Gå til innhold

Religioner, har "ekspertene" sovet i timen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle mennesker er ekle og nedrige hvis de slutter å tenke på konsekvenser.

IMHO. :D

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• slabbedask

24

• Toga

24

• berreundrar

15

• Trine

7

Mest aktive i denne tråden

berreundrar
Skrevet

Jeg antar at du er kristen siden du prøver så hardt å beskytte kristendommen. Nå har du anbefallt to fornuftige og intelligente mennesker om å ta seg en pille. Hvorfor gjør du det? Det du driver med er som mobbing å regne, fordi noen har et annet syn på ting enn du selv har. Slik oppførsel er ganske typisk for en kristen. Nå tenker du kanskje "hva vet hun om det, hun er jo ikke kristen". Jeg har vokst opp i en kristen familie, jeg har omgåtts kristne mennesker hele min oppvekst. Det er de minst omtenksomme menneskene jeg har møtt. Ikke alle selvfølgelig, noen er snille, men jeg har ikke noe annet sted opplevd så mye baksnakking og mobbing som i de kristne miljøene. Og nå beviser du igjen, akkurat det jeg alltid har ment. Hvordan kan man være kristen og ha så lite respekt for andre mennesker?

Slik oppførsel er nok ikke typisk for kristne nei, like lite som de er typisk for ateister. Ellers kan jeg si meg enig i alt du skriver, bare med motsatt fortegn. Jeg har ikke vokst opp i en kristen familie eller vanket i kristne kretser før i voksen alder. Min erfaring med ikke-kristne i årenes løp er ganske lik din erfaring med kristne. Men hvordan kan man oppføre seg dårlig mot mennesker i det hele tatt, uavhengig av livssyn? En ateist som oppfører seg dårlig mot et menneske er da vel ikke bedre enn en kristen som oppfører seg dårlig mot et menneske? Eller? Hva er det som gjør at det stilles andre krav til kristne? Er vi ikke alle bare mennesker som gjør så godt vi kan her i verden? Folk fungerer ganske likt enten man har et kristent livssyn eller ikke.

berreundrar
Skrevet

Alle mennesker er ekle og nedrige hvis de slutter å tenke på konsekvenser.

IMHO. :D

Jeg er gammel, så jeg vet ikke hva IMHO betyr. Kan du oversette? Ellers så har du helt rett. Du har forstått det! ;)

Skrevet (endret)

Ja, ekkel og nedrig kan jeg nok være. Sant det. Mener du at kristne ikke har den egenskapen til å være det, eller mener du at det er andre regler for meg enn for ateister?

Om du leser det forrige innlegget mitt så ser du vel at jeg ikke mener at kristne ikke kan ha den egenskapen, snarere tverrt imot. De overgår ateister når det kommer til å se ned på og snakke dritt om andre. Det er kristent å ha en ovenfra og ned holdning ;) Naturlig nok syns jeg dette er litt merkelig ettersom kristne sier man skal elske sin neste som seg selv, og man skal vende det andre kinnet til o.s.v o.s.v, ateister mener ikke at man skal vende det andre kinnet til. Det er noe med å praktisere det man sier.

Endret av Trine
Skrevet

Slik oppførsel er nok ikke typisk for kristne nei, like lite som de er typisk for ateister. Ellers kan jeg si meg enig i alt du skriver, bare med motsatt fortegn. Jeg har ikke vokst opp i en kristen familie eller vanket i kristne kretser før i voksen alder. Min erfaring med ikke-kristne i årenes løp er ganske lik din erfaring med kristne. Men hvordan kan man oppføre seg dårlig mot mennesker i det hele tatt, uavhengig av livssyn? En ateist som oppfører seg dårlig mot et menneske er da vel ikke bedre enn en kristen som oppfører seg dårlig mot et menneske? Eller? Hva er det som gjør at det stilles andre krav til kristne? Er vi ikke alle bare mennesker som gjør så godt vi kan her i verden? Folk fungerer ganske likt enten man har et kristent livssyn eller ikke.

Det stilles ikke andre krav til kristne av resten av befolkningen, men det stilles krav til kristne gjennom bibelen. Dette er en bok ateister ikke lever etter. Det naturlig nok forventet at kristne oppfører seg bedre og bryr seg mer om andre fordi det er det kristendommen handler om. Ellerså er man bare en som tror på Gud, men ikke gidder leve opp til religionen.

Jaja, man ser det man vil se og jeg vet bedre enn å prøve å få en kristen til å titte litt bak fasaden i sin egen kirke ;)

berreundrar
Skrevet

Om du leser det forrige innlegget mitt så ser du vel at jeg ikke mener at kristne ikke kan ha den egenskapen, snarere tverrt imot. De overgår ateister når det kommer til å se ned på og snakke dritt om andre. Det er kristent å ha en ovenfra og ned holdning ;) Naturlig nok syns jeg dette er litt merkelig ettersom kristne sier man skal elske sin neste som seg selv, og man skal vende det andre kinnet til o.s.v o.s.v, ateister mener ikke at man skal vende det andre kinnet til. Det er noe med å praktisere det man sier.

Tror du kategoriserer for mye nå. Helt ærlig tror jeg ikke den ene gruppen er noe bedre eller dårligere enn den andre. Vi er alle mennesker og har iboende all mulig slags slagg og dritt som av og til kommer til overflaten enten man er ateist eller ikke.

berreundrar
Skrevet

Det stilles ikke andre krav til kristne av resten av befolkningen, men det stilles krav til kristne gjennom bibelen. Dette er en bok ateister ikke lever etter. Det naturlig nok forventet at kristne oppfører seg bedre og bryr seg mer om andre fordi det er det kristendommen handler om. Ellerså er man bare en som tror på Gud, men ikke gidder leve opp til religionen.

Jaja, man ser det man vil se og jeg vet bedre enn å prøve å få en kristen til å titte litt bak fasaden i sin egen kirke ;)

:)

Skrevet

Den eventuelle positive påvirking kristendommen har hatt overgås med stor margin av alle grusomheter og overgrep begått i guds navn opp gjennom historien. Verden hadde vært en mye bedre sted uten religiøse eventyr.

Ja dessverre så har blant annet kristenheten ført mye vannære over guds navn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...