AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 Jeg sliter med mye angst og depresjon og tar medisiner, blant annet seroquel. Har lagt på meg mye, men er avhengig av seroquel pga angsten. Jeg sliter såpass at jeg ikke klarer spise sundt og trene. Vil så gjerne ned vekt og bli fornøyd med meg selv igjen. Men motivasjonen er på bunnivå fordi det er en jobb også bare det å komme seg gjennom dagene. Klarer meg ikke uten seroquel og zoloft pga angsten. Er det noe jeg kan gjøre for å motivere meg selv? Vil ikke ha svar om det åpenlyse, å bevege meg mer og spise mindre osv osv. Det vet jeg fra før. Det jeg lurer på er hvordan motivere meg selv. Anonymous poster hash: 69403...2ba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 Enten kan du vente på motivasjonen, eller så kan du bare bestemme deg for å gjøre en endring. Anonymous poster hash: 1da18...0cc 0 Siter
frosken Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 Jeg sliter med mye angst og depresjon og tar medisiner, blant annet seroquel. Har lagt på meg mye, men er avhengig av seroquel pga angsten. Jeg sliter såpass at jeg ikke klarer spise sundt og trene. Vil så gjerne ned vekt og bli fornøyd med meg selv igjen. Men motivasjonen er på bunnivå fordi det er en jobb også bare det å komme seg gjennom dagene. Klarer meg ikke uten seroquel og zoloft pga angsten. Er det noe jeg kan gjøre for å motivere meg selv? Vil ikke ha svar om det åpenlyse, å bevege meg mer og spise mindre osv osv. Det vet jeg fra før. Det jeg lurer på er hvordan motivere meg selv.Anonymous poster hash: 69403...2ba Noe av det som kan hjelpe, er å legge en veldig konkret plan for f.eks. de nærmeste 4 ukene. Få hjelp til å sette opp en fornuftig måltidsplan, planlegg innkjøp og lag evt. opp middagsporsjoner og frys dem ned slik at du bare kan tine en porsjon hver dag. Dersom alt er godt planlagt, slik at du ikke trenger å gjøre så mange valg i hverdagen, så tror jeg du kan komme inn på et bedre spor. I tillegg vil det være til hjelp å lage en overkommelig plan mht fysisk aktivitet. Kanskje du kan gå 20-30 minutter hver dag? Jeg tror ikke det finnes noen magisk fremgangsmåte for å få snudd en negativ trend, jeg tror du må gjøre noen konkrete valg. Det kan være lurt å ikke fokusere på vektnedgang i første omgang. Ved å først jobbe inn noen gode rutiner, så kan du legge et fundament for litt senere å snike deg litt nedover i vekt. 0 Siter
ISW Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 Spis et kosthold med svært lite karbohydrater. Vekten går ned, sultfølelsen forsvinner og energien øker. Medisiner som Seroquel, Remeron og Tolvon øker kroppens insulinutskillelse. Insulin er kroppens fettlagringshormon. Løsningen er å senke insulinutskillelsen, og det gjør du med lavkarbo. Spis grønnsaker som vokser over jorda, mye rent kjøtt og gjerne en god del fett. Etter 3-4 dager forsvinner sulten og energien øker. 0 Siter
Gondor Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 Da jeg bestemte meg for at nå måtte jeg begynne å bevege meg, skrev jeg ned i en liten bok at jeg skulle gå minst 10 minutter per dag. I begynnelsen var det vanskelig nok. Nå går jeg i 40 minutter hver dag. Jeg går så fort at jeg tror det kan regnes som kondisjonstrening. Så den delen er grei. Skriv det ned og forplikt deg til å gjøre det selv om hele deg stritter i mot i begynnelsen. Når det gjelder spising sitter jeg i saksa selv. Jeg vet jeg må spise mindre, men jeg er så forbannet sulten! Jeg sluttet nettopp med nikotintyggegummi og apetitten har føket i været. Jeg kjøper inn lavkarbobars men det er så svinedyrt. Jeg håper at dette bare er abstinenser som går over kjapt, for da tror jeg at jeg har en mulighet til å gå ned selv om det er meget vanskelig. Jeg skylder litt på medisiner selv om jeg leser at alt er opp til meg selv. Kanskje man kan øve opp selvdisiplinen og lage en avtale til seg selv om det også? Det skal jeg jaggu meg prøve. Da vet jeg hva jeg skal gjøre i kveld. Lykke til med dine prosjekter! 0 Siter
ISW Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 Da jeg bestemte meg for at nå måtte jeg begynne å bevege meg, skrev jeg ned i en liten bok at jeg skulle gå minst 10 minutter per dag. I begynnelsen var det vanskelig nok. Nå går jeg i 40 minutter hver dag. Jeg går så fort at jeg tror det kan regnes som kondisjonstrening. Så den delen er grei. Skriv det ned og forplikt deg til å gjøre det selv om hele deg stritter i mot i begynnelsen. Når det gjelder spising sitter jeg i saksa selv. Jeg vet jeg må spise mindre, men jeg er så forbannet sulten! Jeg sluttet nettopp med nikotintyggegummi og apetitten har føket i været. Jeg kjøper inn lavkarbobars men det er så svinedyrt. Jeg håper at dette bare er abstinenser som går over kjapt, for da tror jeg at jeg har en mulighet til å gå ned selv om det er meget vanskelig. Jeg skylder litt på medisiner selv om jeg leser at alt er opp til meg selv. Kanskje man kan øve opp selvdisiplinen og lage en avtale til seg selv om det også? Det skal jeg jaggu meg prøve. Da vet jeg hva jeg skal gjøre i kveld. Lykke til med dine prosjekter! Ikke spis lavkarbobars hvis du ikke spiser lavkarbo :-) Jeg spiser lavkarbo men detter alltid ut av ketose hvis jeg spiser de barene. Den eneste som går bra er den som smaker Bounty, og man skulle jo tro den var den mest søtede 0 Siter
gardia Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Vet ikke om dette er bare min erfaring men jeg klarte ikke å gå ned i vekt da jeg gikk på Seroquel.Spiste sunt og trente, men vekta rikket seg ikke nedover .Prøvde å slanke meg i flere år uten resultat .Så vis du merker det samme så kan det være lurt å høre med legen om hva du kan gjøre. For meg gikk ikke problemet over selv da jeg sluttet med medisiner, det er akkurat som om den naturlige forbrenningsprosessen er varig senket.Må bare legge til at jeg før var tynn og kunne spise hva jeg ville uten å legge på meg. Så for noen uker siden så bestemte jeg meg for at nå er det nok,jeg vil ikke dra på disse medisin kiloene lenger.Alt ekstra kos er kuttet ut ,kaloriene telles,ikke over 1500 til dagen, og jeg trener 5 dager i uken.40 min løping og ti minutter styrketrening med vekter.Det er viktig å bygge noe muskler da det er musklene som forbrenner fett best. Så innen sommeren vil jeg nå ha en kropp som jeg er fornøyd med. Og ja det er en stor jobb,og motivasjon må en hente i seg selv,en må rett og slett ønske det nok til å være villig til å gjennomføre det. Håper noen av dette kan være til nytte for deg ,lykke til. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Jeg gjør som Rohan og støtter Gondor. Begynn i det små, men pass på at du faktisk gjennomfører de målene du setter. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 https://bokeksperten.no/andre-emner/alternativt/bli-best-med-mental-trening+1 Jeg synes denne var nyttig. Du kan låne den på biblioteket. 0 Siter
Gondor Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Jeg gjør som Rohan og støtter Gondor. Begynn i det små, men pass på at du faktisk gjennomfører de målene du setter. 0 Siter
tjohei1 Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Man må presse seg selv hver dag. Stå så tidlig opp som du klarer. Prøve å få mest mulig ut av dagen. Husarbeid er også trening samtidig som du får et hyggeligere hjem. Start med det som du liker best og øk gradvis. Det er lov å ha dårlige dager, men ikke hver dag. Prøv å komme ut i dagslys enten det er å trene ute eller for å komme seg til et treningssenter. Finn mat som både er sunn og god. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Noe av det som kan hjelpe, er å legge en veldig konkret plan for f.eks. de nærmeste 4 ukene. Få hjelp til å sette opp en fornuftig måltidsplan, planlegg innkjøp og lag evt. opp middagsporsjoner og frys dem ned slik at du bare kan tine en porsjon hver dag. Dersom alt er godt planlagt, slik at du ikke trenger å gjøre så mange valg i hverdagen, så tror jeg du kan komme inn på et bedre spor. I tillegg vil det være til hjelp å lage en overkommelig plan mht fysisk aktivitet. Kanskje du kan gå 20-30 minutter hver dag? Jeg tror ikke det finnes noen magisk fremgangsmåte for å få snudd en negativ trend, jeg tror du må gjøre noen konkrete valg. Det kan være lurt å ikke fokusere på vektnedgang i første omgang. Ved å først jobbe inn noen gode rutiner, så kan du legge et fundament for litt senere å snike deg litt nedover i vekt. Jeg fikk tilbud om ernæringsfysiolog, men jeg vet jo hvordan jeg skal spise sunt, problAnonymous poster hash: 69403...2ba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Noe av det som kan hjelpe, er å legge en veldig konkret plan for f.eks. de nærmeste 4 ukene. Få hjelp til å sette opp en fornuftig måltidsplan, planlegg innkjøp og lag evt. opp middagsporsjoner og frys dem ned slik at du bare kan tine en porsjon hver dag. Dersom alt er godt planlagt, slik at du ikke trenger å gjøre så mange valg i hverdagen, så tror jeg du kan komme inn på et bedre spor. I tillegg vil det være til hjelp å lage en overkommelig plan mht fysisk aktivitet. Kanskje du kan gå 20-30 minutter hver dag? Jeg tror ikke det finnes noen magisk fremgangsmåte for å få snudd en negativ trend, jeg tror du må gjøre noen konkrete valg. Det kan være lurt å ikke fokusere på vektnedgang i første omgang. Ved å først jobbe inn noen gode rutiner, så kan du legge et fundament for litt senere å snike deg litt nedover i vekt. Jeg fikk tilbud om ernæringsfysiolog, men jeg vet jo hvordan jeg skal spise sunt, problemet er å komme igang. Jeg fikk henvisning til fysioterapeut som jeg skal begynne å trene med. Driver nå og motiverer meg til å gå tur hver dag..men vanskelig å komme igang. Får satse på en halvtime toppen om dagen. Skjønner at jeg ikke kan sette meg så høye mål akkurat nå...det blir bare for vanskelig å oppnå. Måltider er jeg veldig dårlig på å planlegge, det blir liksom å leve i nuet med angsten og sånn...jeg leter etter gnisten og stå på-viljen jeg hadde før..til å ta vare på meg selv. Anonymous poster hash: 69403...2ba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Spis et kosthold med svært lite karbohydrater. Vekten går ned, sultfølelsen forsvinner og energien øker. Medisiner som Seroquel, Remeron og Tolvon øker kroppens insulinutskillelse. Insulin er kroppens fettlagringshormon. Løsningen er å senke insulinutskillelsen, og det gjør du med lavkarbo. Spis grønnsaker som vokser over jorda, mye rent kjøtt og gjerne en god del fett. Etter 3-4 dager forsvinner sulten og energien øker. Skulle absolutt vært flinkere til å velge bort karbohydrater ja...tror nok det er litt av problemet mitt..får prøve å tenke på det neste gang jeg handler inn mat. Synes rent kjøtt er så dyrt og når energien er på et lavmål så har jeg problemer med å lage middag. Det blir ofte fjordland, men en lege som jobbet på overvekt poliklinikken sa fjordland er helt ok. En kan velge de sunneste variantene. Problemet er tiltaksløsheten. Var ikke sånn før, men må prøve å komme i gang igjen.....Anonymous poster hash: 69403...2ba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Da jeg bestemte meg for at nå måtte jeg begynne å bevege meg, skrev jeg ned i en liten bok at jeg skulle gå minst 10 minutter per dag. I begynnelsen var det vanskelig nok. Nå går jeg i 40 minutter hver dag. Jeg går så fort at jeg tror det kan regnes som kondisjonstrening. Så den delen er grei. Skriv det ned og forplikt deg til å gjøre det selv om hele deg stritter i mot i begynnelsen. Når det gjelder spising sitter jeg i saksa selv. Jeg vet jeg må spise mindre, men jeg er så forbannet sulten! Jeg sluttet nettopp med nikotintyggegummi og apetitten har føket i været. Jeg kjøper inn lavkarbobars men det er så svinedyrt. Jeg håper at dette bare er abstinenser som går over kjapt, for da tror jeg at jeg har en mulighet til å gå ned selv om det er meget vanskelig. Jeg skylder litt på medisiner selv om jeg leser at alt er opp til meg selv. Kanskje man kan øve opp selvdisiplinen og lage en avtale til seg selv om det også? Det skal jeg jaggu meg prøve. Da vet jeg hva jeg skal gjøre i kveld. Lykke til med dine prosjekter! Takk for det Synes du er kjempeflink jeg. Jeg får begynne med en kort tur hver dag ja...sitter her og prøver å motivere meg selv...Anonymous poster hash: 69403...2ba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Vet ikke om dette er bare min erfaring men jeg klarte ikke å gå ned i vekt da jeg gikk på Seroquel.Spiste sunt og trente, men vekta rikket seg ikke nedover .Prøvde å slanke meg i flere år uten resultat .Så vis du merker det samme så kan det være lurt å høre med legen om hva du kan gjøre. For meg gikk ikke problemet over selv da jeg sluttet med medisiner, det er akkurat som om den naturlige forbrenningsprosessen er varig senket.Må bare legge til at jeg før var tynn og kunne spise hva jeg ville uten å legge på meg. Så for noen uker siden så bestemte jeg meg for at nå er det nok,jeg vil ikke dra på disse medisin kiloene lenger.Alt ekstra kos er kuttet ut ,kaloriene telles,ikke over 1500 til dagen, og jeg trener 5 dager i uken.40 min løping og ti minutter styrketrening med vekter.Det er viktig å bygge noe muskler da det er musklene som forbrenner fett best. Så innen sommeren vil jeg nå ha en kropp som jeg er fornøyd med. Og ja det er en stor jobb,og motivasjon må en hente i seg selv,en må rett og slett ønske det nok til å være villig til å gjennomføre det. Håper noen av dette kan være til nytte for deg ,lykke til. Blir imponert av deg Jeg og merker at jeg har vanskelig for å gå ned i vekt med seroquel. Har jeg tatt seroquel blir jeg rett og slett dårlig om jeg ikke spiser med en gang. Slik er det ikke uten seroquel. Men for en tid tilbake så hadde jeg dårlig matlyst i ca to uker, selv om jeg tok seroquel, og da gikk jeg ned noen kg. Og det var uten å trene eller gå tur. Så det virker ikke umulig. Det er jo bare det å komme dit igjen.....gikk opp igjen da matlysta kom tilbake....prøver å ta minst mulig seroquel, men må liksom ha den for angsten....Dessuten går jeg på zoloft nå, og vet ikke hvordan den virker inn... Må si jeg synes det at du står på sånn er beundringsverdig. Anonymous poster hash: 69403...2ba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Jeg gjør som Rohan og støtter Gondor. Begynn i det små, men pass på at du faktisk gjennomfører de målene du setter. Ja, jeg får nok begynne i det små...med noe som går an å oppnå...Anonymous poster hash: 69403...2ba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 https://bokeksperten.no/andre-emner/alternativt/bli-best-med-mental-trening+1 Kanskje ikke så dumt. Skal ta meg en tur på biblioteket. Jeg synes denne var nyttig. Du kan låne den på biblioteket. Anonymous poster hash: 69403...2ba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 Skrevet 9. mars 2015 Man må presse seg selv hver dag. Stå så tidlig opp som du klarer. Prøve å få mest mulig ut av dagen. Husarbeid er også trening samtidig som du får et hyggeligere hjem. Start med det som du liker best og øk gradvis. Det er lov å ha dårlige dager, men ikke hver dag. Prøv å komme ut i dagslys enten det er å trene ute eller for å komme seg til et treningssenter. Finn mat som både er sunn og god. Merker at motivasjonen er langt større om morgenen ja. Før begynte jeg alltid dagen med en tur..men mister ofte motet når det i perioder alt virker meningsløst..Anonymous poster hash: 69403...2ba 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. mars 2015 Skrevet 10. mars 2015 Skulle absolutt vært flinkere til å velge bort karbohydrater ja...tror nok det er litt av problemet mitt..får prøve å tenke på det neste gang jeg handler inn mat. Synes rent kjøtt er så dyrt og når energien er på et lavmål så har jeg problemer med å lage middag. Det blir ofte fjordland, men en lege som jobbet på overvekt poliklinikken sa fjordland er helt ok. En kan velge de sunneste variantene. Problemet er tiltaksløsheten. Var ikke sånn før, men må prøve å komme i gang igjen.....Anonymous poster hash: 69403...2ba Ikke si at rent kjøtt er dyrt og så spis masse Fjordland! Det er i alle fall dyrt om du spiser det ofte! Koteletter får du for en rimelig penge, om du har fryser er det bare å legge en og en i små poser og fryse ned. Likeså med de store kyllingfiletpakningene. Kjøp hele brett med egg om du har mulighet til det, evt. de store 18-pk og spis 2-3 egg om dagen, det er "kjøtt" godt nok. Linser, kikerter og bønner er billig og suveren mat - kjøp gjerne tørre bønner eller kikerter, kok etter anvisningen og frys dem ned når de er ferdig kokt og avrent - tar litt tid akkurat det, men da tar det 2-3 min i en gryte rett fra fryseren så er de helt ferdige. Og det koster nesten ingenting, særlig på innvandrersjapper om du har tilgang til det (de har gjerne rimelige egg, frukt og grønnsaker også!). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.