Gå til innhold

Psykiske problemer, vekt og motivasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk tilbud om ernæringsfysiolog, men jeg vet jo hvordan jeg skal spise sunt, problemet er å komme igang. Jeg fikk henvisning til fysioterapeut som jeg skal begynne å trene med. Driver nå og motiverer meg til å gå tur hver dag..men vanskelig å komme igang. Får satse på en halvtime toppen om dagen. Skjønner at jeg ikke kan sette meg så høye mål akkurat nå...det blir bare for vanskelig å oppnå. Måltider er jeg veldig dårlig på å planlegge, det blir liksom å leve i nuet med angsten og sånn...jeg leter etter gnisten og stå på-viljen jeg hadde før..til å ta vare på meg selv.

Anonymous poster hash: 69403...2ba

Ernæringsfysiolog kan hjelpe deg til å lage en konkret matplan. Betviler ikke at du vet hva det vil si å spise sundt, men problemet er ofte at man mangler en plan. Med en helt konkret plan, blir det også lettere å komme i gang.

AnonymBruker
Skrevet

Ernæringsfysiolog kan hjelpe deg til å lage en konkret matplan. Betviler ikke at du vet hva det vil si å spise sundt, men problemet er ofte at man mangler en plan. Med en helt konkret plan, blir det også lettere å komme i gang.

Sikkert ikke dumt. Men jeg har skjønt at jeg kommer til kort. Kanskje jeg ikke har tro på at jeg klarer å gjennomføre noe. Har vært veldig deprimert i to år og begynner så vidt å komme meg litt ved hjelp av ad. Har store igangsettingsproblemer. Det er en kamp bare det å komme meg i dusjen hver dag. Kanskje det å gå ned i vekt bare er og forblir en drøm. Når tankene begynner å surre over meningen med alt. Kanskje jeg egentlig ikke bryr meg nok om meg selv til å klare å gjennomføre og å ha tro på det. Tankene surrer hele tida rundt at jeg burde, men klarer ikke, selv om jeg har klart det to ganger før. Vel og merke når jeg slutta på medisiner for noen år siden. Raste 25 kg ned i vekt men ble tvunget til å begynne på igjen og gikk opp det jeg hadde tatt av meg og mer til. Det er skikkelig demotiverende. Dessuten gikk jeg inn i en depresjon av andre årsaker også. Men jeg prøver iallefall å jobne med motivasjonen hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke si at rent kjøtt er dyrt og så spis masse Fjordland! Det er i alle fall dyrt om du spiser det ofte! Koteletter får du for en rimelig penge, om du har fryser er det bare å legge en og en i små poser og fryse ned. Likeså med de store kyllingfiletpakningene. Kjøp hele brett med egg om du har mulighet til det, evt. de store 18-pk og spis 2-3 egg om dagen, det er "kjøtt" godt nok. Linser, kikerter og bønner er billig og suveren mat - kjøp gjerne tørre bønner eller kikerter, kok etter anvisningen og frys dem ned når de er ferdig kokt og avrent - tar litt tid akkurat det, men da tar det 2-3 min i en gryte rett fra fryseren så er de helt ferdige. Og det koster nesten ingenting, særlig på innvandrersjapper om du har tilgang til det (de har gjerne rimelige egg, frukt og grønnsaker også!).

Takk for gode tips. Mange dager spiser jeg ikke middag i det hele tatt. Har lite å rutte med. Men det er sikkert ikke dyrere å kjøpe rent kjøtt enn Fjordland. Har bare ofte ikke ork til å lage middag. Men kanskje jeg klarer opparbeide meg mer motivasjon. Gikk tur søndag og i går. Det gir egentlig mersmak. Får jobbe med å komme igang med ting.

Skrevet

Takk for gode tips. Mange dager spiser jeg ikke middag i det hele tatt. Har lite å rutte med. Men det er sikkert ikke dyrere å kjøpe rent kjøtt enn Fjordland. Har bare ofte ikke ork til å lage middag. Men kanskje jeg klarer opparbeide meg mer motivasjon. Gikk tur søndag og i går. Det gir egentlig mersmak. Får jobbe med å komme igang med ting.

Det er flott! Begynn med små, overkommelige skritt - ellers ramler man bare av lasset etter kort tid. :) En liten tur ut hver dag og middag minst 3 dager i uka f.eks. Det bør være overkommelig håper jeg - så kan du utvide litt og litt om du føler at det går fint og at du mestrer det. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er flott! Begynn med små, overkommelige skritt - ellers ramler man bare av lasset etter kort tid. :) En liten tur ut hver dag og middag minst 3 dager i uka f.eks. Det bør være overkommelig håper jeg - så kan du utvide litt og litt om du føler at det går fint og at du mestrer det. :)

Jeg tror jeg må begynne i det små ja og utvide. Skal begynne med fysio over påske så tenkte jeg å gå turer ved siden av. Tror at å gå ned i vekt med det første er litt uoppnåelig. Men jeg begynner så vidt nå å pense meg inn på riktig spor, og etterhvert skal jeg fokusere på kostholdet også, men tar en ting av gangen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...