Gå til innhold

Ta imot råd fra andre på dol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere ganger blitt beskyldt for ikke ta i bruk rådene jeg får på dol.

Når vi spør om råd på et forum med mange forskjellige folk så kan vi ikke ta i bruk alle råd vi får. Vi må få lov til å sile ut hva som kan være mest effektivt for oss. Enkelte ganger kan det bare være godt å få sortert tanker som kan ha blitt sammenkrøllet. Noen reagerte på hvorfor jeg ikke tok imot rådet å kjøpte en bok. En bok ang. det samme har jeg kjøpt tidligere etter råd på dol. Jeg kan ikke kjøpe en ny bok hver gang noen mener en bok er bedre. Mulig jeg kjøper denne boken. Men jeg må få sortert ut selv hva jeg tror jeg kan ha nytte av.

Det jeg vil frem til er at selv om jeg ikke tar i bruk alle rådene jeg får så setter de tankeprosesser igang. Jeg sorterer. Noe finner jeg nyttig. Noe har jeg kanskje prøvd flere ganger før uten effekt. Ikke alltid jeg orker eller er nok motivert til å klare å gjennomføre det akkurat da. Mange råd prøver jeg. Jeg har fremdeles mange ganger nytte av å spør på dol. Men jeg må få sile ut hva jeg tror kan hjelpe meg og om jeg er nok motivert til at jeg klarer å gjennomføre det.

Anonymous poster hash: 9d81b...9d2

Madelenemie
Skrevet

Jeg har flere ganger blitt beskyldt for ikke ta i bruk rådene jeg får på dol.

Når vi spør om råd på et forum med mange forskjellige folk så kan vi ikke ta i bruk alle råd vi får. Vi må få lov til å sile ut hva som kan være mest effektivt for oss. Enkelte ganger kan det bare være godt å få sortert tanker som kan ha blitt sammenkrøllet. Noen reagerte på hvorfor jeg ikke tok imot rådet å kjøpte en bok. En bok ang. det samme har jeg kjøpt tidligere etter råd på dol. Jeg kan ikke kjøpe en ny bok hver gang noen mener en bok er bedre. Mulig jeg kjøper denne boken. Men jeg må få sortert ut selv hva jeg tror jeg kan ha nytte av.

Det jeg vil frem til er at selv om jeg ikke tar i bruk alle rådene jeg får så setter de tankeprosesser igang. Jeg sorterer. Noe finner jeg nyttig. Noe har jeg kanskje prøvd flere ganger før uten effekt. Ikke alltid jeg orker eller er nok motivert til å klare å gjennomføre det akkurat da. Mange råd prøver jeg. Jeg har fremdeles mange ganger nytte av å spør på dol. Men jeg må få sile ut hva jeg tror kan hjelpe meg og om jeg er nok motivert til at jeg klarer å gjennomføre det.

Det virker som du har et riktig og sunt forhold til dol og nettet.

Det beste rådet jeg fikk, fikk jeg fra en på dol som skrev:

"ikke ta dol seriøst, det er useriøst"

Jeg ble forbauset, men vedkommende hadde mer rett i det enn jeg klarte tenke selv.

For meg ble det er riktig godt råd!

rett og slett fordi man kan ta til seg det gode og ignorere det tåpelige.

PÅ nettet vil det florere av tåpeligheter og av mennesker som ikke har stort annet å gjøre enn å, av ulike grunner, gi gode råd og dårlige råd, og alt etter sin egen dagsfom og sitt humør,

Det er det viktig å være bevisst om, hvis ikke kan man bli knust av noens dårlige dagsform,

det ville vært for dumt ;)

Skrevet (endret)

Når du får et råd betyr ikke det at det er noe du MÅ følge. Et råd er et råd, en vennligsinnet, stort sett i hvert fall, oppmerksomhet og et tips om kanskje noe som kan gjøre livet litt enklere.  Det betyr ikke at du MÅ kjøpe den boken, det bladet, den CD`en eller gå på akkurat det kurset, men det betyr at noen fant dette verdifullt og kanskje du kan vurdere om dette gir DEG noe. Dersom du ønsker å undersøke nærmere ligger veldig mye på biblioteket eller på nett, dermed slipper du å kjøpe mye. Selvsagt skal du sile ut det som er relevant for deg.

Endret av XbellaX
AnonymBruker
Skrevet

XbellaX, on 08 Mar 2015 - 20:57, said:

Når du får et råd betyr ikke det at det er noe du MÅ følge. Et råd er et råd, en vennligsinnet, stort sett i hvert fall, oppmerksomhet og et tips om kanskje noe som kan gjøre livet litt enklere. Det betyr ikke at du MÅ kjøpe den boken, det bladet, den CD`en eller gå på akkurat det kurset, men det betyr at noen fant dette verdifullt og kanskje du kan vurdere om dette gir DEG noe. Dersom du ønsker å undersøke nærmere ligger veldig mye på biblioteket eller på nett, dermed slipper du å kjøpe mye. Selvsagt skal du sile ut det som er relevant for deg.

Det er slik jeg tenker når jeg spør etter råd også. Men jeg forstår at enkelte mener jeg ikke ønsker å komme videre hvis jeg ikke følger rådene jeg får. Jeg har vært glad for støtte og råd, men skriver dette for jeg ønsker å formidle litt hvorfor jeg ikke alltid følger alle råd. Jeg ønsker dolbrukerne fortsetter å skrive råd, for de er med på å få sortert ut tankene og hva jeg kan ha nytte av. Anonymous poster hash: 9d81b...9d2
AnonymBruker
Skrevet

hww, on 08 Mar 2015 - 20:56, said:

På hvilken måte blir du beskyldt?

Jeg har fått forståelsen av at enkelte mener jeg ikke ønsker å komme videre når jeg ikke følger rådene. Anonymous poster hash: 9d81b...9d2
Skrevet

Det er slik jeg tenker når jeg spør etter råd også. Men jeg forstår at enkelte mener jeg ikke ønsker å komme videre hvis jeg ikke følger rådene jeg får. Jeg har vært glad for støtte og råd, men skriver dette for jeg ønsker å formidle litt hvorfor jeg ikke alltid følger alle råd. Jeg ønsker dolbrukerne fortsetter å skrive råd, for de er med på å få sortert ut tankene og hva jeg kan ha nytte av. Anonymous poster hash: 9d81b...9d2

Hvorfor akkurat du ikke velger å følge råd du får aner jeg ikke siden du er anonym men om vi tenker generelt så har det kanskje noe med måten man skriver innleggene på? Jeg ser ikke helt poenget med å stille samme type spørsmål år etter år, dersom man ønsker andre typer svar må man kanskje endre litt i måten man skriver innleggene på, altså lufte og drøfte mer.

AnonymBruker
Skrevet

XbellaX, on 08 Mar 2015 - 21:41, said:

Hvorfor akkurat du ikke velger å følge råd du får aner jeg ikke siden du er anonym men om vi tenker generelt så har det kanskje noe med måten man skriver innleggene på? Jeg ser ikke helt poenget med å stille samme type spørsmål år etter år, dersom man ønsker andre typer svar må man kanskje endre litt i måten man skriver innleggene på, altså lufte og drøfte mer.

Jeg skriver ikke at jeg ikke velger å følge råd, jeg har prøvd mange råd. Men jeg følger ikke alle. Hvorfor har jeg prøvd å beskrive her. Og alle råd er med på å sortere tankene. Jeg har vanskelig for å få frem hva jeg mener her, og av samme grunn har jeg nok også flere ganger blitt misforstått. Anonymous poster hash: 9d81b...9d2
Skrevet

Jeg skriver ikke at jeg ikke velger å følge råd, jeg har prøvd mange råd. Men jeg følger ikke alle. Hvorfor har jeg prøvd å beskrive her. Og alle råd er med på å sortere tankene. Jeg har vanskelig for å få frem hva jeg mener her, og av samme grunn har jeg nok også flere ganger blitt misforstått. Anonymous poster hash: 9d81b...9d2

Det er det jeg mener, du velger å ikke følge alle råd av ulike grunner, det er ikke noe rart i det. Misforstått blir vi alle, spesielt skriftlig, det kan være vanskelig å "komme gjennom". Kanskje du kan forsøke vinkle innleggene dine annerledes, dersom du ønsker å lufte tanker fremfor å få konkrete råd. Det kan kanskje kreve at du gir litt mer av deg selv, og så må du avgjøre om det er noe du er komfortabel med. 

påskelilje
Skrevet

Jeg blir lei meg når noen generaliserer og sier så tydelig at DOL er useriøst (Mm altså, ikke TS). At det jeg skriver, ikke blir tatt på alvor, selv om jeg bruker av min tid og mitt hjerte for å kommer med betraktninger og kanskje hjelp til den som spør.

Vi står alle selvsagt fritt til å prøve ut de rådene som kommer her. Men dersom en spør om samme saken i måned etter måned, eller i år etter år, uten å ville prøve noen av rådene, så skjønner jeg ikke poenget - selv om det for så vidt er et poeng i at en kan sortere tankene og rydde litt i eget tankemønster.

Skrevet

Det finnes noen brukere som lirer av seg useriøse råd i hytt og vær, men det er ikke det samme som at DOL er useriøst; mange brukere gir gode, velfunderte og seriøse råd til andre, som de absolutt burde lytte til. Men det er ikke det samme som at råd på DOL kan erstatte råd fra psykolog eller lege.

Skrevet

Jeg blir lei meg når noen generaliserer og sier så tydelig at DOL er useriøst (Mm altså, ikke TS). At det jeg skriver, ikke blir tatt på alvor, selv om jeg bruker av min tid og mitt hjerte for å kommer med betraktninger og kanskje hjelp til den som spør.

Vi står alle selvsagt fritt til å prøve ut de rådene som kommer her. Men dersom en spør om samme saken i måned etter måned, eller i år etter år, uten å ville prøve noen av rådene, så skjønner jeg ikke poenget - selv om det for så vidt er et poeng i at en kan sortere tankene og rydde litt i eget tankemønster.

Helt enig. Jeg blir også lei meg.

Folk bruker tid og krefter på å hjelpe andre for at andre skal få det bedre.

Jeg har for øvrig aldri sett at noen mener vi skal følge alle råd vi får, det sier seg selv at det er umulig, mener jeg.

Skrevet (endret)

Både de som spør og de som svarer, er nødt til å bruke litt skjønn.  Ingen kan følge alle råd, de vil jo ofte være (litt) motstridende.  Man bør også formulere seg litt forsiktig hvis temaet er alvorlig.  Det er fint at folk deler egne erfaringer, men det kan være lurt å henge på en bemerkning om det er nettopp det man gjør, av typen "dette funket for meg, du kan jo prøve". 

Jeg blir litt matt av hvordan enkelte generaliser inntil det parodiske her.  Ja, man kan skrive hva som helst på nett, og derfor bør man verken skrive eller lese innholdet som en universell sannhet.  Det betyr ikke at alt som skrives på nett, er tullball.  Ja, det finnes psykisk ustabile folk som sitter mesteparten av dagen og hamrer ut bastante meninger i kommentarfelt og nettfora.  Det betyr ikke at alle meninger på nett man er uenig i, kommer fra psykisk ustabile personer.  Ja, det finnes også useriøse brukere av DOL, men det betyr ikke at DOL er et useriøst forum.  Verden er ikke svart - hvit.  Ikke min verden i hvert fall.

Endret av laban
mariaflyfly
Skrevet

Både de som spør og de som svarer, er nødt til å bruke litt skjønn.  Ingen kan følge alle råd, de vil jo ofte være (litt) motstridende.  Man bør også formulere seg litt forsiktig hvis temaet er alvorlig.  Det er fint at folk deler egne erfaringer, men det kan være lurt å henge på en bemerkning om det er nettopp det man gjør, av typen "dette funket for meg, du kan jo prøve". 

Jeg blir litt matt av hvordan enkelte generaliser inntil det parodiske her.  Ja, man kan skrive hva som helst på nett, og derfor bør man verken skrive eller lese innholdet som en universell sannhet.  Det betyr ikke at alt som skrives på nett, er tullball.  Ja, det finnes psykisk ustabile folk som sitter mesteparten av dagen og hamrer ut bastante meninger i kommentarfelt og nettfora.  Det betyr ikke at alle meninger på nett man er uenig i, kommer fra psykisk ustabile personer.  Ja, det finnes også useriøse brukere av DOL, men det betyr ikke at DOL er et useriøst forum.  Verden er ikke svart - hvit.  Ikke min verden i hvert fall.

Amen.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Siden veldig mange tydeligvis er bokstavelige som meg, så burde jeg nyansert bedre hva jeg mente med dol er useriøst.

Jeg fikk dette i råd av noen på dol, og ble forbauset og sjokkert, for også jeg har fått gode svar og god hjelp av flere her inne, samt brukt mye tid på å forklare og gi svar tilbake.

Men når dol får for stor og avgjørende plass i livet, da bør man kanskje klare å innta det andre perspektivet. dol er et nettforum og vi som skriver her kan ha våre egne skjulte problemer, vansker, styrker osv....

Fordi: når man både ser hvor lett mennesker blir fornærmet, såret, fortvilt osv...av nettopp svar på dol, så er det greit å minne seg selv om hva dol er.

Det betyr ikke at alt er negativt, at det ikke fins gode svar og råd her, men alt er veldig avhengig av psyken til de som gidder svare den dagen man spør, og av hvem som svarer.

Nå diskuterer jeg ikke det mer i denne tråden, for å ikke avspore den!

Gjest Gargamel
Skrevet

Man får mange forskjellige råd, og kan plukke ut de man liker best.

På helt generelt grunnlag vil jeg si at hvis man har stanget i veggen i veldig lang tid bør man etter vært stille seg mer kritisk til egen intuisjon og overbevisning.

Det er i alle fall min erfaring (som stort sett kommer fra teknologiutvikling, men det er vel nært nok).

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke meningen at noen skulle bli lei seg. Jeg synes mange her gjør en kjempeinnsats for å hjelpe andre. Jeg ville bare få frem at det kan være mange grunner til at vi ikke følger alle råd. Det trenger ikke å bety at vi ikke vil bli jobbe for å bli bedre. Enkelte ganger kan en også nærmest ha gitt opp.

Skrevet

Jeg blir lei meg når noen generaliserer og sier så tydelig at DOL er useriøst (Mm altså, ikke TS).

Det var ikke meningen at noen skulle bli lei seg.

Tror ikke det var noen som ble lei seg over startinnlegget ditt.

påskelilje
Skrevet

Laban - grei presisering :-)

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Siden veldig mange tydeligvis er bokstavelige som meg, så burde jeg nyansert bedre hva jeg mente med dol er useriøst.

Jeg fikk dette i råd av noen på dol, og ble forbauset og sjokkert, for også jeg har fått gode svar og god hjelp av flere her inne, samt brukt mye tid på å forklare og gi svar tilbake.

Men når dol får for stor og avgjørende plass i livet, da bør man kanskje klare å innta det andre perspektivet. dol er et nettforum og vi som skriver her kan ha våre egne skjulte problemer, vansker, styrker osv....

Fordi: når man både ser hvor lett mennesker blir fornærmet, såret, fortvilt osv...av nettopp svar på dol, så er det greit å minne seg selv om hva dol er.

Det betyr ikke at alt er negativt, at det ikke fins gode svar og råd her, men alt er veldig avhengig av psyken til de som gidder svare den dagen man spør, og av hvem som svarer.

Nå diskuterer jeg ikke det mer i denne tråden, for å ikke avspore den!

Amen

Anonymous poster hash: cecb8...874

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...