Gå til innhold

Depresjon - det haster med å bli frisk

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dessverre er det slik at depresjon er en sykdom som stadig lettere kommer tilbake jo flere episoder en har hatt. Derfor er det viktig at behandlingen gjøres slik at risiko for tilbakefall minimeres.

Jeg understreker at jeg nå snakker om sykdommen depresjon (F32 og F33), ikke depressive symptomer som kan forekomme ved de fleste psykiske lidelser.

Tre viktige forhold skal nevnes:

Sykdomsvarighet. Jo flere dager i livet du har vært deprimert frem til nå, jo større er risiko for tilbakefall. Det er derfor av stor betydning at en søker rask og effektiv hjelp slik at depresjonsepisoden blir kortest mulig.

Remisjon. Det er viktig at en behandler aggressivt til en er helt bra (remisjon) (MADRS < 12). "Halvbra" behandling øker risiko for tilbakefall.

Løse depresjonsskapende konflikter. Når depresjonen har lettet, er det viktig at de evt konflikter som førte til depresjon løses.

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det slik at depresjon er en sykdom som stadig lettere kommer tilbake jo flere episoder en har hatt. Derfor er det viktig at behandlingen gjøres slik at risiko for tilbakefall minimeres.

Jeg understreker at jeg nå snakker om sykdommen depresjon (F32 og F33), ikke depressive symptomer som kan forekomme ved de fleste psykiske lidelser.

Sykdomsvarighet. Jo flere dager i livet du har vært deprimert frem til nå, jo større er risiko for tilbakefall. Det er derfor av stor betydning at en søker rask og effektiv hjelp slik at depresjonsepisoden blir kortest mulig.

Remisjon. Det er viktig at en behandler aggressivt til en er helt bra (remisjon) (MADRS < 12). "Halvbra" behandling øker risiko for tilbakefall.

Løse depresjonsskapende konflikter. Når depresjonen har lettet, er det viktig at de evt konflikter som førte til depresjon løses.

Kanskje du kan legge til litt info om forskjellige behandlingsmetoder, hvilke medisiner som funker best ogsånne ting også?

Anonymous poster hash: 4fb13...972

Skrevet

Ja, det er jo jo sikkert riktig, men det hjelper ikke å oppsøke hjelp når man ikke får det. Med mindre man er rik og kan gå til privat psykolog. Kanskje fastlegene burde begynne å ta dette mer seriøst og at det burde finnes et tilbud i alle kommuner hvor man raskt får hjelp. Jeg vet ikke selv om jeg har hatt depresive symptomer eller sykdommen depresjon (det er det bare en spesialist som kan avgjøre), men uansett har jeg følt meg depremert hele livet uten at noen har tatt tak i det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i flere ustabile arbeidssituasjoner i veldig mange år som var med på å gjøre meg deprimert. Jeg har tenkt endel på om dette hadde løst seg tidligere, ville jeg kanskje vært frisk i dag.

Anonymous poster hash: fbbf8...1b6

stjernestøv
Skrevet

Hva med når man blir deprimert av medisiner?

Skrevet (endret)

Hva hvis en har MADRS på over 30, og fortsatt ikke får noe annet tilbud enn SSRI, som  ikke virker.

Endret av slabbedask
Skrevet

Hva hvis en har MADRS på over 30, og fortsatt ikke får noe annet tilbud enn SSRI, som  ikke virker.

Da ville jeg først ha sjekket diagnosen. Er det F32 eller F33 og kun det?

Skrevet

Er det ikke viktig å behandle en depresjon som kommer pga en annen lidelse?

Skrevet

Nei..

Skrevet

Da ber jeg deg lese andre avsnitt i startinnlegget.

Skrevet

Da ber jeg deg lese andre avsnitt i startinnlegget.

Ellers er det ikke så viktig å "bli frisk"?

Skrevet

Ellers er det ikke så viktig å "bli frisk"?

Det er jo viktig å bli frisk, men nå handlet det her om depresjon og ikke depressive symptomer som følge av annen sykdom, hvis jeg forstår det NHD skrev rett.

Men har lurt på dette en stund når jeg har vært på DOL. Hva er det egentlig som feiler deg foruten at livet suger 3000?

Skrevet (endret)

Det er jo viktig å bli frisk, men nå handlet det her om depresjon og ikke depressive symptomer som følge av annen sykdom, hvis jeg forstår det NHD skrev rett.

Men har lurt på dette en stund når jeg har vært på DOL. Hva er det egentlig som feiler deg foruten at livet suger 3000?

Asperger, tilbakevendene depresjoner, GAD og panikkangst lyder diagnosen på.

"Livet" suger ikke (dvs. det gjør det jo av og til).

2121.strip.gif

Endret av slabbedask
Skrevet

Dessverre kjenner jeg ikke til noen effektiv behandling for depresjon ved asperger.

Hadde jeg gjort det, ville jeg kanskje blitt den tredje trønder etter herr og fru Moser.

Skrevet (endret)

Asperger, tilbakevendene depresjoner, GAD og panikkangst lyder diagnosen på.

"Livet" suger ikke.

2121.strip.gif

Sånn sett ja, det oppklarte ganske mye, både på den ene og den andre måten.

Er det sånn at depresjoner ikke kan behandles når man har Asperger? Mener jeg har lest noe sånt.

Edit: NHD svarte på det.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Takk for den  ;)

AnonymBruker
Skrevet

Til punkt 3:

Dersom hovedårsaken til depresjonen er et ekteskap som ikke fungerer som det skal, og paret ikke klarer å kommunisere rundt dette, men likevel er glad i hverandre, hva da? Altså der separasjon ikke er ønskelig, men der dagliglivet ikke fungerer og dermed forårsaker ulykkelighet og misnøye hos begge parter, og muligens depresjon (konsentrasjonsvansker, tomhet, tristhet med mer).

Anonymous poster hash: 99a30...552
stjernestøv
Skrevet

Er det sånn at depresjoner ikke kan behandles når man har Asperger? Mener jeg har lest noe sånt.

Edit: NHD svarte på det.

Det er rart oikke tileggsvansker ikke kan behandles når man har asberger, er det ikke håp for dem i det hele tatt?

Skrevet

Takk for den  ;)

Jeg mente at det oppklarte både hva du led av, og dette med LifeSuck3000 og bildet ditt :)

Skrevet

Det er rart oikke tileggsvansker ikke kan behandles når man har asberger, er det ikke håp for dem i det hele tatt?

Jeg synes også det virker rart. Kanskje tilleggsvanskene dempes når man får hjelp for Aspergeren?

Jeg tenker f.eks at hvis jeg fikk en depresjon oppå tvangslidelsen (fordi jeg brukte hele dagen inni min egen tankeverden), så ville jo ikke depresjonen bedre seg uten at grunnlidelsen ble bedre. Så kanskje det ikke er så rart likevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...