Gå til innhold

Depresjon - det haster med å bli frisk

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Jeg synes også det virker rart. Kanskje tilleggsvanskene dempes når man får hjelp for Aspergeren?

Jeg tenker f.eks at hvis jeg fikk en depresjon oppå tvangslidelsen (fordi jeg brukte hele dagen inni min egen tankeverden), så ville jo ikke depresjonen bedre seg uten at grunnlidelsen ble bedre. Så kanskje det ikke er så rart likevel.

Men det finnes jo ikke behandling for asperger?

Skrevet

Men det finnes jo ikke behandling for asperger?

Det kan jo ikke kureres, men det finnes vel måter å gjøre lidelsen mer kompatibel med et fungerende liv?

(Tar forbehold siden jeg absolutt ikke kan noen ting om Asperger).

stjernestøv
Skrevet

Det kan jo ikke kureres, men det finnes vel måter å gjøre lidelsen mer kompatibel med et fungerende liv?

(Tar forbehold siden jeg absolutt ikke kan noen ting om Asperger).

Virker ikke sånn.

Skrevet

Jeg tror det finnes tiltak som kan gjøre det lettere for en med asperger å fungere, eller lettere for de som har store problemer. De som overlever alene finnes det ikke håp for. Tror ikke man kan komme lenger enn til et visst pkt., men uansett så blir livet et skuespill så det blir aldri helt bra. Men jeg tror alikevel at om man har en person man kan prate med, spørre om alt man lurer på og få forklaringer på ting av så vil det bli lettere for en med asperger, både å tørre å være seg selv og forstå andre bedre. men det er bare min teori og jeg er ikke spesielt smart så det er sikkert ingen god teori.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Til punkt 3:

Dersom hovedårsaken til depresjonen er et ekteskap som ikke fungerer som det skal, og paret ikke klarer å kommunisere rundt dette, men likevel er glad i hverandre, hva da? Altså der separasjon ikke er ønskelig, men der dagliglivet ikke fungerer og dermed forårsaker ulykkelighet og misnøye hos begge parter, og muligens depresjon (konsentrasjonsvansker, tomhet, tristhet med mer).

Anonymous poster hash: 99a30...552

Dessverre tror jeg det er slik noen ganger at en må velge mellom ulike ulemper som f.eks samlivsbrudd eller depresjon.

Skrevet

Nå skulle ikke denne tråden handle om asperger, men om depresjon.

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre tror jeg det er slik noen ganger at en må velge mellom ulike ulemper som f.eks samlivsbrudd eller depresjon.

Eller parterapi.

Anonymous poster hash: 3c174...f17

Skrevet

NHD, kunne du ha skrevet noe om behandlingsresistente depresjoner? Med behandlingsresistent mener jeg at man har gått på ulike grupper antidep i tilstrekkelig tid/dose uten effekt pluss terapi.

Hva gjør man da? Hva er neste steget? Prognose? 

Gjest Ladytron
Skrevet

Til punkt 3:

Dersom hovedårsaken til depresjonen er et ekteskap som ikke fungerer som det skal, og paret ikke klarer å kommunisere rundt dette, men likevel er glad i hverandre, hva da? Altså der separasjon ikke er ønskelig, men der dagliglivet ikke fungerer og dermed forårsaker ulykkelighet og misnøye hos begge parter, og muligens depresjon (konsentrasjonsvansker, tomhet, tristhet med mer).

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Frode-Thuen-Det-er-ofte-en-sammenheng-mellom-depresjon-og-samlivsproblemer--7885929.html

Skrevet

Dessverre kjenner jeg ikke til noen effektiv behandling for depresjon ved asperger.

Så det er forventet man skal gå rundt mer eller mindre deprimert hele livet da? Det kan umulig være spesielt bra hverken for generell helse eller livskvalitet. 

Hvordan er det med behandling for angst. Gjelder det samme der?

AnonymBruker
Skrevet

NHD, takk for svar. Du har nok rett at en må velge. I alle fall dersom en har prøvd samtale og parterapi.

Hvor konkret er egentlig en depresjon? Kan den komme snikende, slik at en egentlig ikke merker den ordentlig før en er helt sammentrykket (jfr frosken som blir kokt og illustrasjonen i artikkelen fra Aftenposten)? Kan jeg være deprimert når jeg i lang tid (snakk om mange måneder, muligens år) har hatt konsentrasjonsproblemer på jobb, tristhet og tomhet med tanke på både hverdag og fremtid, fravær av sex-lyst over lang tid? Tross dette kan jeg kople det helt ut og ha det veldig fint sammen med mennesker jeg liker å bruke tid sammen med, eller alene. I tunge stunder setter de vonde tankene om at dette er et uløselig problem seg i magen og i hodet.

AnonymBruker
Skrevet

Ladytron: takk for interessant artikkel. Sterk og beskrivende illustrasjon.

Gjest Ladytron
Skrevet

Ladytron: takk for interessant artikkel. Sterk og beskrivende illustrasjon.

Kjekt at du likte den. Ja, Frode Thuen pleier å ha mye klokt å si om ting. 

Skrevet

..552: Ja, det kan nok godt være en depresjon. Helt sikkert kan jeg ikke si det her på nett, Ta det opp med fastlegen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...