Gå til innhold

Hvordan forberede seg til timen hos psykiateren?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurte på hvordan andre gjør det. Jeg prøver å skrive ned litt som jeg kan ta med, men alt blir barer rot.Jeg skrev mange stikkord engang, men å gå gjennom den listen ble bare tull for det ble ikke tid til å snakke skikkelig om noe. Eller er det best å ikke tenke på det, men ta det som kommer?

Endret av Blomster
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har 45 minutter. Forbered deg og få med det viktigste. Vær obs på din tendens til å gjøre deg bedre enn du er når du er hos han.

Fortell den usminkede sannhet.

Skrevet

Du har 45 minutter. Forbered deg og få med det viktigste. Vær obs på din tendens til å gjøre deg bedre enn du er når du er hos han.

Jeg prøver å forberede meg på å få frem det viktigste. Men jeg vet ikke hva som er viktigst. Kanskje ta utgangspunkt i en mail jeg har sendt før, der fikk jeg frem endel viktige punkter.

Men når du har pasienter til medisinsk oppfølging så er det vel ikke så mye tid til å gå i dybden på mange problemstillinger?

Skrevet

Ikke gjøre meg bedre enn jeg er. Det er ikke så lett. Jeg føler meg bra. Tenke at nå må jeg slutte å gjøre meg verre enn jeg er. Nå må jeg skjerpe meg, ta meg sammen. Må slutte å sykeligjøre meg selv.

Men nå kommer det over meg igjen, det som jeg ikke forstår hva er. Jeg blir urolig, gråter og får tanker om at jeg ikke vil leve lenger. Ingenting spesielt som gjør det. Det eneste er at jeg har et lite problem som jeg før har sett på som utfordring, men som jeg nå ikke har ro nok til å løse. Om en stund slipper det nok taket igjen.

Det går jo opp og ned for alle mennesker. Det er jo ikke hvordan vi har det, men hvordan vi tar det. Jeg får det bare ikke til å ta det annerledes.

Skrevet

Ikke gjøre meg bedre enn jeg er. Det er ikke så lett. Jeg føler meg bra. Tenke at nå må jeg slutte å gjøre meg verre enn jeg er. Nå må jeg skjerpe meg, ta meg sammen. Må slutte å sykeligjøre meg selv.

Men nå kommer det over meg igjen, det som jeg ikke forstår hva er. Jeg blir urolig, gråter og får tanker om at jeg ikke vil leve lenger. Ingenting spesielt som gjør det. Det eneste er at jeg har et lite problem som jeg før har sett på som utfordring, men som jeg nå ikke har ro nok til å løse. Om en stund slipper det nok taket igjen.

Det går jo opp og ned for alle mennesker. Det er jo ikke hvordan vi har det, men hvordan vi tar det. Jeg får det bare ikke til å ta det annerledes.

Få med dette på notatet ditt: 

Skrevet (endret)

Få med dette på notatet ditt: 

Det er blitt tatt med i notatet.  Også det som stod i avsnittet før.  Men det har blitt et rotet notat der jeg har kopiert ting jeg har skrevet i tidligere innlegg som jeg føler er relevant.  Det er for så vidt enkelt å legge inn notater.  Vanskeligere å få det oversiktlig og greit.   Og når jeg går så lite til psykiaterer så må jeg også finne ut hva som er viktigst å prioritere. Det vet jeg heller ikke.

PS. Jeg har klart å løse problemet jeg hadde i dag.  Men det måtte en sobril til for at jeg skulle klare det.

Endret av Blomster
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal prioritere å ta opp. Tankene blir bare kaotiske når jeg prøver å tenke på det. Jeg har vel et kaotisk følelsesliv der jeg ikke vet hva som egentlig er problemet. Har en lang liste, men det blir bare rot. Må prøve å få sile ut det viktigste.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du bør ha med at du i noen måneder fremover trenger langt hyppigere timer enn du har hatt. Jeg er rimelig sikker på at det ville hjelpe deg my om du kunne får timer hver 2-3 uke frem til sommeren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...