Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er både ment til psykiateren og til dere som har erfaring med dette.

La oss si at man har diagnosen bp 2. Man er godt medisinert, men opplever allikevel periodisk angst, paranoia, kortvarige dype depresjoner eller hva det måtte være. Forteller man det til sin psykiater, vil han/hun da definere det som sykt eller som et utslag av medfødte tendenser?

På den annen side hvis man plutselig opplever enorm energi, virketrang, rastløshet, irritasjon over at andre er så trege, verken glede eller sorg, blir man sykeliggjort da også eller vil man igjen høre at det er et utslag av medfødte tendenser?

Det er utallige tilstander et menneske kan befinne seg i. Hvem kan egentlig bestemme at det er sykt?

Når det er sagt, er jeg veldig takknemlig for at jeg ble definert som psyk den gangen for det betydde at fikk jeg behandling.

Går det an å være småhypoman eller smådeppa? Altså hypohypoman eller hypodepressiv?

Jeg har i grunnen mange spørsmål men jeg kan ikke holde på i en evighet. Jeg håper jeg får innspill på de jeg har stilt

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du lager et ukorrekt skille mellom sykdom og medfødte tendenser/disposisjoner som om det utelukker hverandre.. Faktisk er det slik at de fleste sykdommer er en følge av medfødte tendenser.

Hva er sykt? Sykdom defineres vanligvis med subjektiv smerte/lidelse (symptomer) og nedsatt funksjon i arbeid/skole, familie og/eller sosialt.

Det går an å være smådeppa og smågira uten at dette kan kalles sykdom. Igjen er det graden av lidelse og nedsatt funksjon som avgjør.

Skrevet

Takk for svar. Det virker fornuftig det du skriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...