AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 Skrevet 10. mars 2015 De 660.000 skuelystne som fulgte premieren, fikk se Anne Marit Jacobsen i rollen som sinnsforvirrede Mai-Britt Nilsen, moren til den tidligere drapsmistenkte rollefiguren Aksel Borgen (spilt av Nicolai Cleve Broch (39)). http://www.vg.no/rampelys/tv/media/anne-marit-jacobsen-om-frikjent-virkelig-en-utfordring/a/23411385/ hva vil det si å være sinnsforvirret? eller er dette bare ett ord dem bruker i media fordi det høres "bra" ut? Anonymous poster hash: 21e95...641 0 Siter
Toga Skrevet 10. mars 2015 Skrevet 10. mars 2015 Er vel ord som på folkemunne har vært i bruk i lang tid. Hvis du ser på bestanddelene; "sinn" og "forvirret", skulle man tro man snakket om en person som ikke forstod seg på virkeligheten. Men det har ingen presis definisjon, og helt generelt sett betyr det nok bare "psykisk syk". 0 Siter
Inner self Skrevet 10. mars 2015 Skrevet 10. mars 2015 Hva kan man vente av ett pressekorps som i 2015 fortsatt ikke har sluttet å bruke schizofren som slanguttrykk for splittet? Senest på lørdag på NRK sine nettsider av en journalist om en film.... Man blir oppgitt.. Det aller verste er att det ofte er intelligente folk også. Men de blir vel høy på seg selv, og bruker alt de tror de kan av fremmedord for å virke briljerende.... 0 Siter
Toga Skrevet 11. mars 2015 Skrevet 11. mars 2015 Hva kan man vente av ett pressekorps som i 2015 fortsatt ikke har sluttet å bruke schizofren som slanguttrykk for splittet? Senest på lørdag på NRK sine nettsider av en journalist om en film.... Man blir oppgitt.. Det aller verste er att det ofte er intelligente folk også. Men de blir vel høy på seg selv, og bruker alt de tror de kan av fremmedord for å virke briljerende.... Skjønner ikke problemet jeg. Det går jo fint an å kalle en film "deprimerende". Uten at friske mennesker begår selvmord over en film. Syns ikke noe om at ord og utrykk fra "psykiatrien" skal behandles med sånn andakt. Akkurat som "pasientene" er noen skjøre porselensdukker man må passe på. Kan ikke det også være stigmatiserende? 0 Siter
Inner self Skrevet 11. mars 2015 Skrevet 11. mars 2015 Uenig, det å spre feil kunnskap ved feil bruk av fremmedord er fordummende. Når noen spør meg om hvorfor de ikke har møtt de andre personlighetene mine, da blir det for dumt. Det har faktisk skjedd. Deprimerende er ett dårlig eksempel, for det betyr senket stemning, og det er da følglig ikke like feil som å kalle en film schizofren fordi den ikke er ensrettet.. 0 Siter
Toga Skrevet 11. mars 2015 Skrevet 11. mars 2015 Tror du ikke folk vet hva schizofreni er da, i alle fall i teorien? Om du har møtt "noen" som har spurt om det, sier vel mest om at det finnes enkelte uvitende... Forresten så handler jo schizofreni om splittelse. Ikke personligheten, og i alle fall ikke slik at man har flere personligheter - men at mentale funksjoner som tenkning, følelser og sanseopplevelser ikke spiller på lag, de er splittet fra hverandre. Så da blir det som mitt eksempel med "depressiv", om enn på et mer abstrakt nivå. 0 Siter
slabbedask Skrevet 11. mars 2015 Skrevet 11. mars 2015 http://www.vg.no/rampelys/tv/media/anne-marit-jacobsen-om-frikjent-virkelig-en-utfordring/a/23411385/ hva vil det si å være sinnsforvirret? sinnsforvirret = avsindig, besatt, forrykt, forstyrret, fra forstanden, fra vettet, gal, galen, ikke riktig klok/navla, ikke vel bevart, manisk, paranoid, pling i bollen, psykopatisk, rabiat, rusk, sinnssyk, skjør, skrullete, sprø, sprøyte gal, steingal, utilregnelig, vanvittig, vill. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. mars 2015 Skrevet 11. mars 2015 Uenig, det å spre feil kunnskap ved feil bruk av fremmedord er fordummende. Når noen spør meg om hvorfor de ikke har møtt de andre personlighetene mine, da blir det for dumt. Det har faktisk skjedd. Deprimerende er ett dårlig eksempel, for det betyr senket stemning, og det er da følglig ikke like feil som å kalle en film schizofren fordi den ikke er ensrettet.. Helt enig med deg. Måtte skrive en hyllest Tiril Eckhoff etter at hun klarte å uttrykke seiersglede uten å bruke ordene sykt eller sinnsykt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.