AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 Skrevet 10. mars 2015 Jeg har forholdsvis store vansker med konsentrasjon og oppmerksomhet (samt andre ADD-symptomer), men jeg kvalifiserer ikke til en hyperkinesidiagnose. Er da medikasjon for dette utelukket? Må man kunne vise til F90.0 eller F90.1 for å få medikamentell behandling? Vanskene er både irriterende og strevsomme i det daglige. Anonymous poster hash: 9b125...564 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. mars 2015 Skrevet 10. mars 2015 En kan få både Strattera og Ritalin for dette. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 Skrevet 10. mars 2015 En kan få både Strattera og Ritalin for dette. Holder det å beskrive situasjonen til fastlegen, eller må man til et DPS? Er tidligere depressive episoder utelukkende for medikasjonen? Har i tillegg hjerteflimmer et par-tre ganger i året i forbindelse med hard trening. Anonymous poster hash: 9b125...564 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. mars 2015 Skrevet 10. mars 2015 Holder det å beskrive situasjonen til fastlegen, eller må man til et DPS? Er tidligere depressive episoder utelukkende for medikasjonen? Har i tillegg hjerteflimmer et par-tre ganger i året i forbindelse med hard trening. Anonymous poster hash: 9b125...564 Du bør utredes på DPS. Hyperkinesi er ikke nødvendig for å få diagnosen og behandling. Med disse tilleggsproblemene vil Strattera være førstevalg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 Skrevet 10. mars 2015 Du bør utredes på DPS. Hyperkinesi er ikke nødvendig for å få diagnosen og behandling. Med disse tilleggsproblemene vil Strattera være førstevalg. Akkurat. Jeg var inne til et DPS pga. en depresjon, og det var i det store og det hele ingen positiv opplevelse. Men jeg er villig til å gi det et nytt forsøk. Jeg har selv utredningskompetanse på vansker med eksekutive funksjoner, kognitivt evnenivå (Wechsler-tester) og andre symptomkartlegginger i tilfeller hvor det er mistanke om ADD/ADHD. Det er altså ikke bare bare for en utreder å foreta en standardutredning på meg i og med at jeg nesten kan ta med testmateriellet selv. Men det kanskje bare en artig utfordring for en nevropsykolog/psykolog. Anonymous poster hash: 9b125...564 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 Skrevet 11. mars 2015 En kan få både Strattera og Ritalin for dette. Bare for å stille et ja/nei-spørsmål på tampen (mulig du opplever at du egentlig har svart på det): Kreves F90.0 eller F90.1 for å få medisiner mot plagene, eller holder det med at de er tilstrekkelig plagsomme uten at de nødvendigvis kvalifiserer til diagnose? Anonymous poster hash: 9b125...564 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. mars 2015 Skrevet 11. mars 2015 Ja. Men hyperaktivitet kreves ikke for å få diagnosen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.