Gå til innhold

Medikasjon mot konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forholdsvis store vansker med konsentrasjon og oppmerksomhet (samt andre ADD-symptomer), men jeg kvalifiserer ikke til en hyperkinesidiagnose. 

Er da medikasjon for dette utelukket? Må man kunne vise til F90.0 eller F90.1 for å få medikamentell behandling? Vanskene er både irriterende og strevsomme i det daglige.

Anonymous poster hash: 9b125...564
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En kan få både Strattera og Ritalin for dette.

AnonymBruker
Skrevet

Holder det å beskrive situasjonen til fastlegen, eller må man til et DPS? Er tidligere depressive episoder utelukkende for medikasjonen? Har i tillegg hjerteflimmer et par-tre ganger i året i forbindelse med hard trening.

Skrevet

Holder det å beskrive situasjonen til fastlegen, eller må man til et DPS? Er tidligere depressive episoder utelukkende for medikasjonen? Har i tillegg hjerteflimmer et par-tre ganger i året i forbindelse med hard trening.

Du bør utredes på DPS. Hyperkinesi er ikke nødvendig for å få diagnosen og behandling. Med disse tilleggsproblemene vil Strattera være førstevalg.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør utredes på DPS. Hyperkinesi er ikke nødvendig for å få diagnosen og behandling. Med disse tilleggsproblemene vil Strattera være førstevalg.

Akkurat. Jeg var inne til et DPS pga. en depresjon, og det var i det store og det hele ingen positiv opplevelse. Men jeg er villig til å gi det et nytt forsøk.

Jeg har selv utredningskompetanse på vansker med eksekutive funksjoner, kognitivt evnenivå (Wechsler-tester) og andre symptomkartlegginger i tilfeller hvor det er mistanke om ADD/ADHD. Det er altså ikke bare bare for en utreder å foreta en standardutredning på meg i og med at jeg nesten kan ta med testmateriellet selv. Men det kanskje bare en artig utfordring for en nevropsykolog/psykolog.

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å stille et ja/nei-spørsmål på tampen (mulig du opplever at du egentlig har svart på det): Kreves F90.0 eller F90.1 for å få medisiner mot plagene, eller holder det med at de er tilstrekkelig plagsomme uten at de nødvendigvis kvalifiserer til diagnose?

Skrevet

Ja.

Men hyperaktivitet kreves ikke for å få diagnosen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...