Gå til innhold

Etikk og doktor online

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet (endret)

Hehe, den måten å tenke på lærte jeg mye av deg ;)

Ok da

så deler vi honøren for den realiteten ;)

Endret av Madelenemie
  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

12

• laban

7

• ISW

4

• Madelenemie

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det jeg ikke makter mer av er defineringer av diagnose og innspill "om meg "til andre deltagere som indikerer at du er "sånn" og " slik" . Det er (slik jeg opplever det) vondt når det virker ladd av nedlatenhet , oppgitthet eller sarkasme . Det er åpenbart at fagpersoners bilde av deg kan påvirke svar .

Anonymous poster hash: fcbc6...897

Men det kunne vel fort blitt farlig dersom alle og enhver fikk svare hva som helst på Psykiatri uten at fagpersonen(e) korrigerte ved uenighet? 

Etter omleggingen er det nesten bare psykiatri det kommer spørsmål om daglig.  Det er også vanskeligere enn før å se hvilket forum et innlegg tilhører, dersom man leser fra forsiden.  Så det blir lett til at alle vi glade amatører svarer på psykiatrispørsmål, kanskje uten å ha forkunnskaper om den som spør - og kanskje uten noen særlige kunnskaper i det hele tatt.  Jeg ble selv tatt for å være en ustabil kverulant her om dagen, og det finnes ingen garanti for at vi ikke er nettopp det.  Det blir jo vanskelig hvis de som ikke er glade amatører, bare rister på hodet i stillhet hvis de ser noe de reagerer på?

AnonymBruker
Skrevet

Men det kunne vel fort blitt farlig dersom alle og enhver fikk svare hva som helst på Psykiatri uten at fagpersonen(e) korrigerte ved uenighet?

Etter omleggingen er det nesten bare psykiatri det kommer spørsmål om daglig. Det er også vanskeligere enn før å se hvilket forum et innlegg tilhører, dersom man leser fra forsiden. Så det blir lett til at alle vi glade amatører svarer på psykiatrispørsmål, kanskje uten å ha forkunnskaper om den som spør - og kanskje uten noen særlige kunnskaper i det hele tatt. Jeg ble selv tatt for å være en ustabil kverulant her om dagen, og det finnes ingen garanti for at vi ikke er nettopp det. Det blir jo vanskelig hvis de som ikke er glade amatører, bare rister på hodet i stillhet hvis de ser noe de reagerer på?

Det er ikke amatørene jeg her henv meg til, men den faglige stand i dette fora. Synes en hver profesjonell også bør tenke rundt egen posisjon og etiske yrkesutøvelse i blant .

Skrevet

Det er ikke amatørene jeg her henv meg til, men den faglige stand i dette fora. Synes en hver profesjonell også bør tenke rundt egen posisjon og etiske yrkesutøvelse i blant .

Jeg forsto det, og jeg er ikke uenig i at alle bør tenke yrkesetikk.  Det jeg kommenterte, var kritikken av at fagpersoner korrigerer amatørenes svar, altså det du beskrev som "innspill om deg til andre".  Alternativet er at alles svar blir stående uimotsagt fra faglig hold, uansett hvor feil eller misforståtte de er. Det kan oppstå usunne situasjoner da også. 

Men det blir litt meningsløst å diskutere dette generelt når det antakelig er noen helt konkrete tråder og svar om deg og ditt du har reagert på.  Jeg håper virkelig du finner ut av problemene, med eller uten DOL. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsto det, og jeg er ikke uenig i at alle bør tenke yrkesetikk. Det jeg kommenterte, var kritikken av at fagpersoner korrigerer amatørenes svar, altså det du beskrev som "innspill om deg til andre". Alternativet er at alles svar blir stående uimotsagt fra faglig hold, uansett hvor feil eller misforståtte de er. Det kan oppstå usunne situasjoner da også.

Men det blir litt meningsløst å diskutere dette generelt når det antakelig er noen helt konkrete tråder og svar om deg og ditt du har reagert på. Jeg håper virkelig du finner ut av problemene, med eller uten DOL.

Takk

Forresten ;det innspillet til " amatører" fra fagperson ble av meg oppfattet fordømmende / forutinntatt men tråd fjernet ( på min oppfordring )så da er det bedre å ta det generelt.

AnonymBruker
Skrevet

Problemstillinger om de som småprater el er glade amatørerer er vel egentlig tatt opp tidl i år .

Skrevet

Hvem andre er fagpersoner, utenom de offisielle? Kan ikke det like gjerne frem i lyset? Man trenger ikke gå i detalj og risikere anonymiteten, men det kan være greit å vite hvem man får råd fra.

Enig. Det er veldig greit å vite om rådene kommer fra en som forsker på fiskekaker, en pedagog eller en som faktisk jobber med psykdom. De kan jo ha et eget nick med tittelen ekspert å bruke når de svarer som fagpersoner og et vanlig til annet bruk.

AnonymBruker
Skrevet

Nei det gidder jeg ikke. Får heller satse å våge å dele gruf med den stakkars (?) psykologen min. Anonymous poster hash: fcbc6...897

Jeg tenkte ellers at det ville vært en mye mer enkel oppgave enn å prøve å oppdre en fullvoksen kar.

Anonymous poster hash: a6156...fe5

Skrevet

Jeg ser på dol som et sted med mange forskjellige typer mennesker som deler erfaringer og gir råd. Noen er eller har vært syke selv og har sin tro og kunnskaper ut i fra det. Noen har aldri vært syk, men svarer ut i fra tro og livslærdom. Noen skjulte fagarbeidere svarer ut i fra sine kunnskaper og erfaringer, og det er vel det NHD også gjør.

Før stod det alltid noe på fagsvar om at det ikke kan erstatte direkte kontakt med lege eller noe lignende. Det virket dumt på alle svar og egentlig vet vi at det er forskjell. Svarene blir derfor kun basert på de opplysningene vi gir. Vi kan få feil diagnose i RL, hvis vi ikke gir nok av de rette opplysninger.

For meg ble det litt for mye terapisvar nå. Vet ikke hvorfor, men jeg var kommet til et punkt jeg ikke klarte det. Ihvertfall akkurat nå.

Jeg tror det er viktig å se dol for det det er. En gjeng som deler erfaringer og gir råd, med fagpersoner som har kunnskaper. Men flesteparten har ikke sett hverandre i RL.

Skrevet

Enig. Det er veldig greit å vite om rådene kommer fra en som forsker på fiskekaker, en pedagog eller en som faktisk jobber med psykdom. De kan jo ha et eget nick med tittelen ekspert å bruke når de svarer som fagpersoner og et vanlig til annet bruk.

Ikke enig, jeg mener at alle brukere må få lov til å være anonyme uavhengig av fagkunnskap. De som har fagkunnskap kan jo velge å stå frem selv, og siden dette ikke blir gjort så er det nok en god grunn for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...