Gå til innhold

Honning og tran

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt honning og tran. Vil disse to tingene gjøre at jeg får mer energi? er det bra for kroppen med disse?

er honning, var mellom ekte honning og blomsterhonning, jeg tok ekte honning...

Jeg sliter masse psykisk, bruker medisiner som gjør at jeg går opp i vekt og er slapp og sløv. Vil disse hjelpe?

Anonymous poster hash: ee7ba...a41
AnonymBruker
Skrevet

Honning er sukker, tran er fiskeolje. Hvis du trenger mer D-vitamin eller kalorier i kosten din, vil det sikkert hjelpe å innta dette. Men du kunne ha valgt et hav av andre matvarer også og få samme effekt.

Anonymous poster hash: 7f845...851
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ingen dokumentasjon på at dette gir mer energi med mindre du er underernært og trenger kalorier.

AnonymBruker
Skrevet

Honning er sukker, tran er fiskeolje. Hvis du trenger mer D-vitamin eller kalorier i kosten din, vil det sikkert hjelpe å innta dette. Men du kunne ha valgt et hav av andre matvarer også og få samme effekt.

to spørsmål:

1) er honning sunt selvom det er sukker?

2) kan noen av disse vitaminene som b12 , 2 osv gi økt skjeggvekst??

AnonymBruker
Skrevet

1) Definer sunt. Trenger du mer kalorier, er det sunt å spise mer kalorier, og sukker er karbohydrat som er kalorier. 

2) kan jeg ikke svare på  ;)

Skrevet

Honning er absolutt ikke sunt, med mindre man er underernært. Men hvis valget står mellom å spise 100 gram sukker eller 100 gram honning, er honningen det sunneste siden den ved siden av sukker også inneholder litt vitaminer og noen mineraler.

D-vitamin i tran fører ikke til økt skjeggvekst, såvidt jeg vet.

Skrevet

Det er bare ~80% sukker i honning. I farin er det ~100%. Ikke at det spiller noen som helst rolle, jeg bare nevner det siden det er interessant.

Skrevet (endret)

Det er bare ~80% sukker i honning. I farin er det ~100%. Ikke at det spiller noen som helst rolle, jeg bare nevner det siden det er interessant.

Det stemmer :) Men da må man jo bruke mer honning (>120 gram) for å oppnå samme søtsmaken. Det er jo sjelden (men ikke umulig) at noen sitter og gafler 100 gram farin eller 100 gram honning rent.

Men hvis man skal spise en av delene uten noe annet så er det jo mindre kalorier i honningen siden det er mindre sukker i den.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Det stemmer :) Men da må man jo bruke mer honning (>120 gram) for å oppnå samme søtsmaken.

Det stemmer ikke. :) 80% av 120 g er bare 96 g. :)

Skrevet

Det stemmer ikke. :) 80% av 120 g er bare 96 g. :)

Ja det var derfor jeg skrev >120 :P

Men i ettertid ser jeg at jeg både kunne uttrykt meg mer presist, og spart et tegn, ved å skrive 125 :)

Skrevet

Det finnes ikke vitamin b12 i hverken honning eller tran :) b12 vil ikke gi økt skjeggvekst :)

Skrevet

Ja det var derfor jeg skrev >120 :P

Men i ettertid ser jeg at jeg både kunne uttrykt meg mer presist, og spart et tegn, ved å skrive 125 :)

Men da kunne du jo like godt skrive >100?

Neida, jeg bare surrer.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke vitamin b12 i hverken honning eller tran :) b12 vil ikke gi økt skjeggvekst :)

Det er jo noen av B et eller annet vitamin som er bra for huden hår osv, da tenkte jeg at det gir økt skjeggvekst i og med at det er bra for huden?

Skrevet

Enten så er man homo, eller så er man ikke homo. Øke skjeggveksten har ingen betydning...

AnonymBruker
Skrevet

Enten så er man homo, eller så er man ikke homo. Øke skjeggveksten har ingen betydning...

Hva er det du mener? hvor kommer homo fra?

Skrevet

Hva er det du mener? hvor kommer homo fra?

Beklager, svarte i feil tråd. :P

Skrevet

Det er jo noen av B et eller annet vitamin som er bra for huden hår osv, da tenkte jeg at det gir økt skjeggvekst i og med at det er bra for huden?

Jeg tror ikke det finnes dokumentasjon på at b-vitaminer gir mer skjeggvekst, det har jeg aldri hørt om. Proteiner har mye mer å si for hud og hår. De aller fleste med et balansert kosthold får i seg nok av b-vitaminer, så det er egentlig veldig få som trenger tilskudd av disse (blant annet alkoholikere). B12 er litt spesielt, da dette lagres i kroppen veldig lenge. De andre b-vitaminene er vannløselige, så overskuddet skilles ut når kroppen har fått nok. Vi får dekket behovet gjennom vanlig kost. Jeg ville sett helt bortifra bekymringen om at du vil kunne få mer skjeggvekst av b-vitaminer (hvis det ikke er det du ønsker da, isåfall må jeg nok skuffe deg :P )

AnonymBruker
Skrevet

Alt i orden Toga :) :)

AnonymBruker
Skrevet

er meg med tråden '' jeg er lei psykose'' har tanker om homo og dommedag som du sikkert vet, så ble litt forvirra

Skrevet

er meg med tråden '' jeg er lei psykose'' har tanker om homo og dommedag som du sikkert vet, så ble litt forvirra

Åh, er det deg. Det var uheldig, da. Beklager så mye. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...