Gå til innhold

Asperger depresjon angst m.m.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til Slabbedask som lurte i en annen tråd, spesielt.

Jo det fins god behandling for depresjon og angst ved Asperger .

Men da ressursene ikke alltid kommer etter behov, og der Asperger rommer veldig mange typer og grader av alvorlighetsgrad, blir svaret der etter.

Noe av det viktigste ved autisme er å kartlegge hvorfor menneske med autisme er nedstemt/ deprimert, mitt inntrykk er at tidvis nedstemthet, har sammenheng med stress.

Også mennesker med autisme kan få depresjoner, langvarige, sikkert da hjelper feks ssri.

Men jeg tror den varierende/ periodevise nedstemtheten kan skyldes grubling, følelse av utilstrekkelighet, uro osv,.. Da hjelper det rett og sett løse noen av disse flokene.

Jeg har good erfaring med dette i forhold til mine barn med Asperger, og jeg har ikke en gang tatt feil, ( på hjemmebane da:-) det var noe der, noe de ikke helt klarte, orket, kunne ta inn over seg, feks en uro, noe stress, noe uforutsigbart, noe de bekymret seg for.

Når man har kommunikasjonsvansker kan man uansett evner trenger noen til å sette ord på, nøste i hva kan det nå være, før man finner det. Når man finner det er det utrolig lite som ofte skal til for å løse nedstemtheten.

Jeg driver for tiden og hjelper meg selv, jeg har lokalisert at jeg er tidvis nedstemt og det som alltid melder seg er min sorg over å ikke få brukt mine evner og interesser i jobbsammenheng.

Det er noen andre ting også, men de er mer et resultat og overskriften" jobb, utdanning og rutine" er det som tidvis gjør meg nedstemt.

Det jeg nå fokuserer på er at jeg får alle mine barn med Asperger gjennom utdanning og de lykkes alle,

Men det har kostet tid energi kjærlighet og engasjement, og jeg vil ikke kunne jobbe fordi dette er min fulltidsjobb, men jeg vet og ser nå at de når målene sine.

Jeg tror uten kunne også de blitt deprimert som voksne.

Altså oppsummert mener jeg det er miljøtiltak som skal til, dette krever god kompetanse , da de fleste med Asperger faktisk ikke selv klarer å sette ord på hva som er vanskeligst, hvor deres sorg er og hva som kan løse situasjonen. Ikke fordi de ikke er flinke teoretisk men fordi vi har kommunikasjonsvansker kombinert med mangel på evne til oversikt og perspektiv m.m.

Anonymous poster hash: 45bf0...4f1

Skrevet

Til Slabbedask som lurte i en annen tråd, spesielt.

Jo det fins god behandling for depresjon og angst ved Asperger .

Men da ressursene ikke alltid kommer etter behov, og der Asperger rommer veldig mange typer og grader av alvorlighetsgrad, blir svaret der etter.

Noe av det viktigste ved autisme er å kartlegge hvorfor menneske med autisme er nedstemt/ deprimert, mitt inntrykk er at tidvis nedstemthet, har sammenheng med stress.

Også mennesker med autisme kan få depresjoner, langvarige, sikkert da hjelper feks ssri.

Men jeg tror den varierende/ periodevise nedstemtheten kan skyldes grubling, følelse av utilstrekkelighet, uro osv,.. Da hjelper det rett og sett løse noen av disse flokene.

Jeg har good erfaring med dette i forhold til mine barn med Asperger, og jeg har ikke en gang tatt feil, ( på hjemmebane da:-) det var noe der, noe de ikke helt klarte, orket, kunne ta inn over seg, feks en uro, noe stress, noe uforutsigbart, noe de bekymret seg for.

Når man har kommunikasjonsvansker kan man uansett evner trenger noen til å sette ord på, nøste i hva kan det nå være, før man finner det. Når man finner det er det utrolig lite som ofte skal til for å løse nedstemtheten.

Ja, sånn er det nok. Du har skjønt det  ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...