Gå til innhold

Problemer med å redusere Efexor-dose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått på 75mg i ca 3 mnd. Er plaget av mye hjertebank og høy puls, og legen har bedt meg om å prøve å ta Efexor annenhver dag i to uker for å se om det reduserer eller fjerner plagene. Droppet første dose på tirsdag. Kvelden og natten etter en dosefri dag er ubehagelig. Jeg får en vag men ubehagelig følelse av støt i hodet, og jeg sover nesten ingenting.

Jeg har tidligere gått på 10mg escitalopram i et halvt år og da jeg sluttet etter 2 uker med 5mg hadde jeg 2-3 uker med veldig ubehag. Fant da uttrykket brain zaps som beskrev det jeg opplevde. I ettertid ble jeg overrasket da jeg oppdaget at mange leger ikke en gang er klar over at dette fenomenet.

Lurer på om det hadde vært bedre å gå ned til 37,5 mg i steden før å hoppe over doser. Efexor har jo ganske kort halveringstid og er vel grunnen til at jeg får problemer så fort. Men siden det er kapsler kan jeg ikke dele dem så må ha nye piller og da må jeg til legen igjen. Jeg er i full jobb og syns det er litt ugreit å hele tiden farte fram og tilbake til legen i arbeidstiden.

YoplaitDouble
Skrevet

Du får veldig svingende nivå av medisin ved å redusere på den måten. Du bør absolutt gå over til halvparten hver dag i stedet. Det er bare å be om resept på lavere styrke.

Å gå over på annet SSRI kan gjøre det enklere å seponere Efexor, da denne er litt hard å slutte med. Har vært gjennom det selv.

Skrevet

Ja tenkte meg det. Kom på at jeg kan bestille reseptfornying på nett uten å måtte bestille time så har bestilt 37.5mg nå.

Hvilken SSRI gikk du over på? Hva slags seponeringssymptomer hadde du?

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg gikk fra 600mg Efexor til 0mg på 10 dager fordi jeg var møkka lei munntørrhet og manglende effekt. Jeg gikk ikke over på noe annet, men er på Zoloft nå hvertfall.

Da opplevde jeg ting som å føle meg fjern, svosjelyder i ørene, mild hodepine og litt annet rusk og rask. Følte meg litt småsyk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...