Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Hvis det var for komplisert, kan du prøve å lese setningen, men hoppe over parentesene. 0 Siter
Toga Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Den kan hende du er "dum" selv om du fikk 5 på VGS. Jeg tror du er smart, men VGS-karakterer går 90% ut på om du er interessert i stoffet eller ikke. Så du må nok finne bekreftelser andre steder (etter min mening), men det bør kunne la seg gjøre. 0 Siter
slabbedask Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Den kan hende du er "dum" selv om du fikk 5 på VGS. Jeg tror du er smart, men VGS-karakterer går 90% ut på om du er interessert i stoffet eller ikke. Så du må nok finne bekreftelser andre steder (etter min mening), men det bør kunne la seg gjøre. Hvordan defineres egentlig "dum" og "smart"? 0 Siter
Toga Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Hvordan defineres egentlig "dum" og "smart"? Det har jeg faktisk ingen formening om. Jeg antar man kan si man er smart om man er god skolemessig? Men mange av disse er jo praktiske kløner, så jeg er forvirret... Nei, jeg syns det dreier seg om å se sammenhenger. Men, på en annen side, hvis man har AS eller er paranoid har man funksjonshemninger mot å se sammenhenger, så lett skal det ikke være. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Hvordan defineres egentlig "dum" og "smart"? Hvis det er etter karakterer å dømme er ihertfall jeg dum 0 Siter
Toga Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Hvis det er etter karakterer å dømme er ihertfall jeg dum Det er ikke sånn jeg tenker at det er, jeg tror karakterer på grunnskolen og VGS har 90% med interesse å gjøre - de resterende 10% har med hukommeløse å gjøre. Med mindre man har PU får man lett toppkarakterer hvis man ikke er en sløv og giddaløs tenåring, noe de aller fleste i den alderen er. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Det er ikke sånn jeg tenker at det er, jeg tror karakterer på grunnskolen og VGS har 90% med interesse å gjøre - de resterende 10% har med hukommeløse å gjøre. Med mindre man har PU får man lett toppkarakterer hvis man ikke er en sløv og giddaløs tenåring, noe de aller fleste i den alderen er. Jeg var nok både sløv og giddaløs,med null interesse i skole... 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Enig med Toga. Arbeidsinnsats er nok den viktigste faktoren selv om noen lærer fortere enn andre. Jeg tror kanskje de som lærer fort ofte jobber mer i tillegg siden man blir motivert av gode resultater (og demotivert av dårlige). 0 Siter
Toga Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Jeg tror kanskje de som lærer fort ofte jobber mer i tillegg siden man blir motivert av gode resultater (og demotivert av dårlige).Ja. Og derfor fungerer kanskje ikke "enhetsskolen" så godt, kontraintensjonelt.Men jeg tror ikke TS er dum. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Med dum vs smart tenker jeg på IQ. Her er det mange som tror ser jeg. Dessverre er det umulig å fake smart. Gode skolekarakterer får en ikke om en er "dum" om en arbeider aldri så mye. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Ja. Og derfor fungerer kanskje ikke "enhetsskolen" så godt, kontraintensjonelt. Skolene er bare for de flinke. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Med dum vs smart tenker jeg på IQ. Her er det mange som tror ser jeg. Dessverre er det umulig å fake smart. Gode skolekarakterer får en ikke om en er "dum" om en arbeider aldri så mye. Nei, men det er mange som lykkes med å fake dum, så arbeidsinnsats er nødvendig. 0 Siter
Toga Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 I og med at IQ nærmest er definert ut i fra skolelignende prestasjoner, så bringer det desverre intet nytt på bordet å trekke en sammenheng mellom IQ og skoleprestasjoner. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 I og med at IQ nærmest er definert ut i fra skolelignende prestasjoner Der tar du heldigvis feil. 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Det er ikke sånn jeg tenker at det er, jeg tror karakterer på grunnskolen og VGS har 90% med interesse å gjøre - de resterende 10% har med hukommeløse å gjøre. Med mindre man har PU får man lett toppkarakterer hvis man ikke er en sløv og giddaløs tenåring, noe de aller fleste i den alderen er.Interesse gjør det enklere å tilegne seg kunnskap, men de intelligente vil med et minimum av innsats også tilegne seg stoff de ikke er spesielt interessert i. 0 Siter
Trine Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Med dum vs smart tenker jeg på IQ. Her er det mange som tror ser jeg. Dessverre er det umulig å fake smart. Gode skolekarakterer får en ikke om en er "dum" om en arbeider aldri så mye. Det der stemmer ikke helt. Jeg fikk 5 i et fag hvor jeg bare forsto halvparten av det vi skulle lære. Grunnen til karrakteren var at da vi begynte med det jeg ikke forsto noe av så hadde læreren bestemt seg for å ikke like prøver så vi fikk bare masse oppgaver vi skulle gjøre og velge en av dem som vi skulle forklare for læreren. Jeg gjorde alle oppgavene og spurte og gravde for jeg ville virkelig forstå det, men jeg forsto det aldri. Men jeg var nok den mest ivrige i klassen og jeg gjorde mer enn jeg trengte så da fikk jeg god karakter. Heldigvis var ikke akkurat det faget noe jeg trengte i jobben. 0 Siter
Toga Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Interesse gjør det enklere å tilegne seg kunnskap, men de intelligente vil med et minimum av innsats også tilegne seg stoff de ikke er spesielt interessert i. Der tar du heldigvis feil. Det handler om hvor våken man er. 0 Siter
Caylee Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Skrevet 12. mars 2015 Gratulerer, søte Takk soulshine <3 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.