Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis det var for komplisert, kan du prøve å lese setningen, men hoppe over parentesene.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

11

• Trine

8

• Toga

6

• stjernestøv

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Den kan hende du er "dum" selv om du fikk 5 på VGS. Jeg tror du er smart, men VGS-karakterer går 90% ut på om du er interessert i stoffet eller ikke. Så du må nok finne bekreftelser andre steder (etter min mening), men det bør kunne la seg gjøre.

Skrevet

Den kan hende du er "dum" selv om du fikk 5 på VGS. Jeg tror du er smart, men VGS-karakterer går 90% ut på om du er interessert i stoffet eller ikke. Så du må nok finne bekreftelser andre steder (etter min mening), men det bør kunne la seg gjøre.

Hvordan defineres egentlig "dum" og "smart"?

Skrevet

Det har jeg faktisk ingen formening om. Jeg antar man kan si man er smart om man er god skolemessig? Men mange av disse er jo praktiske kløner, så jeg er forvirret...

Nei, jeg syns det dreier seg om å se sammenhenger. Men, på en annen side, hvis man har AS eller er paranoid har man funksjonshemninger mot å se sammenhenger, så lett skal det ikke være.

stjernestøv
Skrevet

Hvis det er etter karakterer å dømme er ihertfall jeg dum :(

Skrevet

Hvis det er etter karakterer å dømme er ihertfall jeg dum :(

Det er ikke sånn jeg tenker at det er, jeg tror karakterer på grunnskolen og VGS har 90% med interesse å gjøre - de resterende 10% har med hukommeløse å gjøre. Med mindre man har PU får man lett toppkarakterer hvis man ikke er en sløv og giddaløs tenåring, noe de aller fleste i den alderen er.

stjernestøv
Skrevet

Det er ikke sånn jeg tenker at det er, jeg tror karakterer på grunnskolen og VGS har 90% med interesse å gjøre - de resterende 10% har med hukommeløse å gjøre. Med mindre man har PU får man lett toppkarakterer hvis man ikke er en sløv og giddaløs tenåring, noe de aller fleste i den alderen er.

Jeg var nok både sløv og giddaløs,med null interesse i skole...

Gjest Gargamel
Skrevet

Enig med Toga. Arbeidsinnsats er nok den viktigste faktoren selv om noen lærer fortere enn andre. Jeg tror kanskje de som lærer fort ofte jobber mer i tillegg siden man blir motivert av gode resultater (og demotivert av dårlige).

Skrevet

Jeg tror kanskje de som lærer fort ofte jobber mer i tillegg siden man blir motivert av gode resultater (og demotivert av dårlige).

Ja. Og derfor fungerer kanskje ikke "enhetsskolen" så godt, kontraintensjonelt.

Men jeg tror ikke TS er dum.

Skrevet

Med dum vs smart tenker jeg på IQ.

Her er det mange som tror ser jeg. Dessverre er det umulig å fake smart. Gode skolekarakterer får en ikke om en er "dum" om en arbeider aldri så mye.

stjernestøv
Skrevet

Ja. Og derfor fungerer kanskje ikke "enhetsskolen" så godt, kontraintensjonelt.

Skolene er bare for de flinke.

Gjest Gargamel
Skrevet

Her er det mange som tror ser jeg. Dessverre er det umulig å fake smart. Gode skolekarakterer får en ikke om en er "dum" om en arbeider aldri så mye.

Nei, men det er mange som lykkes med å fake dum, så arbeidsinnsats er nødvendig.

Skrevet

I og med at IQ nærmest er definert ut i fra skolelignende prestasjoner, så bringer det desverre intet nytt på bordet å trekke en sammenheng mellom IQ og skoleprestasjoner.

Skrevet

I og med at IQ nærmest er definert ut i fra skolelignende prestasjoner

Der tar du heldigvis feil.

Skrevet

Interesse gjør det enklere å tilegne seg kunnskap, men de intelligente vil med et minimum av innsats også tilegne seg stoff de ikke er spesielt interessert i.

Skrevet

Det der stemmer ikke helt. Jeg fikk 5 i et fag hvor jeg bare forsto halvparten av det vi skulle lære. Grunnen til karrakteren var at da vi begynte med det jeg ikke forsto noe av så hadde læreren bestemt seg for å ikke like prøver så vi fikk bare masse oppgaver vi skulle gjøre og velge en av dem som vi skulle forklare for læreren. Jeg gjorde alle oppgavene og spurte og gravde for jeg ville virkelig forstå det, men jeg forsto det aldri. Men jeg var nok den mest ivrige i klassen og jeg gjorde mer enn jeg trengte så da fikk jeg god karakter. Heldigvis var ikke akkurat det faget noe jeg trengte i jobben.

Skrevet

Interesse gjør det enklere å tilegne seg kunnskap, men de intelligente vil med et minimum av innsats også tilegne seg stoff de ikke er spesielt interessert i.

Der tar du heldigvis feil. Det handler om hvor våken man er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...