Gå til innhold

Asperger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mente ikke at jeg er utenfor autismespekteret FORDI jeg ikke lenger sluker stoff om verdensrommet eller skriver bilnumre. Jeg har andre interesser OG er ikke det minste autistisk.

Jeg kommenterte bare at universet og bilnumre ikke bare er "veldig autismeinteresser", det er også relativt vanlig.

Ok, skjønner.
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

11

• FGT

10

• Trine

9

• AnonymBruker

7

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie
Skrevet

Men det er også veldig vanlige interesser for barn som ikke er autister. Jeg hadde selv en periode da jeg var svært opptatt av planeter og verdensrommet, og som mange andre barn dom vokste opp før skjermene overtok, har jeg skrevet ut flere notisbøker med bilnumre.

Men jeg har ikke disse intetessene som voksen, og jeg er laaangt utenfor autismespekteret.

hei!

jeg vet mange har disse interessene som ikke har autisme, men de går ofte igjen, opptatthet av tog, dinosaurer, sjakk, systemer, universet, planeter osv...

likevel mener jeg dette for stor del muligens kan skyldes at jentene med autisme er blitt " glemt" viet liten/ ingen interesse ( dette ifølge en svensk psykiater, Svenny Kopp) , jeg tror faktisk også det som blir oppfattet som jenteinteresser mer enn gutteinteresser, kan være like autistisk, feks sminke og klær. da er det tiden man bruker på det, hvor intenst opptatt av det man blir, detlajkunnskapen , og gjerne vansker med å motiveres til å gjøre noe annet enn det ene man går opp i osv... som er det autistiske.

dette fordi jeg ikke tror det er selve interessene, men måten man nærmer seg dem, som er uvanlige, dvs intensiteten, oppsluktheten, detaljkunnskapen, og ofte lite interesse for andre ting.

professor gildberg skriver at det er ikke selve interessene som er spesielle ved asperger, men tilnærmingen mennesker med autisme/ asperger har til dem. at de dypdykker i detaljer og bruker veldig mye tid på den, det tror jeg det er mye i,

likevel informerte min psykiater meg om at ca 30 % av de som studerer matematikk oppfyller kriteriene til asperger syndrom, hun mente det er en overopphopning av aspergere innenfor matematikk og informatikk.

det er en ganske stor majoritet igjen da, som ikke har autisme:-)

kaland skriver noe om intersser og hva som kjennetegner: feks detaljkunnskap, faktakunnskap/innsamling, og intensitet, og styrker som fotografisk hukommelse gjør som er ganske vanlig ved autisme, gjør kapasiteten stor for å huske/ lære utenat.

I denne artikkelen vil jeg presentere forskning som foreligger omkring fenomenet spesielle interesser hos personer med en tilstand innenfor autismespekteret, med særlig vekt på de med diagnosen AS. Kliniske observasjoner av målgruppen og aspergerpersonens egne erfaringer blir også tatt opp.

Samler informasjon om ting og tang

Barn med autisme og AS kan samle store menger informasjon om det som interesserer dem. De fleste har en forkjærlighet for objekter som f.eks. hjul på leker, flasker, sko, globuser, kart og penner.

Andre emner er kollektive transportmidler, passasjerlisten på Titanic, Rommels ørkenkrig, orkaner, geografi, astronomi, planeter, matematikk, kjemi eller dyr. For en utenforstående kan noen av emnene som disse personene tiltrekkes av, synes sære, obskure og sterile.

Med et «fotografisk» minne og en utpreget sans for detaljer kan personer med AS lagre store mengder fakta i hukommelsen. Kunnskaper om data, datagrafikk og dataprogrammering kan være fremragende, og dette er ferdigheter som ofte verdsettes av jevnaldrende, vanlige barn og ungdommer. Den samme grad av motivasjon er derimot ofte totalt fraværende når personer med autisme og AS blir satt til å arbeide med noe som ikke interesserer dem. Karakteristisk for mange med AS er imidlertid at de er generelt tålmodige og utholdende (Søderstrøm, Råstam & Gillberg, 2002), særlig når de får holde på med noe de liker.

her er hele artikkelen

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=108239&a=2

håper du forstår hva jeg mente, altså ikke at man MÅ ha autisme for å være interessert i matematikk og verdensrommet, men at veldig mange har dette som interesse. :-)

Skrevet

Det må jeg og. Føler jeg at jeg har alzheimer light. Er det bivirkninger av SSRI lurer jeg på? Virker som om halve hjernekapasiteten har blitt borte.

Hjernekapasiteten min forsvant lenge før jeg begynte på SSRI så jeg kan ikke skylde på det. Tror det er at jeg tenker veldig mye på ting som skjer som kanskje stjeler fokuset mitt. Men vet ikke. Føler også at jeg har alzheimer light.

Skrevet

Synes det er "teit" at de kaller det særinteresser. Er for mange en vanlig hobby og hvem som helst kan bli engasjert i en hobby! Det sykeliggjør folk.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er "teit" at de kaller det særinteresser. Er for mange en vanlig hobby og hvem som helst kan bli engasjert i en hobby! Det sykeliggjør folk.

Hvis man kun er opptatt av EN interesse, og kun det, er det kanskje litt sært? Hvem vet.

Anonymous poster hash: f59e3...752

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente ikke at jeg er utenfor autismespekteret FORDI jeg ikke lenger sluker stoff om verdensrommet eller skriver bilnumre. Jeg har andre interesser OG er ikke det minste autistisk.

Jeg kommenterte bare at universet og bilnumre ikke bare er "veldig autismeinteresser", det er også relativt vanlig.

Universet ja, hvem er eller har ikke vært interessert i det? Bilnumre, tog, telefonumre kan jeg virkelig ikke skjønne at kan være særlig produktivt å vite noe om. 

Anonymous poster hash: e6d17...b6d

AnonymBruker
Skrevet

Universet ja, hvem er eller har ikke vært interessert i det? Bilnumre, tog, telefonumre kan jeg virkelig ikke skjønne at kan være særlig produktivt å vite noe om. 

Det meste av fritidssysler er ikke spesielt produktive.

Anonymous poster hash: f59e3...752

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg vil tro minst 10% av befolkningen er introverte med en eller annen nerdete hobby. Andelen autister er mye, mye mindre.

En introvert geek har ikke nødvendigvis problemer med å lese kroppsspråk, forstå ansiktsuttrykk eller oppfatte subtile budskap.

Skrevet

Anonymous poster hash: e6d17...b6d

Poenget mitt var jo at mange kan ha en periode som barn / ungdom da man sluker alt stoff om verdensrommet (eller dinosaurer for den saks skyld), uten at man beholder denne interessen som voksen og uten at man er sær eller spesiell eller noe i nærheten av autismespekteret i det hele tatt.

Det å skrive bilnumre tror jeg ikke er noen typisk aktivitet for (store) barn lenger.  Men ja, vi gjorde det i perioder på 60-tallet, og man trengte ikke være spesielt interessert i biler for å gjøre det. 

Det er mange ting dagens barn også driver med som ikke er særlig produktive.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Nei særinteresse er ikke en vanlig hobby,

selve interessen kan være vanlig eller sær,

det er tilnærmingen, tiden man bruker på det, at verden handler så om det, at alt annet rundt rett og slett forsvinner.

Har man en mer vanlig særinteresse feks innen astronomi, kan andre mennesker syns vi med asperger er interessante å snakke med fordi vi gjerne kan mye innenfor våre interesseområder, men interessene kan også være så spesielle at ingen andre enn vi selv begeistres. Jeg har feks ødelagt mange bryllupsdager ved at vi kun har snakket om et emne innenfor matematikk, det er sånn at man klarer ikke dele interessen sin på flere områder, man blir så oppslukt at hele tankevirksomheten kan gå med på dette ene.

For ekelte av oss forvansker dette muligheten til utdanning også, fordi selv om vi studerer feks biologi, så kan det by på problemer når det kommer fag innenfor det studiet der man ikke har det minste interesse.

Mange modererer seg med årene, men slett ikke alle, likevel kan den som lever med en med asperger, bli sulteforet på å bli sett, hørt, forstått, det er gjerne særinteressen som er så altoppslukende. Jeg har lært meg å ha en overordnet plan, å leve med den, å sette mine egne interesser tilside er likevel veldig vanskelig for meg. Jeg klarer det fordi jeg har fått så god hjelp av min psykiater, og gått på kurs med Tony Attwood og lest om sorgen vi med autisme kan gi menneskene rundt oss som elsker oss.

En gang snakket jeg med en dame som hadde særinteresse innen store kattedyr, det interesserte meg først, men da hun ikke svarte på spørsmålene mine, men bare holdt endeløse monologer, ble jeg lei, hun begynte så til slutt fra start igjen.

Madelenemie
Skrevet

Poenget mitt var jo at mange kan ha en periode som barn / ungdom da man sluker alt stoff om verdensrommet (eller dinosaurer for den saks skyld), uten at man beholder denne interessen som voksen og uten at man er sær eller spesiell eller noe i nærheten av autismespekteret i det hele tatt.

Det å skrive bilnumre tror jeg ikke er noen typisk aktivitet for (store) barn lenger.  Men ja, vi gjorde det i perioder på 60-tallet, og man trengte ikke være spesielt interessert i biler for å gjøre det. 

Det er mange ting dagens barn også driver med som ikke er særlig produktive.

Hei!

Jeg hadde satt pris på om du hadde kommentert mitt lange svar til deg!

Der jeg redegjorde godt for saken!

Madelenemie
Skrevet

Jeg vil tro minst 10% av befolkningen er introverte med en eller annen nerdete hobby. Andelen autister er mye, mye mindre.

En introvert geek har ikke nødvendigvis problemer med å lese kroppsspråk, forstå ansiktsuttrykk eller oppfatte subtile budskap.

Hei!

Jeg tror det er flere introverte enn 10%

Men ja det er stor forskjell på å være introvert og ha autisme.

Av og til blir t.o.m. nedstemthet forvekslet med asperger....

jeg tror fordi mange utredere ikke går langt nok tilbake i en pasients sykehistorie,

autisme er jo medfødt og fører tidlig til ulike vansker og annerledeshet.

Skrevet

Jeg hadde satt pris på om du hadde kommentert mitt lange svar til deg!  Der jeg redegjorde godt for saken!

Jeg tror ikke vi er uenige om noe.  Eneste grunnen til at jeg svarte i denne tråden i det hele tatt, var for å moderere litt det du skrev til Caylee om at disse interessene var "veldig autismeinteresser".  Både du og jeg vet at det finnes unntak både innenfor og utenfor spekteret.

Madelenemie
Skrevet

Jeg tror ikke vi er uenige om noe.  Eneste grunnen til at jeg svarte i denne tråden i det hele tatt, var for å moderere litt det du skrev til Caylee om at disse interessene var "veldig autismeinteresser".  Både du og jeg vet at det finnes unntak både innenfor og utenfor spekteret.

:) ok

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer for to ungdommer med diagnosen asperger. Jeg synes det er litt spennende at de faktisk ikke har interesse for noe naturvitenskaplig, matte el.l. Den ene er veldig opptatt av alt som har med arbeiderbevegelsen i Norge å gjøre. Han kan alt om Arbeiderpartiet, og da mener jeg virkelig alt! Det er nok litt en særinteresse, for uansett hva vi diskuterer i klassen, kommer han med fakta fra sitt favorittemne. Den andre eleven har jeg i et språkfag og denne eleven er ekstremt opptatt av og flink i grammatikk. Han kan alle unntaksregler og kan redegjøre for disse i timesvis om det skulle være. Han skjønner lite av at ikke de andre elevene synes dette er like spennende. Ingen av de to interesserer seg det minste for verdensrommet, dinisaurer, mattematikk, kjemi etc. Det synes de er kjempekjedelig. Jeg har vel lært av dette at aspergere er forskjellige, de som andre. Men ja - interessene de har blir litt voldsomme av og til, spesielt for de andre i klassen, som synes det er kjedelig og repeterende å stadig høre om dette. Ingen av de to skjønner når nok er nok og de spør aldri de andre elevene om deres interesse, så mange synes også de er litt kjedelige å være sammen med, siden de ikke later å bry seg om så mye annet enn seg selv og sine emner. 

Anonymous poster hash: 5dcc7...e94

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...