Gå til innhold

Hvordan vite om man gjør det riktige?

Anbefalte innlegg

umakenverdt
Skrevet

Hvordan kan man vite om man gjør nok for å bidra til egen bedring eller til egen utvikling?

Når man av helsepersonell får høre at man ikke må gjøre for mye, og at det er viktig å ta ting rolig, hvordan skal man da vite om man gjør nok og hva som er for mye? Jeg vil gjerne bidra til at ting går litt riktig vei, men når jeg får slike beskjeder er det vanskelig å vite hvordan jeg kan gjøre det på best mulig måte. 

Skrevet

Hva med å gjøre det på den måten helsepersonellet anbefaller? Om de mener du gjør for mye så gjør litt mindre og stol på at de sier ifra om du plutselig gjør for lite :)

umakenverdt
Skrevet

Hva med å gjøre det på den måten helsepersonellet anbefaller? Om de mener du gjør for mye så gjør litt mindre og stol på at de sier ifra om du plutselig gjør for lite :)

:)  Forsøker å gjøre det mer slik som anbefales, men jeg forstår at det er litt ulike meninger knyttet til hva som er for mye. Er ikke så bekymret for at de ikke sier i fra hvis jeg gjør for mye, da jeg får beskjed om at det er viktig at jeg tar god ting på ting.

Det jeg er vanskeligere å stole på at de sier ifra om jeg gjør for lite. De er så tålmodige med meg og har ikke en eneste gang sagt at jeg har gjort for lite, tatt i for lite eller lignende. Jeg er redd de ikke sier fra fordi de opplever at jeg er for tander til å høre det. Kanskje jeg tar feil, men det er slik jeg kjenner det. Jeg kan selvsagt ta feil. Er det vanlig at man får noen som helst tilbakemeldinger fra helsepersonell om at de synes man burde ta større steg, at man kan gjøre mer etc, eller er det noe man ikke sier til pasienter kanskje..

Skrevet

Godt spørsmål. Jeg antar vel at de vil si ifra om de mener du må gjøre mer selv for å bli bra. Men jeg tror at de i ditt tilfelle har rett med at du gjør for mye. Jeg har et inntrykk av at du presser deg selv ganske mye.

umakenverdt
Skrevet

Godt spørsmål. Jeg antar vel at de vil si ifra om de mener du må gjøre mer selv for å bli bra. Men jeg tror at de i ditt tilfelle har rett med at du gjør for mye. Jeg har et inntrykk av at du presser deg selv ganske mye.

For tiden går jeg veldig rolig frem synes jeg selv, det er rart hvor mye som er skremmende og vanskelig og som tar krefter. 

Jeg vet likevel ikke om jeg burde gi på litt mer, handle annerledes etc. for at ting skal gå i riktig retning. Jeg vet ikke om man som behandler vil gi beskjed dersom man mener at man går for sakte frem. 

Skrevet

For tiden går jeg veldig rolig frem synes jeg selv, det er rart hvor mye som er skremmende og vanskelig og som tar krefter. 

Jeg vet likevel ikke om jeg burde gi på litt mer, handle annerledes etc. for at ting skal gå i riktig retning. Jeg vet ikke om man som behandler vil gi beskjed dersom man mener at man går for sakte frem. 

Jeg vet ikke, men i mitt hode høres det mest fornuftig ut å fortsette å ta det veldig rolig.

Forresten, hyggelig å høre at det fortsatt er liv i deg. Vært stille fra deg i det siste.

umakenverdt
Skrevet

Jeg vet ikke, men i mitt hode høres det mest fornuftig ut å fortsette å ta det veldig rolig.

Forresten, hyggelig å høre at det fortsatt er liv i deg. Vært stille fra deg i det siste.

Har vært en ganske vanskelig periode dette, men det er fortsatt liv i meg, og også litt mer liv enn for noen uker siden :)

Du har kanskje rett, men jeg synes det er så vanskelig å vurdere hva som er best både på kort og på lang sikt. Det er utfordrende å vite hvor rolig som er for rolig, og hva som er for raskt. Takk for innspillet :)

Skrevet

Har vært en ganske vanskelig periode dette, men det er fortsatt liv i meg, og også litt mer liv enn for noen uker siden :)

Du har kanskje rett, men jeg synes det er så vanskelig å vurdere hva som er best både på kort og på lang sikt. Det er utfordrende å vite hvor rolig som er for rolig, og hva som er for raskt. Takk for innspillet :)

Ja, det forstår jeg. Har du snakket med noen behandler om det?

Bra det er litt mer liv i deg nå enn for noen uker siden :)

Skrevet

Du kan si til behandler at du gjerne vil at vedkommende skal si til deg dersom du går for langsomt frem. Hittil har det vært veldig vanskelig for deg å bremse på farten litt, så jeg tipper det er bra at du skynder deg ganske langsomt for tiden.

umakenverdt
Skrevet

Ja, det forstår jeg. Har du snakket med noen behandler om det?

Bra det er litt mer liv i deg nå enn for noen uker siden :)

Jeg har spurt. Får ganske vage svar tilbake om at det er viktig å ta ting i riktig tempo, ikke gå for fort frem osv.

Akkurat i kveld er det voldsomt tungt. Har vært med en del andre mennesker og alt ble helt fryktelig. Men det er jo vanskelig å vite om det å delta på dette var en bra eller en dårlig progresjon. Jeg sliter med å holde meg rolig her, så forsøker å samle litt ved å kommentere. 

Skrevet

Jeg har spurt. Får ganske vage svar tilbake om at det er viktig å ta ting i riktig tempo, ikke gå for fort frem osv.

Akkurat i kveld er det voldsomt tungt. Har vært med en del andre mennesker og alt ble helt fryktelig. Men det er jo vanskelig å vite om det å delta på dette var en bra eller en dårlig progresjon. Jeg sliter med å holde meg rolig her, så forsøker å samle litt ved å kommentere. 

Det er vel ikke noe fasitsvar på det. Så da er det kanskje vanskelig for dem å svare på. Men om de sier at det er viktig å ikke gå for fort fram så er nok bedre å heller ta det litt for rolig, det blir du ihvertfall ikke værre av. Svaret fra frosken syns jeg virket fornuftig.

umakenverdt
Skrevet

Du kan si til behandler at du gjerne vil at vedkommende skal si til deg dersom du går for langsomt frem. Hittil har det vært veldig vanskelig for deg å bremse på farten litt, så jeg tipper det er bra at du skynder deg ganske langsomt for tiden.

I dag kjennes det ut som jeg skal gå tilbake. Jeg vet ikke ut inn på noe lenger. Skal prøve å si fra til behandleren.

umakenverdt
Skrevet

Det er vel ikke noe fasitsvar på det. Så da er det kanskje vanskelig for dem å svare på. Men om de sier at det er viktig å ikke gå for fort fram så er nok bedre å heller ta det litt for rolig, det blir du ihvertfall ikke værre av. Svaret fra frosken syns jeg virket fornuftig.

Man kan jo bli verre av å ta det for rolig også. 

Skrevet

Man kan jo bli verre av å ta det for rolig også. 

Så rolig tror jeg ikke du klarer ta det ;)

umakenverdt
Skrevet

Så rolig tror jeg ikke du klarer ta det ;)

Håper jeg ikke gjør det. I kveld kjennes det bare som om ingenting går riktig vei, at jeg gjør alt galt og at jeg ikke klarer presse meg nok. Men skal ikke la det gå utover deg. 

Skrevet

Håper jeg ikke gjør det. I kveld kjennes det bare som om ingenting går riktig vei, at jeg gjør alt galt og at jeg ikke klarer presse meg nok. Men skal ikke la det gå utover deg. 

Hehe.....det går ikke utover meg :) Håper du har fått sove godt og at du føler deg bedre i dag.

Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det er noen god ide for deg å presse deg nå, jeg tror det er presset som har gjort deg dårlig i utgangspunktet. Jobber du noe nå, eller er du 100% sykemeldt?

umakenverdt
Skrevet

Hehe.....det går ikke utover meg :) Håper du har fått sove godt og at du føler deg bedre i dag.

Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det er noen god ide for deg å presse deg nå, jeg tror det er presset som har gjort deg dårlig i utgangspunktet. Jobber du noe nå, eller er du 100% sykemeldt?

Tusen takk for det. Har sovet ok i natt, og ting ser ikke like mørkt ut i dag, selv om jeg ødela en del i går.

Jeg har ikke jobbet noe de siste ukene. Jeg skal prøve meg litt i jobb nå fremover.

Skrevet

Tusen takk for det. Har sovet ok i natt, og ting ser ikke like mørkt ut i dag, selv om jeg ødela en del i går.

Jeg har ikke jobbet noe de siste ukene. Jeg skal prøve meg litt i jobb nå fremover.

Ok. Bra det ikke er like mørkt i dag. Det er nok normalt at det går litt opp og ned. Pass på deg selv når du begynner å jobbe igjen. Ikke press deg for mye. Gjør ting i ditt tempo :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...