Gå til innhold

Depresjon, utredning, ventetid, jobb...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger råd og innspill. Etter mange mange år har jeg tatt tak i den psykiske helsa mi. Bulimi, tilbakevendende depresjoner, muligens bipolar og litt rus. Jeg har hatt et stort symptomtrykk (grenser mot alvorlig depresjon) den siste tida, og jeg har vært sykemeldt en stund. Jeg har de siste dagene følt at tungsinnet har lettet noe, men jeg er langt i fra kvitt depresjonen. Nå venter jeg på time på DPS, men det er ganske lang ventetid. 

Jeg MÅ ta tak i problemene mine nå. Har utsatt det halve livet mitt. Jeg har en ansvarsfull jobb, og jeg er "flink pike". Føler jeg bør komme meg tilbake på jobb, men samtidig er jeg redd. Jeg sliter masse med skam og skyldfølelse for at jeg har havnet i den situasjonen jeg har. Jeg har holdt fasaden så lenge, men nå vet de fleste på jobb at jeg sliter psykisk. Jeg føler meg avkledd og sårbar. Jeg liker best å være den morsomme, sprudlende jenta som tar ansvar og får ting gjennomført, som er stabil og som folk kan regne med. Slik er jeg ikke nå. 

Føler på presset, mest fra meg selv, om at jeg bør ta på meg maska og komme meg på jobb. Men jeg er redd det vil bremse tilfriskningen. Hvis det gjør det vil jeg ikke tilgi meg selv for at jeg gikk for tidlig tilbake. Har bestemt meg for at nå skal jeg kjøre løpet ut, få riktig hjelp og behandling og bli FRISK. Eller så frisk som jeg kan bli 

Noen råd til meg? Er fryktelig for en flink pike med fasade å havne i en slik situasjon.

Anonymous poster hash: 77714...49e
Skrevet

Jeg tror at i de fleste tilfeller vil delvis sykemelding være et bedre alternativ enn full sykemelding. Det er i det utfordrende hverdagslivet det er vanskelig å leve, og jeg tror at delvis jobb parallelt med behandling er mer effektivt enn full sykemelding.

Hvis jeg var deg, så ville jeg ha prøvd meg i jobb f.eks. 50 %, tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde det for et par uker siden, men det fungerte ikke. Symptomtrykket er noe mindre nå, så kanskje det vil funke bedre? Er bare så redd jeg skal bli dårligere når jeg oppdager at jeg ikke klarer å innfri forventningene jeg har til meg selv :(

Anonymous poster hash: 77714...49e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Støtter froskens råd, og vil legge til at jeg håper fastlegen har gitt deg antidepressiva.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...