Gå til innhold

Reise til USA. Medisiner + annet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Tenkte bare å låne denne tråden siden mitt spørsmål er nært relatert til trådstarter sitt.

Jeg er diagnostisert med ADHD og Tourettes syndrom, men har ikke brukt medisiner på 6 år da jeg fungerer veldig godt i hverdagen og merker veldig lite til begge disse.

Bør jeg da krysse "Nei" på alt som har med psykisk sykdom på ESTA-søknaden? Er redd for at jeg ikke slipper inn om jeg sier "Ja", og samtidig redd for å "bli oppdaget" om jeg svarer "Nei" (hvis de sjekker mot norske myndigheter/helsregister e.l.).

Da skal du krysse av på "Nei".

Det er bare hvis du utgjør en fare for deg selv, for andre eller for dine omgivelser at du skal krysse av på "Ja".

Skrevet

Er redd for at jeg ikke slipper inn om jeg sier "Ja", og samtidig redd for å "bli oppdaget" om jeg svarer "Nei" (hvis de sjekker mot norske myndigheter/helsregister e.l.).

Dine helseopplysninger er sensitiv informasjon underlagt personvernloven.  Andre lands myndigheter får neppe utlevert dette uten gode grunner. 

Skrevet

Takk for svar. Svarer bare nei da siden jeg fungerer helt utmerket i hverdagen og ikke er til fare for meg selv eller andre  :)

future life
Skrevet

Hei.

Jeg skal på ferie til USA i påsken.

Har fylt ut elektronisk visumforespørsel (ESTA) og fått denne innvilget. Da krysset jeg av "Nei" for psykisk sykdom (etter kriteriene som var angitt, det gikk på dømmekraft og fare for meg selv eller andre). Imidlertid er jeg litt skeptisk til hva som vil skje ved innreise.

Antar at jeg må vise fram hva jeg har i bagasjen, og jeg er litt skeptisk til å vise fram både antipsykotika og antidepressiva, selv om dette er C-preparater, så er jeg redd for at jeg blir sett på som "gal" og nektet innreise siden jeg bruker førstnevnte. Jeg finner heller ingen skjemaer som kan fylles ut i forkant.

Bør jeg be legen lage et brev som jeg kan vise fram der det står diagnose (angstlidelse) og hvilke medisiner jeg bruker, evt oversatt til hva medisinen heter i USA (Zeldox heter jo Geodon der, og Zoloft heter det samme)? Jeg får jo kopipreparater, men regner med at de likevel skjønner hva det er utfra virkestoffet.

Til dere som har reist til USA, hvordan skjer grensekontrollen? Blir alle sjekket og intervjuet, eller er det bare å vise fram pass og bekreftelse på innreisetillatelse?

En helt annen ting er at jeg vurderer å be legen om 2 stk. Sobril, sånn i tilfelle jeg skulle få angst et sted over Atlanterhavet. Det har aldri skjedd før, så det skjer neppe, men greit med en ekstra trygghet. Er dette evt. forsvarlig bruk av slike preparater? Til tross for snart et tiår med angst har jeg aldri brukt et slikt preparat før. Trenger jeg i såfall noen andre dokumenter (ala Schengen-attest) for slike medisiner?

Jeg har vært i USA flere ganger med mye medisiner, både AD, AP, sovetabletter og sobril. Apoteket skrev dokumentasjon på at jeg trengte C-preparatene og jeg fikk legen til å dokumentere B-preparatene. I tillegg alle medisiner i handbaggasjen og i originalemballasjen. Jeg har aldri blitt sjekket i tollen. Ikke noe problem så lenge papirene er i orden. God tur :-).

Skrevet

Jeg har vært i USA flere ganger med mye medisiner, både AD, AP, sovetabletter og sobril. Apoteket skrev dokumentasjon på at jeg trengte C-preparatene og jeg fikk legen til å dokumentere B-preparatene. I tillegg alle medisiner i handbaggasjen og i originalemballasjen. Jeg har aldri blitt sjekket i tollen. Ikke noe problem så lenge papirene er i orden. God tur :-).

Takk for det :-)

Har fått bekreftelse av legen, så nå skal alt være i orden. Hvis piloten er psykisk frisk og grensekontrollen slipper meg inn, så kan dette bli en veldig fin ferie :-)

AnonymBruker
Skrevet

Har fått bekreftelse av legen, så nå skal alt være i orden. Hvis piloten er psykisk frisk og grensekontrollen slipper meg inn, så kan dette bli en veldig fin ferie :-)

God tur!

Anonymous poster hash: 58d09...438

Skrevet

God tur! Anonymous poster hash: 58d09...438

Tusen takk :-)

Skrevet

Håper du får en fin tur ditt :)

Usa høres spennende ut.

Skal du innom Disney world hehe?

Skrevet

Håper du får en fin tur ditt :)

Usa høres spennende ut.

Skal du innom Disney world hehe?

Takk for det :) Gruer meg litt til turen nå og alt som kan gå galt.

Nei, skal ikke til den delen av landet dessverre

stjernestøv
Skrevet

God tur fra meg og, og kos deg masse :)

Når reiser du?

Skrevet

God tur fra meg og, og kos deg masse :)

Når reiser du?

Tusen takk :) Jeg reiser i morgen, så det blir nok mye DOL fra flyet!

Fikk en eske med Sobril av legen min som jeg skal prøve å holde meg unna :)

stjernestøv
Skrevet

Tusen takk :) Jeg reiser i morgen, så det blir nok mye DOL fra flyet!

Fikk en eske med Sobril av legen min som jeg skal prøve å holde meg unna :)

Ok, lykke til :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har ikke lest tråden, kun det første innlegget ditt. Legeattest er smart. Bruk generiske navn.

Skrevet

Skjønner den. Men viktig å huske på at det nesten alltid går det bra, selvom det er vanskelig tenke sånn.

Åja skjønner. Men er sikkert mye å finne på ditt du skal også :) tror det er mye gøy å finne på i usa

Skrevet

Har ikke lest tråden, kun det første innlegget ditt. Legeattest er smart. Bruk generiske navn.

Takk for svar. Ja, fikk legeerklæring av psykiateren min med diagnose, generiske navn der det ikke sa seg selv (f.eks på Zoloft, det heter den jo i USA også) og erklæring om at jeg måtte ta medisinene. Han glemte å skrive at han var lege men regner med at de skjønner hva psychiatrist betyr :-)

Skrevet

God tur, og kos deg masse!! Heldiggris:)

Takk for det :)

Skrevet

God tur, Isw :-)

Nå håper jeg at du får slappet ordentlig godt av noen dager :-)

Skrevet

God tur, Isw :-)

Nå håper jeg at du får slappet ordentlig godt av noen dager :-)

Ja, får håpe jeg greier å slappe av og ikke havner på legevakta med hjertebank og en regning på 50.000 dollar :)

Skrevet

Ja, får håpe jeg greier å slappe av og ikke havner på legevakta med hjertebank og en regning på 50.000 dollar :)

:P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...