Gå til innhold

Aktuelle antipsykotika

Anbefalte innlegg

Gjest Liten40
Skrevet

Jeg har nå brukt zyprexa som krisemedisin i en uke. Jeg vet ikke helt sikkert hva som skjer framover, men jeg ihvertfall unngått innleggelse denne gangen. Jeg kan ikke fortsette lenge på Zyprexa pga vekten. En mulighet er å begynne på Seroquel igjen, men jeg la på meg av den også, var veldig trøtt og sleit med munntørrhet. Er det noen som har gode erfaringer med andre antipsykotika?

Diagnose adhd (ikke medisinert pga faren for psykoser) og Schizoaffektiv

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter Zyprexa er nok Risperdal den beste medisinen mot psykoselidelser.

Gjest Liten40
Skrevet

Hva med Abilify og Zeldox? Har prøvd Solian, fikk masse angst.

stjernestøv
Skrevet

Hva med Abilify og Zeldox? Har prøvd Solian, fikk masse angst.

Du kan få angst på abilify og zeldox, det hadde jeg. Men på risperdal har jeg ikke hatt angst.

Gjest Liten40
Skrevet

Da passer det nok ikke meg, nei. Trenger ikke mer angst ;0) Er vektøkning en bivirkning på Risperdal? 

stjernestøv
Skrevet

Da passer det nok ikke meg, nei. Trenger ikke mer angst ;0) Er vektøkning en bivirkning på Risperdal? 

Jeg har lagt på meg når jeg har tatt risperdal så ja, har alltid lagt på meg når jeg har tatt ap jeg.

Gjest Liten40
Skrevet

Ja, nesten alle ap har vel den bivirkningen i ulik grad. Men zyprexa er vel den ap som gir størst vektøkning på kortest tid. Spørsmålet blir vel om man kan unngå vektøkning hvis man passer på maten og trener/går tur.  Men det kommer an på om man får skikkelig ulvehunger.... eller om man i utgangspunktet er undervektig. Det er ikke jeg, og jeg skal gå ned ihvertfall 15 kilo til (har gått ned 17 kg siden i fjor vår). Etter et par år på Seroquel.

stjernestøv
Skrevet

Ja, nesten alle ap har vel den bivirkningen i ulik grad. Men zyprexa er vel den ap som gir størst vektøkning på kortest tid. Spørsmålet blir vel om man kan unngå vektøkning hvis man passer på maten og trener/går tur.  Men det kommer an på om man får skikkelig ulvehunger.... eller om man i utgangspunktet er undervektig. Det er ikke jeg, og jeg skal gå ned ihvertfall 15 kilo til (har gått ned 17 kg siden i fjor vår). Etter et par år på Seroquel.

Så flink du er som klarer å gå ned, jeg har ikke vært flink. Men skal prøve nå snart. Tar du ingen ap nå?

Gjest Liten40
Skrevet

Jo, zyprexa som en akuttløsning, men det kan ikke fortsette særlig lenge pga at jeg har alltid lagt på meg av den. Den beste medisinen for alt annet enn vekt.

stjernestøv
Skrevet

Jo, zyprexa som en akuttløsning, men det kan ikke fortsette særlig lenge pga at jeg har alltid lagt på meg av den. Den beste medisinen for alt annet enn vekt.

Ok, har hatt den jeg også tidligere, ikke noe særlig. Ikke lett å styre seg med ulvehunger. Men jeg har merket at det må skje noe med stoffskifte når en tar ap også, det er lettere å legge på seg selv om man ikke overspiser. Men jeg overspiser nå, er sulten hele tiden og da legger jeg jo på meg. Prøver å trappe ned jeg nå, håper alt snart blir bedre. AP er den verste medisinen jeg vet om.

Gjest Liten40
Skrevet

Ok, har hatt den jeg også tidligere, ikke noe særlig. Ikke lett å styre seg med ulvehunger. Men jeg har merket at det må skje noe med stoffskifte når en tar ap også, det er lettere å legge på seg selv om man ikke overspiser. Men jeg overspiser nå, er sulten hele tiden og da legger jeg jo på meg. Prøver å trappe ned jeg nå, håper alt snart blir bedre. AP er den verste medisinen jeg vet om.

Det skjer helt sikkert noe med stoffskifte også, i tillegg til at en del ap gjør en litt sedat. Sov myye på seroquel.

stjernestøv
Skrevet

Det skjer helt sikkert noe med stoffskifte også, i tillegg til at en del ap gjør en litt sedat. Sov myye på seroquel.

Uff javisst gjør den det, har vært trøtt og uten energi i over et halvt år jeg nå. Orker ikke mer av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...