Gå til innhold

NHD: Medisin og PTSD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg lurte på om du hadde tips til antidepressiva som kan hjelpe mot PTSD/KPTSD? Jeg går på cipralex og har prøvd litt forskjellig antidepressiva. Nå siste gang zyprexa, men jeg blir veldig redd av "dempende" medisin som gjør at jeg føler jeg ikke kan gjøre motstand. Samtidig som jeg ble veldig urolig i kroppen, med kriblinger som gjorde det vanskelig å sitte stille. Og de fleste antipsykotika er vel "dempende"? 

De ville gjerne jeg skulle prøve zyprexa pga dissosiasjon og ekstrem høy angst. 

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For et par år siden gikk jeg gjennom storparten av litteraturen om PTSD og medisiner.

Dessverre er effekten av medisiner på PTSD meget moderat. Det eneste som kan bevise en viss effekt på gruppenivå er SSRI som Cipralex.

Bortsett fra det må en bare prøve seg frem og evaluere effekten på seg selv. En bør dessverre ikke ha alt for store forhåpninger til medisiner.

Heldigvis finnes det gode psykoterapeutiske tiltak. Kunsten er å finne de gode terapeutene.

Skrevet

Jeg har funnet en virkelig god psykolog som jeg går til og har god hjelp i. H*n mener at lidelsestrykket mitt er så stort (noe som er rett) at jeg trenger støtte i medisiner. Zyprexa er anbefalt, men jeg blir litt trøtt (selv i den minste dosen) og ikke minst at jeg får kriblinger i kroppen. (og ulvehunger). Men takk for informasjon. 

Er det noen SSRI som kan hjelpe, foruten cipralex? Om jeg forsøker et nytt SSRI, skal jeg da fortsette på cipralex eller blir det smør på flesk? Har tatt cipralex i veldig mange år. 

Beautiful_Creatures
Skrevet

Jeg har funnet en virkelig god psykolog som jeg går til og har god hjelp i. H*n mener at lidelsestrykket mitt er så stort (noe som er rett) at jeg trenger støtte i medisiner. Zyprexa er anbefalt, men jeg blir litt trøtt (selv i den minste dosen) og ikke minst at jeg får kriblinger i kroppen. (og ulvehunger). Men takk for informasjon.

Er det noen SSRI som kan hjelpe, foruten cipralex? Om jeg forsøker et nytt SSRI, skal jeg da fortsette på cipralex eller blir det smør på flesk? Har tatt cipralex i veldig mange år.

Selv om det er individuelle forskjeller vil jeg bare komme med et tips. En nær venninne av meg har PTSD diagnose og hun opplever at særlig zoloft i litt høyere doser (fra ca 100 mg og oppover tror jeg) har ganske god effekt. Dvs, det tar "brodden" av det verste. Vedkomne har forsøkt fontex mot det samme, men merker en klar forskjell på andre ssri og zoloft. Zoloft er også bittelitt mer "aktiverende" enn andre ssri slik jeg har forstått det, sånn at du vil ikke oppleve det du føler av zyprexa. Skjønner deg veldig godt mht zyprexa forresten. Tror de fleste uten psykose/alvorlig mani ikke har så godt av å bruke den (min personlige mening bare altså).

Ønsker deg lykke til:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...