Gå til innhold

sover ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I natt har jeg ikke sovet et sekund selvom jeg har tatt 10 mg Stillnoct og 5 mg vival slik foreskrevet av fastlege.  Natt til fredag prøvde jeg å ta kun vival med det resultat at jeg sov ikke før jeg tok stillnoct langt ut på morgenen.  Jeg sov langt utpå dagen og tok siden 20 mg stillnoct i går kveld som jeg ikke har lov til, og det slo meg helt ut.

Jeg har sovet greit av det som legen foreskrev i flere måneder, men nå er det slutt.  Angsten holder på å kvele meg og jeg blir gal av dette.  Jeg er så lei, så lei.  Jeg går til psykolog og jeg tar 10 mg cipralex om dagen.  Det er ikke aktuelt å øke dosen cipralex.

Jeg har mye tanker om natta at jeg ikke vil leve lenger og når jeg kommer til å dø.  Jeg ønsker å leve, men på en helt annen måte som jeg ikke styrer over selv.  Jeg har ikke tenkt å ta livet mitt

Anonymous poster hash: bafc6...a22
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Skal du få orden på sovingen, må du:

stå opp senest 07.30 uansett hvor mye eller lite du har sovet.

ikke sove på dagtid.

ikke legge deg for tidlig.

ta sovemedisin til samme tid hver kveld på de kveldene du bruker denne medisinen

helg er intet unntak

stjernestøv
Skrevet

ikke sove på dagtid.

ta sovemedisin til samme tid hver kveld på de kveldene du bruker denne medisinen

helg er intet unntak

Det er faktisk noe i det, jeg våkner hver morgen tidlig nå og det er irriterende når det er helg. Men jeg sover godt om natta.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke snev av fornuft å si at en må stå opp 7,30 og ikke 8.30.  Hvorfor er det ingen klokkeslett på når man legger seg?  Psykiatere har en lei tendens til å snakke til mennesker som om de er dumme.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev i innlegget at alt hadde gått greit i månedsvis, men så kom det en helg hvor jeg ble helt forvirret og alt går ut av kontroll.  Tre netter var det snakk om etter ca. 200 som hadde gått greit.  Ingen vet når jeg står opp til daglig, eller når jeg legger meg når det går greit.  Er ikke det noe viktig?

AnonymBruker
Skrevet

Er det heller ikke viktig at det som jeg skrev først og fremst om var selvmordstanker ikke søvnproblemer?

Skrevet

Er det heller ikke viktig at det som jeg skrev først og fremst om var selvmordstanker ikke søvnproblemer?

Det er viktig, og det formoder jeg at du tar opp med psykologen.

Hvis du kunne sove om natten, ville du jo ikke ligge med disse tankene :-)

Uansett er dte ingen farbar vei å begynne med sovemidler langt ut på natten. Det vil bare forsterke døgnrytmeforstyrrelsen og med dette også forverre dine psykiske vansker.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske sannsynlig at jeg vet det, men av to onder kan det være bedre å ta sovemidler langt ut på natten enn å ta livet sitt.  Dette er ikke noe vanlig praksis hos meg foruten at virkningene er vonde.  Jeg har ikke kommet meg ut av sengen i noen dager nå med unntak av lørdag ettermiddag.  Det neste svaret blir sikket at jeg skal sette det ene benet først og så det andre etterpå og da er det gjort.

Venner rundt meg er forsvunnet eller de er der ute og venter på at jeg blir den samme igjen.  Hjelpeapparatet fungerer ikke og jeg har gitt dem opp.  Jeg er verdens mest ensomme menneske på tross av fantastisk familie og mange venner verden over.  Eneste lyspunktet er at det er mulig at jeg besøker en venninne i New York om ikke så lenge, men det koster penger.

Skrevet

Siden du har full oversikt og kunnskap om det hele, beklager jeg at jeg har svart.

God tur til New York :-)

Madelenemie
Skrevet

ikke sove på dagtid.

helg er intet unntak

Hei!

Nettopp, rutine er løsningen!

Derfor fastholder jeg at:

early to bed and early to rise makes a man healthy wealthy and wise.

Dette er min svigerfars kloke ord, og jeg liker dem.

Dette er veeldig viktig! Ikke bare for søvn, men også for generelle andre sykdommer.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å snu det den veien også at jeg ikke sov pga. selvmordstanker.  Hvem kom først høna eller egget?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg beklager at jeg skriver her hvis det er til bry for noen.  Det skulle ikke være en overraskelse at jeg har oversikt over noe i mitt eget liv.

Dette med å legge seg tidlig og stå tidlig opp er en gammel dyd.  Hadde noe å gjøre med å følge og bruke lyset før i tiden.  Det finnes ikke forskning som beviser at de som står opp tidlig er flinkere mennesker enn de som står opp sent.  Det finns mye forskning som viser at nok søvn og gode søvnvaner er viktige, men det er noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

"eary to bed and early to rise makes a man healthy and wise"

Dette har sikkert passet bra på prærien i gamle dager, men det er ingenting som beviser at B-mennesker er latere enn A-mennesker.  Noen mennesker er mer kreative om ettermiddagen enn om morgenen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...