Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det begynte i går formiddag mens jeg drev med lett oppussing (maling, etc). Følte meg ikke spesielt engstelig, men fikk masse ekstraslag. Dette forverret seg gjennom hele gårsdagen, er sikker på at jeg hadde 1000 ekstraslag totalt i går, før det roet seg på kvelden. Da klarte jeg av alle ting å måle blodtrykket. Det skulle jeg aldri gjort for jeg ble livredd under målingen og hadde 150/90. Noen målinger senere hadde det imidlertid roet seg ned til 105/65. Følte meg i går varm (hadde 37,7 i temp.) Fikk sove greit.

I dag har jeg bare følt meg tom og ubrukelig. Har fått gått en tur i dag (fikk noen ekstraslag ved lett aktivitet men de forsvant når jeg belastet tyngre). Har hatt langt færre ekstraslag i dag (kanskje 30-40 til nå i dag) men er bekymret, urolig og fortvilet. Hva kommer de av? Var jo ikke veldig redd i går da de kom. Og fortviler og katastrofetenker angående jobb i morgen. Hva om hele arbeidsdagen ødelegges av ekstraslag og jeg blir sittende apatisk og uvirksom. Har mistet matlysten helt i dag. Og betablokker, selv i høy dose, fjerner ikke ekstraslagene. Har også raskere puls enn jeg pleier, ligger på 75-80 vs. 55-60 som jeg pleier å ha.

Gruer meg nå også til ferien min om to uker fordi jeg er redd for å få turen ødelagt av ekstraslag.

Jeg vet at ekstraslag, SVES som jeg har, er ufarlig. Likevel kommer angsten og fortvilelsen. Skjønner ikke hvorfor det skjer. Hva skal jeg gjøre?

Er så skuffet over meg selv siden jeg er redd for dette. Det frister å dra til legen og ta et EKG men tror jeg er best tjent med å la være.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Du kan tenke at de er utløst av "malingslukt" og at i morgen er det over. Fytti katta som hjertet mitt hopper og spretter noen dager etter at jeg får dratt eimen av maling.

Anonymous poster hash: e2b78...a64
Skrevet

Du kan tenke at de er utløst av "malingslukt" og at i morgen er det over. Fytti katta som hjertet mitt hopper og spretter noen dager etter at jeg får dratt eimen av maling. Anonymous poster hash: e2b78...a64

Hm. Interessant. Kan kanskje være noe i det. Har følt meg allergisk i det siste også, uten at jeg vet om det har noe med saken å gjøre :-)

AnonymBruker
Skrevet

Hm. Interessant. Kan kanskje være noe i det. Har følt meg allergisk i det siste også, uten at jeg vet om det har noe med saken å gjøre :-)

Lufte godt om du har malt noe inne.

Anonymous poster hash: e2b78...a64

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Overlat hjertet til seg selv :-)

Skrevet

Det begynte i går formiddag mens jeg drev med lett oppussing (maling, etc). Følte meg ikke spesielt engstelig, men fikk masse ekstraslag. Dette forverret seg gjennom hele gårsdagen, er sikker på at jeg hadde 1000 ekstraslag totalt i går, før det roet seg på kvelden. Da klarte jeg av alle ting å måle blodtrykket. Det skulle jeg aldri gjort for jeg ble livredd under målingen og hadde 150/90. Noen målinger senere hadde det imidlertid roet seg ned til 105/65. Følte meg i går varm (hadde 37,7 i temp.) Fikk sove greit.

I dag har jeg bare følt meg tom og ubrukelig. Har fått gått en tur i dag (fikk noen ekstraslag ved lett aktivitet men de forsvant når jeg belastet tyngre). Har hatt langt færre ekstraslag i dag (kanskje 30-40 til nå i dag) men er bekymret, urolig og fortvilet. Hva kommer de av? Var jo ikke veldig redd i går da de kom. Og fortviler og katastrofetenker angående jobb i morgen. Hva om hele arbeidsdagen ødelegges av ekstraslag og jeg blir sittende apatisk og uvirksom. Har mistet matlysten helt i dag. Og betablokker, selv i høy dose, fjerner ikke ekstraslagene. Har også raskere puls enn jeg pleier, ligger på 75-80 vs. 55-60 som jeg pleier å ha.

Gruer meg nå også til ferien min om to uker fordi jeg er redd for å få turen ødelagt av ekstraslag.

Jeg vet at ekstraslag, SVES som jeg har, er ufarlig. Likevel kommer angsten og fortvilelsen. Skjønner ikke hvorfor det skjer. Hva skal jeg gjøre?

Er så skuffet over meg selv siden jeg er redd for dette. Det frister å dra til legen og ta et EKG men tror jeg er best tjent med å la være.

Jeg tenker at du skal gjøre nøyaktig ingenting med dette. Tenk på det som at alle har dårlige dager, og på dårlige dager har våre svake sider en tendens til å bli ganske tydelige. Om du skulle fungere dårlig på jobb i morgen, så går neppe verden under av det;-)

Mener å huske at du har lært mindfulness. Tror jeg ville ha prøvd å gjøre litt systematiske øvelser i en periode hvor du mister litt taket.

Skrevet

Får jeg lov til å spore helt av og spørre om du skal til øst eller vestkysten? 

AnonymBruker
Skrevet

Blodtrykket ditt var ikke farlig høyt ,ikke pulsen heller.Er du sikker på at det er virkelige ekstra slag ,så mange virket litt mye.Noe ekstra slag er helt normalt.

Vis jeg husker riktig så har du hatt ekstra slag før også? Angst kan gi den følelsen av ekstra slag.

så mitt råd er å prøve å slutte å lytte til sykdom symptomer fra kroppen.

Anonymous poster hash: 3153b...c53

Skrevet

Jeg tenker at du skal gjøre nøyaktig ingenting med dette. Tenk på det som at alle har dårlige dager, og på dårlige dager har våre svake sider en tendens til å bli ganske tydelige. Om du skulle fungere dårlig på jobb i morgen, så går neppe verden under av det;-)

Mener å huske at du har lært mindfulness. Tror jeg ville ha prøvd å gjøre litt systematiske øvelser i en periode hvor du mister litt taket.

Ja, jeg tror litt av årsaken er at vektreduksjonen har vært ganske markant de siste dagene, og det får kroppen sikkert litt i stressmodus.

Får øke litt på sunne karbohydrater kanskje. Mindfullness er bra men når det føles som om hjertet tar salto hele tiden så er det vanskelig å fokusere på noe annet :-)

Skrevet

Får jeg lov til å spore helt av og spørre om du skal til øst eller vestkysten?

Skal til Texas, så det blir jo litt på midten :-)

Skrevet

Blodtrykket ditt var ikke farlig høyt ,ikke pulsen heller.Er du sikker på at det er virkelige ekstra slag ,så mange virket litt mye.Noe ekstra slag er helt normalt.

Vis jeg husker riktig så har du hatt ekstra slag før også? Angst kan gi den følelsen av ekstra slag.

så mitt råd er å prøve å slutte å lytte til sykdom symptomer fra kroppen.Anonymous poster hash: 3153b...c53

Ja, tror det var så mange i går. Har opplevd en gang før også at det var så mange, og det var også i forbindelse med lavkarbodiett. Kanskje jeg ikke helt tåler den dietten, at den setter kroppen veldig i stressmodus?

Skrevet

OT: ønsker deg en riktig god tur og håper du får det fint og uten bekymringer ;)

Skrevet

Skal til Texas, så det blir jo litt på midten :-)

Strålende valg, jeg håper du får en fantastisk opplevelse :-)

Gjest Gargamel
Skrevet

Ekstraslag er forstyrrende og ubehagelig uansett hvordan man snur og vender på det.

Skrevet

Overlat hjertet til seg selv :-)

OK, men hvordan gjør jeg det i praksis?

AnonymBruker
Skrevet

Hjertet slår, tikker og går uansett om du tenker på det eller ikke. Like greit å la være å tenke på det.

Anonymous poster hash: 91c12...888

Skrevet

Slik du har forsøkt å lære meg mange ganger?

Skrevet

Slik du har forsøkt å lære meg mange ganger?

Ja, men hvordan klare å trekke fokus vekk fra noe som er så plagsomt og angstskapende?

Skrevet

Du kommer til å få en fantastisk tur. Jeg kan nesten tenke meg at ekstraslagene også blir borte når du får tatt ferie og hyggelige ting å tenke på.
Ja, hvordan få fokuset vekk, skjønner jo at det er ubehagelig. Har hatt det selv. Er du bedre i dag? :)

Skrevet

Du kommer til å få en fantastisk tur. Jeg kan nesten tenke meg at ekstraslagene også blir borte når du får tatt ferie og hyggelige ting å tenke på.

Ja, hvordan få fokuset vekk, skjønner jo at det er ubehagelig. Har hatt det selv. Er du bedre i dag? :)

Tusen takk :)

Ja, har ikke hatt ekstraslag i dag men det bruker å balle på seg ut over ettermiddagen. Hadde skikkelig angst på vei til jobb i dag (kalde hender og rask puls) men merkelig nok ikke ekstraslag da. 

Jeg tror problemet i en viss grad er lavkarbo-kostholdet mitt som kanskje har redusert noen salter i blodet og skapt noen ekstraslag. Har spist en del frukt i dag, altså fått i meg litt sukker og andre næringsstoffer. Det samme skjedde forrige gang jeg spiste lavkarbo. Faen altså, for det funker. Har gått ned nesten 6 kg på tre uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...