Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Blir faktisk født flere gutter enn jenter ;)

Måtte google litt på morgenkvisten jeg. Vi hadde om dette i humanbiologien for mange mange år siden. Da er jeg sikker på at læreren sa ta det var flere jenter enn gutter, men det kan være fra tidligere, da barnedødligheten var høy. At det ble født flest gutter, men at det også døde fler gutter i krybbedød. Jaja...itte vet je :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404681-fakta/page/2/#findComment-3618254
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Trine

12

• Caylee

10

• AnonymBruker

6

• Toga

5

Mest aktive i denne tråden

Det handler ikke om det, men om at det for visse arvelige sykdommer sin del kan være en fordel å ha et friskt kromosom hvis det andre er avvikende.  Det blir som å ha et reservehjul - det er veldig nyttig hvis problemet er punktering, men selvfølgelig ikke hvis problemet sitter i motoren.

Men fordi guttene mangler denne reserven, vil det fra naturens side (spesielt før vi kom så langt medisinsk) dø litt flere guttebabyer enn jentebabyer.  Derfor er det en teori at naturen kompenserer ved å "levere" litt fler av de mest utsatte.

Jeg er imponert over din måte å forklare ting på, du burde vært lærer, om du ikke er det da ;)

Det var akkurat det siste avsnittet ditt som jeg ville frem til :) Nå har det skjedd mye i forskningen siden jeg gikk på skolen, men vi lærte også at "jente"-sædcellen var mer seigliva enn "gutte"-sædcellene, men at gutta svømte fortest. Så om man ville ha ei jente skulle man ha sex 4 dager før eggløsning for da ville ikke gutta overleve. Om man ville ha gutt så skulle man ha sex 2 dager før eggløsning fordi de svømte fortere enn jentene. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404681-fakta/page/2/#findComment-3618257
Del på andre sider

Jeg er imponert over din måte å forklare ting på, du burde vært lærer, om du ikke er det da ;)

Det var akkurat det siste avsnittet ditt som jeg ville frem til :) Nå har det skjedd mye i forskningen siden jeg gikk på skolen, men vi lærte også at "jente"-sædcellen var mer seigliva enn "gutte"-sædcellene, men at gutta svømte fortest. Så om man ville ha ei jente skulle man ha sex 4 dager før eggløsning for da ville ikke gutta overleve. Om man ville ha gutt så skulle man ha sex 2 dager før eggløsning fordi de svømte fortere enn jentene. 

Jeg er ikke lærer.  Men jeg har litt pedagogikk i fagkretsen og er nok litt arvelig belastet den veien.

Den teorien jeg gjenga, er en av flere mulige forklaringer.  Det finnes flere, og det kan godt hende forskningen har funnet mer ut av dette enn jeg er kjent med. 

Jeg har en sønn som trosset alle helsevesenets påstander om dårlig sædkvalitet.  Det hender jeg minner meg selv på at han var den ene stabeisen som ikke ga opp etter årevis med prøving der alle konkurrentene syntes det ble for langt eller slitsomt... 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404681-fakta/page/2/#findComment-3618277
Del på andre sider

Det handler ikke om det, men om at det for visse arvelige sykdommer sin del kan være en fordel å ha et friskt kromosom hvis det andre er avvikende.  Det blir som å ha et reservehjul - det er veldig nyttig hvis problemet er punktering, men selvfølgelig ikke hvis problemet sitter i motoren.

Men fordi guttene mangler denne reserven, vil det fra naturens side (spesielt før vi kom så langt medisinsk) dø litt flere guttebabyer enn jentebabyer.  Derfor er det en teori at naturen kompenserer ved å "levere" litt fler av de mest utsatte.

Åh, sammen er vi sterke, ok.

Hm.

Hva skjer om man har XYY, eller karyotype 47,XYY som det heter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404681-fakta/page/2/#findComment-3618409
Del på andre sider

Annonse

Det fødes 106 guttebarn for hver 100 jentebarn

Det er for å kompensere at gutter og menn hele veien dør hyppigere enn jenter og kvinner. Allerede ved befrukting skjer en skjevfordeling: Om lag 2/3 av påbegynte fostre er gutter, men det spontantaborteres flere gutter enn jenter. I første leveår dør flere gutter enn jenter. Flere sykdommer rammer også gutter enn jenter. Kvinner lever i snitt flere år lenger enn menn.

Det var som vi lærte på universitetsstudiet: Til tross for at folk tror det motsatte, så er det faktisk menn som biologisk sett er det svake kjønn (unntatt i muskelstyrke). Naturen kompenserer dette ved å prøve å skape litt flere menn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404681-fakta/page/2/#findComment-3618487
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er for å kompensere at gutter og menn hele veien dør hyppigere enn jenter og kvinner. Allerede ved befrukting skjer en skjevfordeling: Om lag 2/3 av påbegynte fostre er gutter, men det spontantaborteres flere gutter enn jenter. I første leveår dør flere gutter enn jenter. Flere sykdommer rammer også gutter enn jenter. Kvinner lever i snitt flere år lenger enn menn.

Det var som vi lærte på universitetsstudiet: Til tross for at folk tror det motsatte, så er det faktisk menn som biologisk sett er det svake kjønn (unntatt i muskelstyrke). Naturen kompenserer dette ved å prøve å skape litt flere menn.

Så forenklet. sukk.

Naturen er i seg selv ikke innrettet for å kompensere med statistisk sett flere fødte guttere enn jenter. Det er slikt som ulik surhetsgrad i livmoren gjennom menstruasjonssyklusen og ulik evne for sædcellene til å ta seg fram som avgjør resultatet. Her kan kanskje også være andre faktorer som påvirker, f.eks. at sædkvaliteten for vestlige menn har vært nedadgående i mange år. Men naturen selv har ingen mekanisme for å utjevne resultatene av at mange gutter dør i løpet av sine første leveår ved at flere gutter blir født. At statistikken viser noenlunde sammenheng, betyr ikke at der finnes en årsakssammenheng.

Når kvinner lever lenger enn menn i gjennomsnitt så har det sammenheng med livsstilssykdommer, f.eks. tidligere høyere konsum av tobakk og alkohol og større tilbøyelighet hos menn til risikoadferd. I en del år har kvinner mer hermet etter menns livsstil, f.eks. med å røyke mer. Etter en del år rekker en del av disse å utvikle lungekreft og hjerteproblem. Mens forholdsvis flere menn skjønte hvor farlig røyking er og sluttet. Ulikhetene mellom kjønn på dette området ble dempet. Levealder er ikke uttrykk for at det ene kjønn er "sterkere" enn det andre.

Kvinner det sterke kjønn? Det er vel bare på Blindern og tilsvarende steder de er i stand til å inbille seg noe sånt. Andre steder ville folk ledd av en sånn påstand. Kvinner er mye mer følelsemennesker, et mer angstpreget liv får dem til å være mer forsiktige enn menn. Er dette et uttrykk for styrke? I så fall kan man virkelig lure på om kjønnforvirringen på det aktuelle univeritetet har nårr nye bunnmål. Hvis man skal bli ekstra politisk korrekt, får man ta et langopphold på SV-fakultetet på Blindern eller lignende sted. Vil man har fakta, bør et bedre sted overveies.

Anonymous poster hash: 48795...643

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404681-fakta/page/2/#findComment-3618510
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe.

Det er faktisk ikke lovfestet om minstelønn i Norge.

Ja, det er sant. Har du tenkt på hvorfor? Hadde vi fått en generell lovfestet minstelønn, ville mange sett medlemsskap i fagforening som mindre intereessant. De ville jo fått noenlunde ok lønn likevel. Og LO er i mot generell minstelønn, de vet å drive lobbyvirksomhet på det området.

Derimot har vi i noen næringer, så som i bygg og anlegg, lovfestet tarfifflønn som minstelønn. Hvorfor? Fordi bruken av utenlandsk arbeidskraft uten fagforeningsmedlemskap ble svært stor og langt på vei utkonkurrerte norsk arbeidskraft. Ved å lovfeste tarifflønn som minstelønn, tok man vekk mye av konkurranseevnen til utenlandsk arbeidskraft. Og da ville nordmenn lettere få jobb. Tenke man tydeligvis i LO. Likevel gikk nesten alle nye stillinger til utenlandsk arbeidskraft.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404681-fakta/page/2/#findComment-3618512
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er sant. Har du tenkt på hvorfor? Hadde vi fått en generell lovfestet minstelønn, ville mange sett medlemsskap i fagforening som mindre intereessant. De ville jo fått noenlunde ok lønn likevel. Og LO er i mot generell minstelønn, de vet å drive lobbyvirksomhet på det området.

Derimot har vi i noen næringer, så som i bygg og anlegg, lovfestet tarfifflønn som minstelønn. Hvorfor? Fordi bruken av utenlandsk arbeidskraft uten fagforeningsmedlemskap ble svært stor og langt på vei utkonkurrerte norsk arbeidskraft. Ved å lovfeste tarifflønn som minstelønn, tok man vekk mye av konkurranseevnen til utenlandsk arbeidskraft. Og da ville nordmenn lettere få jobb. Tenke man tydeligvis i LO. Likevel gikk nesten alle nye stillinger til utenlandsk arbeidskraft.

Det er noe annet du hater, bortsett fra sosialister, LO, ateister, SV, feminister og annet pakk fra venstresiden?

Anonymous poster hash: 5f950...092

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404681-fakta/page/2/#findComment-3618513
Del på andre sider

Interessant.

Det viste jeg ikke. Takk for mye informasjon:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404681-fakta/page/2/#findComment-3618568
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker på hva den er på nå, men tror den er 180 kr time + fagarbeidertillegg (det varierer etter hvor lenge man har hatt fagbrev), men det er jo ingen som jobber for den lønna.

Adskillig bedre enn NAV-lønn. Og mye bedre enn å sitte i kassa på Rema.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404681-fakta/page/2/#findComment-3618840
Del på andre sider

Adskillig bedre enn NAV-lønn. Og mye bedre enn å sitte i kassa på Rema.

Ja, men når arbeidskraften er verdt 230 kr så jobber man ikke for 180. Men nå kan jeg uansett ikke ha den jobben lenger fordi den har ødelagt meg litt fysisk. Arbeidsplassen har ødelagt meg psykisk, men jeg kunne ha byttet arbeidsgiver. Men jeg kan fortsatt ikke stå og gå nok til å ha den jobben.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404681-fakta/page/2/#findComment-3618965
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er noe annet du hater, bortsett fra sosialister, LO, ateister, SV, feminister og annet pakk fra venstresiden?

Anonymous poster hash: 5f950...092

Jeg hater ikke noen. Derimot er sunn kritisk innstilling viktig til alle sider av politikk, kultur og samfunnsliv ellers. Den kritiske innstillingen må gjelde alle livssyn og politiske partier, både røde, grønne, gule, og blå. En kritisk innstilling betyr ikke at man hetser meningsmotstandere, men tenker ekstra gjennom alle slags forestillinger, før man eventuelt godtar dem eller sier eller skriver noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404681-fakta/page/2/#findComment-3619526
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...