AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Godkveld. Jeg skriver dette som anonym, da jeg har behov for å være det. Ikke for min egen del men for andres del. Jeg vet du ser at man ikke spør anonymt, men saken er for å verne om en annen. Min høyt elskede sønn fikk et brev torsdag forrige uke...jeg kjente det var tykt, jeg visste jeg burde gi det til han og ikke åpne det, jeg tenkte, men jeg betaler jo regningene, 320 kr og mer hver gang han glemmer gi meg brevene.... Det første brevet var ok, jeg visste delvis det som stod uspesifikk gjennomgripende utviklingsforstyrrelse innen autismespekter, med forklaringer om hans for gode sosiale evner til å nå opp til asperger. akkurat det ble jeg lettet over. Men så kom et brev nr 2, og det strever jeg med enda:-( Det står at min sønn, (som har laaaaangt mindre autismevansker enn meg, jeg kunne forlenget antall a`er, er så "hemmet" at han ikke kan jobbe ved siden av studier, han trenger arbeidsavklaingspenger:-( Jeg har med sorg tenkt hele helgen på dette, han er en relativt og mye mer godtfungerende gutt enn meg, hans mor med autisme, han er sosial i større grad, han får til mye, men ja noen vansker har han, men ikke syns jeg som hans mor de er i nærheten av at han trenger eller skal ha arbeiidsavklaringspenger. Jeg mener sånne penger kun bidrar som en vitamin-innsprøytning til hans latskap:-( Han er en god gutt, pliktoppfyllende m.m. Men som mor mener jeg arbeidsavklaringspenger bare tjener til å være en bjørnetjeneste. Jeg har ingen! å spørre, konferere med, men hans far er helt enig med meg, han ble selv rasende over at psykiaterne mente han trengte arbeidsavklaringspenger. (for hva????) I følge far og meg trenger han det IKKE! Ikke nå! Senere, jeg vet ikke, men først må man jo forsøke arbeidslivet, må man ikke? Skal han som knapt fylt 18 år håve inn penger for en ganske normal ungdomslatskap? Nei mener jeg hans mor og far, og vi tenker si det til NAV. Skulle så gjerne hatt noen å konferere med.... men han bor gratis, spiser gratis, kan bo hjemme i en 50 kvm stor leilighet så lenge han ønsker, vi kjøper hans klær, gir han bittelitt i lommepenger, bittelitt fordi vi forsøker oppmuntre han til å jobbe. Dette er nok en mors fortvilte rop om råd og hjelp, og ikke godt nok redegjort for, men som jeg tenker om nettene, aldri om jeg hadde tatt han til utredning om alt han skulle komme ut med var et skriv om anbefaler AFP :-( Jeg er så fortvilt, han trenger krav og hjelp og ikke oppmuntring til latskap! Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
laban Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Hvis han nettopp har fylt 18 - har han avbrutt videregående skole, og i tilfelle etter hvor mange år? Det er ikke så lett å få en ordinær jobb i Oslo etter å ha hoppet av vgs, det er så mange med mer utdanning å velge blant. Jeg sier ikke at AAP er riktig løsning, jeg vet bare at det er vanskelig å få innpass i arbeidslivet i den situasjonen, selv for de som ikke har noen tilleggsproblemer. 0 Siter
laban Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Beklager, nå ser jeg at du skrev "jobbe ved siden av studier". Men jeg skjønner ikke helt hvor AAP kommer inn hvis han er skoleelev eller student. Bare glem at jeg blandet meg inn. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Hvis han nettopp har fylt 18 - har han avbrutt videregående skole, og i tilfelle etter hvor mange år? Det er ikke så lett å få en ordinær jobb i Oslo etter å ha hoppet av vgs, det er så mange med mer utdanning å velge blant. Jeg sier ikke at AAP er riktig løsning, jeg vet bare at det er vanskelig å få innpass i arbeidslivet i den situasjonen, selv for de som ikke har noen tilleggsproblemer. Hei! Neida, han har ikke hoppet av vgs. Jeg holder han på plass!! Saken er at han bor og spiser gratis og jeg gir han en mindre sum hver uke! Noe jeg syns holder! Så vil tre psykiatere!! i følge brevet han ved siden av vgs skal få arbeidsavklaringspenger:-( Dette er ikke ok for meg, av den ene grunn at han blir mer lat!!:-( Han har autismetrekk, det er jeg ikke uenig i, jeg er bare uenig i at han med så bittelite autisme ikke kan jobbe litt, ved siden av skolen, Jeg vurderer derfor kontakte Nav og motsi UllevåL Jeg har med meg far. Det er selvsagt bra for han med mer penger, men vi vil ikke han skal inn i en sånn ukultur. Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Jeg forstår ikke helt det du skriver. Det er jo helt vanlig å ikke jobbe ved siden av studier, kan han ikke ta studielån som alle andre når den tid kommer? Han er vel dessuten for ung til å studere allerede nå hvis han bare er 18 år, da er han vel fortsatt elev på en videregående skole? Anonymous poster hash: 8f46a...693 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Beklager, nå ser jeg at du skrev "jobbe ved siden av studier". Men jeg skjønner ikke helt hvor AAP kommer inn hvis han er skoleelev eller student. Bare glem at jeg blandet meg inn. Hei! Nei jeg er veeldig glad for andres tanker om dette. han har noen vansker, ikke så store som meg, så han har tilpasset vgs fordi han er stress-sensitiv. Dette er helt ok både for far og meg, men vi mener arbeidsavklaringspenger vil virke inn mer negativt, at det blir for lettvint. Man kan være lat når man har autisme, alle kan være late og trenge krav og mildt press. Jeg har selv autisme så jeg VET dette, litt press er noe annet enn press som går på helsa løs. han har ikke det, han har det ganske så bra! Sånn at penger fra Nav mener far og jeg vil gi næring til latskap mer enn å stå litt på. Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Må han jobbe ved siden av skolen da? Har ikke dere nok penger til å gi ham det han trenger? Jeg synes egentlig skole kan være jobb nok for de som fortsatt går på vgs og særlig om han har tilleggsvansker. Jeg er lærer på en videregående skole med høyt snitt. Her er det faktisk uvanlig at ungdommene jobber - de har mer enn nok med skolearbeidet, siden de fleste sikter høyt og ønsker å komme inn på lukkede studier. Anonymous poster hash: 8f46a...693 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Må han jobbe ved siden av skolen da? Har ikke dere nok penger til å gi ham det han trenger? Jeg synes egentlig skole kan være jobb nok for de som fortsatt går på vgs og særlig om han har tilleggsvansker. Jeg er lærer på en videregående skole med høyt snitt. Her er det faktisk uvanlig at ungdommene jobber - de har mer enn nok med skolearbeidet, siden de fleste sikter høyt og ønsker å komme inn på lukkede studier. Anonymous poster hash: 8f46a...693 Hei! Det er jeg enig i. Han får mitt bankkort til alt fra klær til gave til kjæreste, samt ukepenger, han trenger egentlig ikke jobbe! Men når han har behov av såpass mye mer, dvs dyre tekniske systemer og alkohol så syns far og jeg han kan jobbe en dag pr uke. Først fikk han jobb hos min mann, bra betalt, men var for kjedelig?? Og han har ikke sååå mye å gjøre med skolen at han ikke kan jobbe noen timer pr uke, det mener vi har med prioritering å gjøre. Jeg syns ikke det er ok at vi bare gir han et bankkort uten at han tenker på og er bevisst hva tid som ligger bak disse pengene. Hadde han jobbet for å komme inn på medisin hadde kanskje vår tålmodighet vært en annen, men dette er en ungdom med svevende ideer, og lite konkrete og jordnære ambisjoner. ( i følge oss foreldre) Jeg er glad i han og derfor setter jeg krav. skal tenke mer, kanskje ordlegger jeg meg feil?, men klarer ikke finne flere og andre ord, nå, er litt opprørt, for vansker og latskap er to for meg veldig forskjellige ting. Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
Savannah Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Hva er problemet her? Mine barn jobbet ikke ved siden av da de gikk på videregående og det var ikke noe uvanlig da. Har verden snudd på hodet på ti år? Tre psykiatere skriver ikke attest om AAP bare fordi de synes det er morsomt. Gutten må ha søkt om det. Hvis han er myndig så er det han som bestemmer om han søker penger fra Nav. 0 Siter
laban Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 AAP er noe man søker om, det er ingen som tvinges til det så lenge man er under utdanning. Det er ikke alle som jobber ved siden av vgs. Hvis det er vanskelig å finne noe som passer for ham og han synes han får for lite penger, kan du kanskje sette bort noen av prosjektene dine til ham og betale ham litt mer? Men da må du la ham ta ansvaret også, ikke henge over ham for å få alt 100% på din måte 0 Siter
Savannah Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Barna mine fikk da aldri mitt bankkort. De fikk penger innimellom fra oss foreldre, kanskje satt de barnevakt en og annen gang osv. Jeg forstår ikke et kvekk av dette. La han styre livet sitt selv hvis ikke han trenger å bli umyndiggjort. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Hei! Det er jeg enig i. Han får mitt bankkort til alt fra klær til gave til kjæreste, samt ukepenger, han trenger egentlig ikke jobbe! Men når han har behov av såpass mye mer, dvs dyre tekniske systemer og alkohol så syns far og jeg han kan jobbe en dag pr uke. Først fikk han jobb hos min mann, bra betalt, men var for kjedelig?? Og han har ikke sååå mye å gjøre med skolen at han ikke kan jobbe noen timer pr uke, det mener vi har med prioritering å gjøre. Jeg syns ikke det er ok at vi bare gir han et bankkort uten at han tenker på og er bevisst hva tid som ligger bak disse pengene. Hadde han jobbet for å komme inn på medisin hadde kanskje vår tålmodighet vært en annen, men dette er en ungdom med svevende ideer, og lite konkrete og jordnære ambisjoner. ( i følge oss foreldre) Jeg er glad i han og derfor setter jeg krav. skal tenke mer, kanskje ordlegger jeg meg feil?, men klarer ikke finne flere og andre ord, nå, er litt opprørt, for vansker og latskap er to for meg veldig forskjellige ting. Anonymous poster hash: 3aef5...174 Jeg ville hørt på psykiaterne her - han er grundig utredet. Dessuten har dere råd til at han ikke jobber. Jeg jobbet ikke ved siden av videregående, men er langtfra lat - jeg jobber heller altfor mye. Foreldrene mine satt tydelige krav til meg likevel. Anonymous poster hash: 8f46a...693 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Godkveld. Jeg skriver dette som anonym, da jeg har behov for å være det. Ikke for min egen del men for andres del. Jeg vet du ser at man ikke spør anonymt, men saken er for å verne om en annen. Min høyt elskede sønn fikk et brev torsdag forrige uke...jeg kjente det var tykt, jeg visste jeg burde gi det til han og ikke åpne det, jeg tenkte, men jeg betaler jo regningene, 320 kr og mer hver gang han glemmer gi meg brevene.... Det første brevet var ok, jeg visste delvis det som stod uspesifikk gjennomgripende utviklingsforstyrrelse innen autismespekter, med forklaringer om hans for gode sosiale evner til å nå opp til asperger. akkurat det ble jeg lettet over. Men så kom et brev nr 2, og det strever jeg med enda:-( Det står at min sønn, (som har laaaaangt mindre autismevansker enn meg, jeg kunne forlenget antall a`er, er så "hemmet" at han ikke kan jobbe ved siden av studier, han trenger arbeidsavklaingspenger:-( Jeg har med sorg tenkt hele helgen på dette, han er en relativt og mye mer godtfungerende gutt enn meg, hans mor med autisme, han er sosial i større grad, han får til mye, men ja noen vansker har han, men ikke syns jeg som hans mor de er i nærheten av at han trenger eller skal ha arbeiidsavklaringspenger. Jeg mener sånne penger kun bidrar som en vitamin-innsprøytning til hans latskap:-( Han er en god gutt, pliktoppfyllende m.m. Men som mor mener jeg arbeidsavklaringspenger bare tjener til å være en bjørnetjeneste. Jeg har ingen! å spørre, konferere med, men hans far er helt enig med meg, han ble selv rasende over at psykiaterne mente han trengte arbeidsavklaringspenger. (for hva????) I følge far og meg trenger han det IKKE! Ikke nå! Senere, jeg vet ikke, men først må man jo forsøke arbeidslivet, må man ikke? Skal han som knapt fylt 18 år håve inn penger for en ganske normal ungdomslatskap? Nei mener jeg hans mor og far, og vi tenker si det til NAV. Skulle så gjerne hatt noen å konferere med.... men han bor gratis, spiser gratis, kan bo hjemme i en 50 kvm stor leilighet så lenge han ønsker, vi kjøper hans klær, gir han bittelitt i lommepenger, bittelitt fordi vi forsøker oppmuntre han til å jobbe. Dette er nok en mors fortvilte rop om råd og hjelp, og ikke godt nok redegjort for, men som jeg tenker om nettene, aldri om jeg hadde tatt han til utredning om alt han skulle komme ut med var et skriv om anbefaler AFP :-( Jeg er så fortvilt, han trenger krav og hjelp og ikke oppmuntring til latskap! Anonymous poster hash: 3aef5...174 Høres veldig rart ut. Det blir ikke kastet AAP etter folk på den måten. Sikker på at han ikke har søkt selv? Anonymous poster hash: 50ddd...729 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Barna mine fikk da aldri mitt bankkort. De fikk penger innimellom fra oss foreldre, kanskje satt de barnevakt en og annen gang osv. Jeg forstår ikke et kvekk av dette. La han styre livet sitt selv hvis ikke han trenger å bli umyndiggjort. Kvekk forstår ikke jeg heller...:-( ? Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Jeg ville hørt på psykiaterne her - han er grundig utredet. Dessuten har dere råd til at han ikke jobber. Jeg jobbet ikke ved siden av videregående, men er langtfra lat - jeg jobber heller altfor mye. Foreldrene mine satt tydelige krav til meg likevel. Anonymous poster hash: 8f46a...693 Ok, Takk for innspill. Jeg skal ta det opp med avdelingsoverlegen om ca 1 mnd, d a Vi er uenige i kriteriene for legeerklæringen, men fint å få ditt innspill- Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
stromme Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Din sønn er 18 år og myndig? Du har åpnet hans brev uten hans viten. Burde du ikke konsentrere deg mer om å forklare for han hva du har gjort? Tror du kommer lengre med å legge deg flat og tilstå, og sammen med ham hjelpe ham å stake veien videre, fremfor å legge planer for ham uten hans viten... 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Høres veldig rart ut. Det blir ikke kastet AAP etter folk på den måten. Sikker på at han ikke har søkt selv? Anonymous poster hash: 50ddd...729 Hei! Ikke vet jeg, men han vet ikke om sånt, han lever litt for mye i sin egen bittelille-verden. Men han kan jo ha fått informasjon osv...av utrederne, det vet jeg ikke, saken er mer at han trenger ikke de pengene, han får det han trenger, men selvsagt, 10 000 eller hva det betyr for han pr mnd er jo mye penger og fristende, jeg snakket med en annen autist mor i dag og hun forstod meg, og sa at dette syns hun var uheldig påvirkning. Det er mulig man må ha autisme for å se det sånn, jeg vet ikke, blir rådvill og usikker nå. Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Jeg ville hørt på psykiaterne her - han er grundig utredet. Dessuten har dere råd til at han ikke jobber. Jeg jobbet ikke ved siden av videregående, men er langtfra lat - jeg jobber heller altfor mye. Foreldrene mine satt tydelige krav til meg likevel. Anonymous poster hash: 8f46a...693 Jeg mener ikke at han MÅ jobbe, vi gir han alt han trenger, derfor mener vi gratis penger fra staten er unødvendig. Det mener tydeligvis ikke visse andre, jeg greier ikke forklare dette, så jeg gir opp å forklare det bedre, beklager, takk for det du skrev. Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Hei! Ikke vet jeg, men han vet ikke om sånt, han lever litt for mye i sin egen bittelille-verden. Men han kan jo ha fått informasjon osv...av utrederne, det vet jeg ikke, saken er mer at han trenger ikke de pengene, han får det han trenger, men selvsagt, 10 000 eller hva det betyr for han pr mnd er jo mye penger og fristende, jeg snakket med en annen autist mor i dag og hun forstod meg, og sa at dette syns hun var uheldig påvirkning. Det er mulig man må ha autisme for å se det sånn, j Det tror jeg ikke. Dette er å "sy puter under armene" på ungdommen. Anonymous poster hash: 50ddd...729 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Det tror jeg ikke. Dette er å "sy puter under armene" på ungdommen. Anonymous poster hash: 50ddd...729 Takk, da må man ikke ha autisme for å oppleve det sånn, se faren ved denne lettvintheten! Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.