laban Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Jeg tror nok de fleste forstår hva du mener om saken, men vi forstår ikke hva slags prosess som har foregått. Da er det vanskelig å gi råd. Hvis brevet forklarte at han kan ha rett på AAP og anbefales å søke om det, er det helt frivillig å følge det rådet eller la være. Men siden han er myndig, må dere la ham være med på avgjørelsen. Hvis han har vært til utredning alene etter at han ble 18, kan han ha skrevet under på søknader du ikke vet om. Men nå gjetter jeg bare. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Jeg tror nok de fleste forstår hva du mener om saken, men vi forstår ikke hva slags prosess som har foregått. Da er det vanskelig å gi råd. Hvis brevet forklarte at han kan ha rett på AAP og anbefales å søke om det, er det helt frivillig å følge det rådet eller la være. Men siden han er myndig, må dere la ham være med på avgjørelsen. Hvis han har vært til utredning alene etter at han ble 18, kan han ha skrevet under på søknader du ikke vet om. Men nå gjetter jeg bare. Ok:-( La meg da presisere. Min sønn er veldig smart, men på svært begrensede områder, Han vet ingenting om Navs systemer...i så fall må voksnehabiliteringen ha opplyst han, noe han delvis svarte ja på han, sa noe om at de mente han ikke kunne jobbe. ?? Da jeg sa " Hva, HVA " svarte han noe om at de mente han hadde en mildere autisme, men mer alvorlig autisme:-( Han virket veldig vag, usikker, som om han ikke forstod, men vi burde la ha være i fred, foran PC, Noe jeg selv også ønsket og burde og ville, men så må man som voksen tenke mer langsiktig. Han har ikke vært alene til utredning etter at han ble 18 år bare, han trenger både bli kjørt og at jeg følger han, han sier feks "mamma jeg finner ikke frem, kunne du være så snill å vise meg veien", da svarer jeg ja, selv om jeg selvsagt må tenke mye selv. Jeg har i de fleste timer vært med han, far eller jeg, da han ikke føler seg bekvem med å snakke for mange ord alene, men han er ellers svært sosial i følge utrederne, det er bare far og jeg som ikke ser noen av alle vennene og bekjentskapene, men han har fortalt om dem, til psykiaterne, jeg sa da ca " å ja", for hva skal man si? Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Jeg tror nok de fleste forstår hva du mener om saken, men vi forstår ikke hva slags prosess som har foregått. Da er det vanskelig å gi råd. Hvis brevet forklarte at han kan ha rett på AAP og anbefales å søke om det, er det helt frivillig å følge det rådet eller la være. Men siden han er myndig, må dere la ham være med på avgjørelsen. Hvis han har vært til utredning alene etter at han ble 18, kan han ha skrevet under på søknader du ikke vet om. Men nå gjetter jeg bare. Prosessen er at de har informert han om visse saker, (antar jeg) Han er helt på påsketur, når jeg spør han:-( Sier bare at ok, det går fint det:-( Jeg skjønner imidlertid såpass at han ikke forstår, og noen instruerer han.-( Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre...men mulig kontakter jeg nav og sier at dette er bare juks og bedrag, jeg kjenner min sønn, han vil vel da smile og jeg vil smile av lettethet, men jeg vet ikke hvor hva når startet? Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
laban Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Det å opplyse folk om rettigheter og muligheter for å søke om støtte er vel noe av det slike instanser gjør? Men jeg tror ikke man får AAP uten å undertegne en søknad. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Det å opplyse folk om rettigheter og muligheter for å søke om støtte er vel noe av det slike instanser gjør? Men jeg tror ikke man får AAP uten å undertegne en søknad. Min sønn kan undertegne det meste av søknader:-( Dere forstår ikke! godnatt!!!! Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
laban Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Det var jo det jeg mente - de har opplyst om muligheten, og han har søkt / undertegnet en søknad han har fått hjelp til å skrive der. Det er en mulig forklaring. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Jeg synes dette høres veldig rart ut og lurer på om dere har tolket brevet feil? Jeg har aldri hørt om noen som får AAP mens de fremdeles går på videregånde. Kan det i stedet være et brev som anbefaler AAP etter at han er ferdig med videregående, fordi de mener han vil ha problemer med å gjennomføre studier eller ha en jobb når han er ferdig med videregående? Eller at de for eksempel mener han kan få delvis AAP mens han studerer fordi han ikke vil kunne studere med full progresjon? Anonymous poster hash: 8f46a...693 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 (endret) "Dersom man har vesentlig nedsatt arbeidsevne pga skade, sykdom eller lyte, kan man søke om Arbeidsavklaringspenger (AAP), og det finnes eksempler på personer som har videregående opplæring som tiltak i en slik ordning. Ved en slik trygdeytelse tas det ikke hensyn til at du har disponibel formue fra før."http://www.ung.no/oss/bistand/69089.htmlHer står en del generelt om AAP mens man går på videregående og studerer (med mer):https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+11-13+Arbeidsavklaringspenger.232388.cms Endret 16. mars 2015 av Xtra 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Jeg kan ikke tenke meg man gir AAP til en som bare er 18, bor hjemme og som har foreldre med svært god inntekt. Vil tro man kun gir AAP ved vgs hvis personen er eldre og må greie seg selv. Anonymous poster hash: 8f46a...693 0 Siter
Caylee Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Han kan gå på vgs samtidig som han får APP Da blir vgs ofte en del av "planen ut i jobb". De fleste som går på app gjør det for en periode, til de har klart få seg utdanning/jobb. Så at han starter på det betyr ikke at vgs ikke vil gå. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Men jeg leser hos NAV at aldersgrensen for et slikt tiltak er 26 år? Anonymous poster hash: 8f46a...693 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Jeg vil tro det f.eks kan gis støtte fra NAV til fullføring av vgs om en person er forsinket i opplæringen, er blitt f.eks 22 år og fortsatt ikke ferdig med vgs, aldri har tatt vgs eller andre lignende grunner. Men til en gutt på 18 som bor hjemme, ikke er havnet arbeidslivet (han har jo ikke rukket å komme ut i arbeidslivet enda!) og har foreldre med svært god råd har jeg ikke nien tro på at man gir AAP. Jeg tror fremdeles dere tolker brevet feil. Anonymous poster hash: 8f46a...693 0 Siter
Savannah Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Jeg forstår ingenting av dette og jeg tror ikke en med autisme ville forstå dette bedre. Nav gir ikke AAP til ungdommer som bor gratis hjemme og går på videregående. Det at foreldre gir bankkortet sitt til ungdommer så de kan gå ut og handle har jeg aldri hørt om. Jeg overførte penger til mine barns konto før i tiden og hadde da kontroll. Det er en del av autisme å ha problemer med å oppfatte verden rundt. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Til alle: Det står ikke at han er 18 år, bare at han ikke har blitt utredet siden han ble 18. Til TS: : Du ogår mannen din får gi sønnen deres det rådet dere synes er best. Ikke gå så hardt ut mot NAV og kall det svindel og bedrag. De tilbyr tross alt hjelp, selv om du mener hjelpen ikke behøves. Det lønner seg å være høflig og saklig, selv om man er bestemt. 0 Siter
laban Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Til alle: Det står ikke at han er 18 år, bare at han ikke har blitt utredet siden han ble 18. Det står følgende i startinnlegget: Skal han som knapt fylt 18 år håve inn penger for en ganske normal ungdomslatskap? 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Det står følgende i startinnlegget: Skal han som knapt fylt 18 år håve inn penger for en ganske normal ungdomslatskap? Ok. Enig med TS at det virker rart med støtte til ham. Lurer på hvilke grunner de har, for de er vel ikke sååå glad i å dele ut penger. 0 Siter
påskelilje Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Jeg forstår at du er frustrert. Jeg tror imidlertid at det foreligger en misforståelse her - at du og mannen din kan ha feiltolket brevet. Kan dere ta det med til en lege eller en annen person som kjenner gutten deres, og be om hjelp til tolkning? Eller så kan dere vel be om time hos NAV og be dem forklare dere dette muntlig? Når det er sagt, så synes jeg egentlig at det er et stort overtramp å åpne brevet til en som er myndig, selv om han er sønnen deres. Jeg har alltid vært ekstremt nøye med akkurat det, ble oppdratt til stor respekt for andres brev, og synes ikke det er riktig å åpne det uten at han er til stede og kan lese brevet sammen med dere. Men han kan vel forklare om han har blitt anbefalt å søke disse pengene, og om han ha signert på en slik søknad? Ellers må jeg si at blant de ungdommene jeg kjenner, så er det noen som har en liten jobb parallelt med skolen gjennom skoleåret (fra noen timer en dag i uka til 2-3 kvelder pr uke) og andre som ikke har det. Mange prøver imidlertid å få noe om sommeren, men det er slett ikke alle som har det. Og har en ikke penger, så må en rett og slett vente med store dyre innkjøp til en tjener penger selv. Om dere vil betale for dette, kan dere jo kreve at han jobber mer hjemme, f.eks med hagearbeid eller rengjøring? Det er nok ikke mange som får låne bankkortet til foreldrene - enklere da å overføre det avtalte beløpet til hans konto. Håper at han får fullført videregående skole, og forhåpentligvis klarer studier. Om han vil være i stand til å jobbe, er vel kanskje noe tidlig å si, siden du sier at han fungerer temmelig bra i skolesammenheng, og har venner. 0 Siter
frosken Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Godkveld. Jeg skriver dette som anonym, da jeg har behov for å være det. Ikke for min egen del men for andres del. Jeg vet du ser at man ikke spør anonymt, men saken er for å verne om en annen. Min høyt elskede sønn fikk et brev torsdag forrige uke...jeg kjente det var tykt, jeg visste jeg burde gi det til han og ikke åpne det, jeg tenkte, men jeg betaler jo regningene, 320 kr og mer hver gang han glemmer gi meg brevene.... Det første brevet var ok, jeg visste delvis det som stod uspesifikk gjennomgripende utviklingsforstyrrelse innen autismespekter, med forklaringer om hans for gode sosiale evner til å nå opp til asperger. akkurat det ble jeg lettet over. Men så kom et brev nr 2, og det strever jeg med enda:-( Det står at min sønn, (som har laaaaangt mindre autismevansker enn meg, jeg kunne forlenget antall a`er, er så "hemmet" at han ikke kan jobbe ved siden av studier, han trenger arbeidsavklaingspenger:-( Jeg har med sorg tenkt hele helgen på dette, han er en relativt og mye mer godtfungerende gutt enn meg, hans mor med autisme, han er sosial i større grad, han får til mye, men ja noen vansker har han, men ikke syns jeg som hans mor de er i nærheten av at han trenger eller skal ha arbeiidsavklaringspenger. Jeg mener sånne penger kun bidrar som en vitamin-innsprøytning til hans latskap:-( Han er en god gutt, pliktoppfyllende m.m. Men som mor mener jeg arbeidsavklaringspenger bare tjener til å være en bjørnetjeneste. Jeg har ingen! å spørre, konferere med, men hans far er helt enig med meg, han ble selv rasende over at psykiaterne mente han trengte arbeidsavklaringspenger. (for hva????) I følge far og meg trenger han det IKKE! Ikke nå! Senere, jeg vet ikke, men først må man jo forsøke arbeidslivet, må man ikke? Skal han som knapt fylt 18 år håve inn penger for en ganske normal ungdomslatskap? Nei mener jeg hans mor og far, og vi tenker si det til NAV. Skulle så gjerne hatt noen å konferere med.... men han bor gratis, spiser gratis, kan bo hjemme i en 50 kvm stor leilighet så lenge han ønsker, vi kjøper hans klær, gir han bittelitt i lommepenger, bittelitt fordi vi forsøker oppmuntre han til å jobbe. Dette er nok en mors fortvilte rop om råd og hjelp, og ikke godt nok redegjort for, men som jeg tenker om nettene, aldri om jeg hadde tatt han til utredning om alt han skulle komme ut med var et skriv om anbefaler AFP :-( Jeg er så fortvilt, han trenger krav og hjelp og ikke oppmuntring til latskap! Anonymous poster hash: 3aef5...174 Jeg er enig med deg. Dette er å gjøre ham en bjørnetjeneste, det er bedre at han økonomisk sett har det som andre unge mennesker de nærmeste årene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Det var jo det jeg mente - de har opplyst om muligheten, og han har søkt / undertegnet en søknad han har fått hjelp til å skrive der. Det er en mulig forklaring. hei! ok det er mulig. jeg vet ikke, men nå tenker jeg spørre han.Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 "Dersom man har vesentlig nedsatt arbeidsevne pga skade, sykdom eller lyte, kan man søke om Arbeidsavklaringspenger (AAP), og det finnes eksempler på personer som har videregående opplæring som tiltak i en slik ordning. Ved en slik trygdeytelse tas det ikke hensyn til at du har disponibel formue fra før."http://www.ung.no/oss/bistand/69089.htmlHer står en del generelt om AAP mens man går på videregående og studerer (med mer):https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+11-13+Arbeidsavklaringspenger.232388.cms ja det er sånn.Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.