AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Han kan gå på vgs samtidig som han får APP Da blir vgs ofte en del av "planen ut i jobb". De fleste som går på app gjør det for en periode, til de har klart få seg utdanning/jobb. Så at han starter på det betyr ikke at vgs ikke vil gå. ja det stemmer:-)Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Men jeg leser hos NAV at aldersgrensen for et slikt tiltak er 26 år? Anonymous poster hash: 8f46a...693 det er feil!Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Jeg vil tro det f.eks kan gis støtte fra NAV til fullføring av vgs om en person er forsinket i opplæringen, er blitt f.eks 22 år og fortsatt ikke ferdig med vgs, aldri har tatt vgs eller andre lignende grunner. Men til en gutt på 18 som bor hjemme, ikke er havnet arbeidslivet (han har jo ikke rukket å komme ut i arbeidslivet enda!) og har foreldre med svært god råd har jeg ikke nien tro på at man gir AAP. Jeg tror fremdeles dere tolker brevet feil. Anonymous poster hash: 8f46a...693 nei det stemmer som caylee skriver, de kan få det fra 18 årAnonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Jeg forstår ingenting av dette og jeg tror ikke en med autisme ville forstå dette bedre. Nav gir ikke AAP til ungdommer som bor gratis hjemme og går på videregående. Det at foreldre gir bankkortet sitt til ungdommer så de kan gå ut og handle har jeg aldri hørt om. Jeg overførte penger til mine barns konto før i tiden og hadde da kontroll. Det er en del av autisme å ha problemer med å oppfatte verden rundt. jo det gjør de! i fortvilelse dro jeg i dag og snakket med en person i bydelen, hun sa jeg ikke forstod situasjonen og at dette handlet om ..... ja hun forklarte det veeldig bra, men jeg forstod nå at det var jammen bra jeg ikke ringte ullevål, for da hadde jeg vist betvilt ders kompetanse.Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 1. Jeg er enig med de som sier at vgs er en 100% jobb. Jeg synes ikke det er obligatorisk at en skal ha ekstrajobb om en ikke må. 2. Jeg betviler at en fulltids skoleelev kan få AAP. Det skal jeg sjekke. 3. Jeg synes ikke sønnen skal få låne kortet ditt. Jeg synes han kan få en fast sum per måned. Kun da lærer han å prioritere utgiftene. 4. Jeg er enig med deg. Det er for defensivt å gi han AAP før han i det hele tatt har prøvd seg i arbeidslivet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Jeg forstår ingenting av dette og jeg tror ikke en med autisme ville forstå dette bedre. Nav gir ikke AAP til ungdommer som bor gratis hjemme og går på videregående. Det at foreldre gir bankkortet sitt til ungdommer så de kan gå ut og handle har jeg aldri hørt om. Jeg overførte penger til mine barns konto før i tiden og hadde da kontroll. Det er en del av autisme å ha problemer med å oppfatte verden rundt. ja min sønn har det, han var så i forsvar at psykiaterne sa de rett og slett ikke kan sette diagnosen asperger på en gutt som forteller om hvor sosial han er og i tillegg har svært gode evner. så de " forhandlet" med han og fikk han ti l å godta den mildeste formen for autismespekterforstyrrelse. da sa han vist ok. min egen psykiater blir helt sjokkert, hun hadde gitt meg asperger selv om jeg hadde nektet og grått, hun sier, " jeg setter den diagnosen som er korrekt, uavhengig av hva pasienten måtte mene" det er sikkert positivt og negativt ved det, men hun er en annen generasjon, hun forhandler ikke som dagens psykiatere. min sønn har bestridt alt vi har hevdet, som er fakta, han mener han er et supersosialt menneske.Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 1. Jeg er enig med de som sier at vgs er en 100% jobb. Jeg synes ikke det er obligatorisk at en skal ha ekstrajobb om en ikke må. 2. Jeg betviler at en fulltids skoleelev kan få AAP. Det skal jeg sjekke. 3. Jeg synes ikke sønnen skal få låne kortet ditt. Jeg synes han kan få en fast sum per måned. Kun da lærer han å prioritere utgiftene. 4. Jeg er enig med deg. Det er for defensivt å gi han AAP før han i det hele tatt har prøvd seg i arbeidslivet. takk! jeg blir jo usikker når jeg fikk alle disse vage svarene i går, inntil jeg nå leste hva Frosken skrev. det er jo ikke sånn at latskap bare tilhører NT mennesker, også mennesker innenfor autismespekteret kan sikkert like lett tjente penger. og det er poenget mitt. jeg har alltid arbeidet hardt, selv om jeg har strevd tidvis, min sønn har enda bedre omgivelser, forståelse, hjelp, slik at jeg ser ikke behovet han har, selv om han strever med noe, til å nå ikke yte det han kan. noe han for tiden ikke gjør. han er ikke deprimert eller syk, han er skikkelig energisk, trener hardt, jeg tvinger han på skolen hver dag, noe som i lengden er bra for han, han har en helt annen stolthet når uken er over uten fravær. hadde jeg ikke brydd meg hadde jeg ikke tatt belastningen det er å ta denne støyten, det er jo at jeg bryr neg og vil det beste for fremtiden, og ikke kun øyeblikket, , at jeg også sier ting son irriterer, frustrerer han. imidlertid forklarte personen i bydelene meg i dag at det et gode grunner til at ungom innen autismespekteret bør og kan få AFP jeg hørte, ble litt beroliget,men uansett, får han penger, kommer jeg til å ta det meste, dette for å gi han et realistisk forhold til økonomi. jeg setter det så inn på en konto til han. det sa jeg til damen i bydelen i dag, som ikke helt forstod hva som plagde meg, men du og Frosken forstår det, takk!!!Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Det å opplyse folk om rettigheter og muligheter for å søke om støtte er vel noe av det slike instanser gjør? Men jeg tror ikke man får AAP uten å undertegne en søknad. nei det kan så være. men opplyse en ung gutt om det, når han bor gratis, har foreldre som står på for han, har mat, klær, få dekket alt det beste av teknisk utstyr osv.... ok, om vi hadde vært en familie med økonomiske vansker, der han led under det..men det er vi ikke, og det vet de! vi gir han lite penger, det er rett og slett for å oppmuntre han til å tjene penger, ikke bare få, men han får det han må. jeg kommer til å ta mesteparten av evt penger, sette de på konto til han, jeg kommer ikke til å godta 10 000 i morro hver mnd. damen fra bydelen sa at en del av disse unge lever uvirkelige liv, de or og spiser gratis og får AFP av nav, det kommer jeg ikke til å godtaAnonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 1. Jeg er enig med de som sier at vgs er en 100% jobb. Jeg synes ikke det er obligatorisk at en skal ha ekstrajobb om en ikke må. 2. Jeg betviler at en fulltids skoleelev kan få AAP. Det skal jeg sjekke. 3. Jeg synes ikke sønnen skal få låne kortet ditt. Jeg synes han kan få en fast sum per måned. Kun da lærer han å prioritere utgiftene. 4. Jeg er enig med deg. Det er for defensivt å gi han AAP før han i det hele tatt har prøvd seg i arbeidslivet. hei! til pumkt 2, du kan sjekke det, men bydelen opplyste meg at selv om er fulltidsstudent så kan få AFP fordi går på spesialskole og spesialisthelsetjenesten sier/ skriver han i stor grad trenger det fordi han ikke kan jobbe ved siden av. de begrunner det også... jeg har andre barn med mer autisme og de både jobber og går på skole... så derfor kaller jeg dette latskap. og dette stusset jeg også på, at familien, vi, har mye autisme, noe som betydde at han i stor grad ikke kan jobbe ved siden av skolen. jeg!!! som er den som hjelper han, med skole, oppussing, det praktiske, blr beskrevet som, mor har store autismevansker, det er stoore utfordringer med mor og søsken med autisme??? jeg jobbet helt inntil jeg kom til utrdning og fikk asperger, jeg har alltid arbeidet, til tross for vansker, det gjør også hans søsken!Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
frosken Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Det er også et annet aspekt ved dette som er betenkelig. Å gi noen AAP i så ung alder, er å indikere at man ikke forventer at vedkommende skal kunne komme seg i arbeid senere. Det er kun i mer "ekstreme" tilfeller man gir AAP til ungdom i den alderen. Den klare hovedregelen er at grunnutdanning skal gjennomføres uten støtte fra NAV når man er i den alderen hvor de fleste går på skole. Jeg er helt uenig med habiliteringen om de mener at dette er å bidra konstruktivt til hans selvbilde. Han trenger at det signaliseres forventninger om at han vil klare seg selv og gjennomføre utdanning med tanke på ordinært arbeid. Noe helt annet ville vært om han var 25 og fortsatt ikke hadde fullført vgs. Da ville det vært rimelig å tenke at hans funksjonsnedsettelse hadde medført at han var blitt vesentlig forsinket mht skolegang, og i så fall ville jeg synes AAP var en rimelig løsning. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Til alle: Det står ikke at han er 18 år, bare at han ikke har blitt utredet siden han ble 18. Til TS: : Du ogår mannen din får gi sønnen deres det rådet dere synes er best. Ikke gå så hardt ut mot NAV og kall det svindel og bedrag. De tilbyr tross alt hjelp, selv om du mener hjelpen ikke behøves. Det lønner seg å være høflig og saklig, selv om man er bestemt. ok. takk. jeg fikk andre vinkliner av bydelen i dag! de mener som ullevål at han spiller normal:-( psykiateren hadde sagt til min sønn at hun hadde hatt pasienter som spilte syke, da mente hun de trengte hjelp, min sønn spiller frisk, det er vel kanskje litt det samme bydelen sa i dag at det er ikke så lett å ville være Normal men ikke være det, jeg merket meg det! jeg vet jo det også!! jeg syns bare ikke man ikke trenger å yte en innsats selv om man har noen autismevansker.Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Ok. Enig med TS at det virker rart med støtte til ham. Lurer på hvilke grunner de har, for de er vel ikke sååå glad i å dele ut penger. de mener han har så store autismeproblemer, men han nekterr for det. og de mener da at han må få hjelp. jeg mener han har nok hjelp, spesialskole, han trenger ikke gratis penger!!Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Jeg forstår at du er frustrert. Jeg tror imidlertid at det foreligger en misforståelse her - at du og mannen din kan ha feiltolket brevet. Kan dere ta det med til en lege eller en annen person som kjenner gutten deres, og be om hjelp til tolkning? Eller så kan dere vel be om time hos NAV og be dem forklare dere dette muntlig? Når det er sagt, så synes jeg egentlig at det er et stort overtramp å åpne brevet til en som er myndig, selv om han er sønnen deres. Jeg har alltid vært ekstremt nøye med akkurat det, ble oppdratt til stor respekt for andres brev, og synes ikke det er riktig å åpne det uten at han er til stede og kan lese brevet sammen med dere. Men han kan vel forklare om han har blitt anbefalt å søke disse pengene, og om han ha signert på en slik søknad? Ellers må jeg si at blant de ungdommene jeg kjenner, så er det noen som har en liten jobb parallelt med skolen gjennom skoleåret (fra noen timer en dag i uka til 2-3 kvelder pr uke) og andre som ikke har det. Mange prøver imidlertid å få noe om sommeren, men det er slett ikke alle som har det. Og har en ikke penger, så må en rett og slett vente med store dyre innkjøp til en tjener penger selv. Om dere vil betale for dette, kan dere jo kreve at han jobber mer hjemme, f.eks med hagearbeid eller rengjøring? Det er nok ikke mange som får låne bankkortet til foreldrene - enklere da å overføre det avtalte beløpet til hans konto. Håper at han får fullført videregående skole, og forhåpentligvis klarer studier. Om han vil være i stand til å jobbe, er vel kanskje noe tidlig å si, siden du sier at han fungerer temmelig bra i skolesammenheng, og har venner. jeg har snakket med bydelen i dag. damen der mente han som andre på spekteret har rett på hjelp, jeg hørte på alt hun sa og jeg husker det, det virket ganske så forståelig. jeg skal ta det opp med ullevål, jeg skal en undøvendig epilepsiutredning kun fordi jeg har litt øyetics, og spisser på eeg:-( jeg skal bruke hele timen på å spørre avd overlegen om han forstår hvorfor jeg blir fortvilt, jeg leser jo de er snille, men jeg tenker på fremtiden hans.Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 ok. takk. jeg fikk andre vinkliner av bydelen i dag! de mener som ullevål at han spiller normal:-( psykiateren hadde sagt til min sønn at hun hadde hatt pasienter som spilte syke, da mente hun de trengte hjelp, min sønn spiller frisk, det er vel kanskje litt det samme bydelen sa i dag at det er ikke så lett å ville være Normal men ikke være det, jeg merket meg det! jeg vet jo det også!! jeg syns bare ikke man ikke trenger å yte en innsats selv om man har noen autismevansker.Anonymous poster hash: 3aef5...174 Jeg synes det du skriver virker veldig fornuftig, selv om jeg vet lite om hvor bra autister klarer seg i jobb. En betydelig andel er i jobb tror jeg, så det er i alle fall dumt å gi opp på forhånd. 0 Siter
slabbedask Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 jeg har snakket med bydelen i dag. damen der mente han som andre på spekteret har rett på hjelp, Hva slags hjelp har man rett til da? 0 Siter
slabbedask Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 de mener han har så store autismeproblemer, men han nekterr for det. og de mener da at han må få hjelp. jeg mener han har nok hjelp, spesialskole, han trenger ikke gratis penger!! Da må dere i såfall ta betalt for at han bor hjemme. 0 Siter
slabbedask Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Jeg synes det du skriver virker veldig fornuftig, selv om jeg vet lite om hvor bra autister klarer seg i jobb. En betydelig andel er i jobb tror jeg, Av de som er diagnostiert er det kun 10-15% som er i ordinært arbeid, har jeg lest. 0 Siter
Inner self Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Er AAP det samme som attføring var før? 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Av de som er diagnostiert er det kun 10-15% som er i ordinært arbeid, har jeg lest. Ok. Det er et mindretall, men ikke en ubetydelig andel. Jeg spekulerer på om en del som er i jobb ikke får diagnosen, og at den reelle andelen i jobb er litt større. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 Skrevet 17. mars 2015 Hei! Neida, han har ikke hoppet av vgs. Jeg holder han på plass!! Saken er at han bor og spiser gratis og jeg gir han en mindre sum hver uke! Noe jeg syns holder! Så vil tre psykiatere!! i følge brevet han ved siden av vgs skal få arbeidsavklaringspenger:-( Dette er ikke ok for meg, av den ene grunn at han blir mer lat!!:-( Han har autismetrekk, det er jeg ikke uenig i, jeg er bare uenig i at han med så bittelite autisme ikke kan jobbe litt, ved siden av skolen, Jeg vurderer derfor kontakte Nav og motsi UllevåL Jeg har med meg far. Det er selvsagt bra for han med mer penger, men vi vil ikke han skal inn i en sånn ukultur. Anonymous poster hash: 3aef5...174 Du får jo spørre hva han selv vil, vil ha jobbe? viss han vil jobbe og kan det så skal han jo selvfølgelig ikke gå på NAV. Men uansett, og dette er av egen erfaring at man blir UTROLIG ensom og deprimert av å bare gå hjemme hele dagen, året rundt!! (det er viktig å tenke på), for når han først har kommet inn i systemet og sluttet å arbeide kan det bli vanskelig å komme i gang igjen. Anonymous poster hash: 726dd...98b 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.