Savannah Skrevet 18. mars 2015 Skrevet 18. mars 2015 Uspesifiserte gjennomgripende utviklingsforstyrrelser, muligens innen autismespekteret betyr i praksis at individet har problemer på noen områder som ikke er mulig å forklare. Diagnosen asperger forandrer seg nå og faller bort. Det har vært forskjellige kriterier for diagnosen i USA og Europa. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Den handler om en person som det er tvil om har asperger eller ikke ("uspesifikk gjennomgripende utviklingsforstyrrelse innen autismespekter"). Anonymous poster hash: 9fd89...5b5 Jeg fikk for en del år siden diagnosen "uspesifikk gjennomgripende utviklingsforstyrrelse". Jeg visste ikke at det var en autismespekterforstyrrelse før jeg leste det du skrev nå, trodde det var nærmere ADD (men at ikke alle kriteriene var oppfylt). Uansett har jeg tatt høyere utdanning og klart meg greit i arbeidslivet. Jeg har aldri fått noen form for tilrettelegging eller vært åpen med arbeidsgiver om mine vansker. Den diagnosen i seg selv trenger ikke å bety at man ikke er i stand til å jobbe, selv om det sikkert er store individuelle variasjoner. Anonymous poster hash: 7d157...723 0 Siter
Savannah Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 uspesisfisert utviklingsforstyrrelse er ikke nødvendigvis innen autismespektret. Det er ofte individer som faller mellom alle stoler og har noe som ikke kan forklares. Noen klarer seg bra, men ikke alle. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 uspesisfisert utviklingsforstyrrelse er ikke nødvendigvis innen autismespektret. Det er ofte individer som faller mellom alle stoler og har noe som ikke kan forklares. Noen klarer seg bra, men ikke alle. Ok, da skjønner jeg. For min del hadde jeg en ujevn evneprofil, men jeg hadde ikke sosiale vansker. Det var derfor jeg ikke trodde det var snakk om en autismespekterforstyrrelse. Selv om jeg har en del vansker har jeg klart meg ganske greit fordi jeg har bygget på det jeg har av styrker og interesser. Jeg er enig med TS i at det blir feil av NAV å gi sønnen AAP, før han i det hele tatt har fått prøvd seg i arbeidslivet. Anonymous poster hash: 7d157...723 0 Siter
Savannah Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Vanligvis snakker man om atypisk autisme når ikke kriteriene er færre enn det som må til for å få autismediagnosen. Da er det likevel en del kriterier som stemmer med autisme. Hadde du høyere skårer på verbal del enn utføringsdel, problemer med arbeidsminne eller hva gjorde evneprofilen din ujevn? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Vanligvis snakker man om atypisk autisme når ikke kriteriene er færre enn det som må til for å få autismediagnosen. Da er det likevel en del kriterier som stemmer med autisme. Hadde du høyere skårer på verbal del enn utføringsdel, problemer med arbeidsminne eller hva gjorde evneprofilen din ujevn? Jeg tror ikke jeg oppfylte nok kriterier til å få autismediagnosen, det ble isåfall ikke nevnt for meg. Jeg hadde høyere skårer på verbal del enn på utføringsdel. Fikk beskjed om at det kunne dreie seg om non-verbale lærevansker (som ikke er en offisiell diagnose), men på grunn av manglende sosiale vansker fikk jeg beskjed om at det ikke var det jeg hadde. Husker ikke helt hvordan det var med arbeidsminne, men jeg antar at jeg hadde (og fortsatt har) problemer med visuelt arbeidsminne. Virker som om du kan mye om disse tingene Anonymous poster hash: 7d157...723 0 Siter
Savannah Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Det høres ut for meg som du har hatt non-verbale vansker. Ikke alle har sosiale vansker, selv om det er vanlig. Det at du har problemer med visuelt minne forsterker den hypotesen og de med non-verbale lærevansker skal helst ha ren tekst og ikke mye bilder på siden som forstyrrer dem. Non-verbale vansker er ikke psykiatrisk diagnose og kan derfor bli satt av PPrådgivere. Jeg vet mye om disse tingene, ja, men jeg kan ikke gi deg diagnosen non-verbale lærevansker på så lite grunnlag. Et av hovedtrekkene er å forstå bedre auditive beskjeder enn visuelle, det er omvendt med autister- Høyere skåre på verbaldel forsterker hypotesen. Har du problemer med finmotorikk, spesielt når du skriver. Blir du litt oppgitt når du skal skifte plass og trives best med rutine som f.eks. å sitte på samme plass og ha samme vennen ved siden av deg? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Uspesifiserte gjennomgripende utviklingsforstyrrelser, muligens innen autismespekteret betyr i praksis at individet har problemer på noen områder som ikke er mulig å forklare. Diagnosen asperger forandrer seg nå og faller bort. Så flott at alle problemer kommer til å forsvinne. Der ser jeg frem til! Anonymous poster hash: 7af8c...c8b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Uspesifiserte gjennomgripende utviklingsforstyrrelser, muligens innen autismespekteret betyr i praksis at individet har problemer på noen områder som ikke er mulig å forklare. Diagnosen asperger forandrer seg nå og faller bort. Det har vært forskjellige kriterier for diagnosen i USA og Europa. Ja man setter diagnosen når man har mange autismetrekk, men ikke når opp til asperger, samt har gode evner, og gjerne for god sosial kompetanse. Mitt barn fikk nettopp denne diagnosen, han var den mest autistiske av oss, sosialt klønete også, men så plutselig, og ikke skjønner jeg hva som skjedde "våknet" han sosialt og vekk falt mye at det barnlige og autistiske. Han ble "supersosial" hver gang vi var til utredning, og fortalte mye om hvor sosial han alltid er Det eller han spiller. Jeg vet ikke, men psykiateren hans sa hun hadde pasienter som spilte friske, det betyr ikke at de er friske. Min sønn har spilt mye på hennes kontor, dette fordi han mener han ikke har noen som helst vansker, men siden dette var langt fra autisme, godtok han det, de forklarte han fordelene. Bare innen Europa, er det stor variasjon i diagnosepraksis, mens man i Frankrike og Norge er restriktive med å sette diagnosen, er man rausere i feks. England. Men også I Norge er det store geografiske forskjeller, med Telemark regionen på topp med autismediagnostisering. Det kan skyldes bedre kompetanse. Jeg vet ikke om psykiateren sa dette fordi hun oppfattet at han spilte, men det ble noen komiske situasjoner på kontoret der han stirret på henne og sa "har ikke jeg bra øyekontakt?" og hun svarte "jo det har du", da fikk jeg følelsen av at han nå skal vise alle at han er normal. Anonymous poster hash: 3aef5...174 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Det høres ut for meg som du har hatt non-verbale vansker. Ikke alle har sosiale vansker, selv om det er vanlig. Det at du har problemer med visuelt minne forsterker den hypotesen og de med non-verbale lærevansker skal helst ha ren tekst og ikke mye bilder på siden som forstyrrer dem. Non-verbale vansker er ikke psykiatrisk diagnose og kan derfor bli satt av PPrådgivere. Jeg vet mye om disse tingene, ja, men jeg kan ikke gi deg diagnosen non-verbale lærevansker på så lite grunnlag. Et av hovedtrekkene er å forstå bedre auditive beskjeder enn visuelle, det er omvendt med autister- Høyere skåre på verbaldel forsterker hypotesen. Har du problemer med finmotorikk, spesielt når du skriver. Blir du litt oppgitt når du skal skifte plass og trives best med rutine som f.eks. å sitte på samme plass og ha samme vennen ved siden av deg? Ok, jeg hadde ikke tenkt over forskjellene mellom psykiatrisk og ikke psykiatrisk diagnose. Jeg var i ganske tidlig i tenårene da jeg ble sendt til utredning, satt meg aldri så godt inn i diagnosen "uspesifikk gjennomgripende utviklingsforstyrrelse". Ja, jeg forstår auditive beskjeder mye bedre enn visuelle. Jeg har også problemer med finmotorikk ja. Er nok glad i rutiner, vil helst sitte på "min plass" i sofaen. Hvem jeg helst vil sitte ved siden av avhenger nok mest av hvor godt jeg liker de og hvor godt vi snakker sammen. Kjæresten min er mer fleksibel enn meg, han kommenterer av og til at jeg ikke liker forandringer. Jeg tenker at jeg liker forandringer jeg synes er positive (for eksempel å dra på ferie), men ellers liker jeg best at ting er som det pleier. Anonymous poster hash: 7d157...723 0 Siter
Madelenemie Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Ok, jeg hadde ikke tenkt over forskjellene mellom psykiatrisk og ikke psykiatrisk diagnose. Jeg var i ganske tidlig i tenårene da jeg ble sendt til utredning, satt meg aldri så godt inn i diagnosen "uspesifikk gjennomgripende utviklingsforstyrrelse". Ja, jeg forstår auditive beskjeder mye bedre enn visuelle. Jeg har også problemer med finmotorikk ja. Er nok glad i rutiner, vil helst sitte på "min plass" i sofaen. Hvem jeg helst vil sitte ved siden av avhenger nok mest av hvor godt jeg liker de og hvor godt vi snakker sammen. Kjæresten min er mer fleksibel enn meg, han kommenterer av og til at jeg ikke liker forandringer. Jeg tenker at jeg liker forandringer jeg synes er positive (for eksempel å dra på ferie), men ellers liker jeg best at ting er som det pleier. Anonymous poster hash: 7d157...723 Hei! Det var da mye som minner om asperger:-) Det der med auditiv fremfor visuell, er jeg usikker på om egentlig skiller autisme fra ikke-autisme. Jeg erfarer at på den måten er vi med autisme ulike. Jeg forholder meg feks til det som blir sagt, jeg ser lite på mennesker, det kan lett oppfattes som auditiv sterk,men jeg er mer visuell, jeg oversetter tekster til bilder, eller det er ingen bevisst handling, jeg kan se tekst som bilder og husker farger mønstre og bilder bedre. Mange vanskelige ord må jeg tegne, se i bilder for å forstå. Jeg har tegnet følelser for å forstå dem, både med farger og med kanter og buer, da skjønner jeg kanskje til slutt. men langt fra alle med asperger er sånn, jeg har inntrykk av at mange er langt mer auditive. Men jeg er ikke fagperson, Jeg tror dette er mer person enn diagnoseavhengig, men mange av oss med sterk grad av autisme er opptatt av mønstre og farger, det tror jeg er fordi vi er visuelle, men det betyr ikke, at vi ikke er flinke til å huske ord, men forstå ordene er jo noe annet. 0 Siter
slabbedask Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Hei! Det var da mye som minner om asperger:-) Det der med auditiv fremfor visuell, er jeg usikker på om egentlig skiller autisme fra ikke-autisme. Jeg forstår visuelle beskjeder mye bedre enn auditive. Hva nå det egentlig tyder på. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Jeg forstår visuelle beskjeder mye bedre enn auditive. Hva nå det egentlig tyder på. Det betyr i følge fagekspertisen at du og jeg har autisme:-) Det er kjent at vi med autisme er visuelle, jeg tegnet sint og sur osv...når min psykiater sa, " å så bra" skjønte jeg at jeg forstår dette. 0 Siter
Savannah Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Jeg er mye mer visuell enn auditiv og er langt fra autisme. Alle mennesker har forskjellige styrker uen at det betyr noe som helst. At autister er mer visuelle betyr ikke at alle som er det er autister. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.