Gå til innhold

Ansvar for egen indre tilstand

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jeg har ansvar for i hvert fall noe av det jeg tenker. Jeg kan, gjennom skriving for min del, forandre min innstilling og mine tanker om noe. Deretter følger følelsene av seg selv. Det går an å se på hjernen som et redskap vi kan bruke i mye større grad enn vi tror. Jeg har tatt nlp kurs og da lærer man hvordan man kan bruke hjernen aktivt. Det fungerer forbløffende godt. For noen, men ikke alle. Min erfaring er at hvis man er psykisk syk preller sånne teknikker av som vann på gåsa. De mest hardbarka nlp entusiastene hevder man kan helberede schizofreni med tanketeknikker.

Mitt spørsmål er: i hvor stor grad har vi ansvar for våre egne tanker når vi er psyke? De gangene jeg har tankekjør kjennes det ut som jeg er besatt av en demon og at jeg har null egenkontroll.

Finnes det et generelt steg-for-steg program man kan benytte seg av når man er psyk på forskjellig måte? Jeg har en tendens til å degge for negativt tankespinn med mindre det stikker så dypt at det bare er lammende. Er det vanlig å bli så glad i sin psykdom at man ikke vil ut av den? Da er det i hvert fall den lette varianten det er snakk om. Det kan være noe godt og kjent med de smertefulle tankene og på mange måter trygt, selv om det oppleves som et mareritt.

Er det noen som kjenner seg igjen eller er det bare jeg som ut i fra min friske oppesen tilstand filosoferer meg rett inn i la-la land igjen?

Har de ekstroverte noe å lære de introverte, som meg selv, om å rette oppmerksomheten utover? Men verden på utsiden kan være veldig skremmende altså.

Min mor sa til meg da jeg var barn: Kom ut av skjellet ditt og start på nytt! Jeg romsterte i mitt indre mens hun gledet seg over hagearbeid.

Nå tenker jeg meg ut i det blå igjen, men jeg er nysgjerrig på hva andre tenker om dette hvis det er interessant i det hele tatt. Hvis jeg ikke får svar har jeg i hvert fall klart å ta på tenkehetten i dag og siden jeg er frisk burde jeg klare å kontrollere tankene mine. Helt til det sier plin plong kræsj og jeg faller ned som et råttent eple. Men nå skal jeg ikke forgripe begivenhetenes gang.

Bare slett. Dette er kanskje uinteressant møl.Jeg burde kanskje ha skrevet i dagboken min istede.

Skrevet

"Bare slett. Dette er kanskje uinteressant møl.Jeg burde kanskje ha skrevet i dagboken min istede."

Nei, dette er overhodet ikke uinteressant møl, tverimot fortjener innlegget ditt å skyves opp på leseslisten. Jeg må fly avsted på et møte men jeg håper noen tar seg tid til å lese/kommentere innlegget ditt.

stjernestøv
Skrevet

Bra innlegg. Ikke lett å kontrollere alle tankene sine nei, jeg merker selv at det flyter utover. Tenk deg frisk tror jeg det er en bok som heter, det finnes nok av slike bøker. Jeg begynte på "likt tiltrekker likt" men så klarte jeg ikke lese. Vil jo gjerne ha forandring og da må jeg gjøre noe med tankene og følelsene, sykepleieren snakket om kognitiv terapi i dag...brukte det. Men jeg henger ikke med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...