Gå til innhold

Benzo og toleranse

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg har postet om dette før, men dette skjønner jeg ikke noe av lenger. Jeg bruker ikke benzo fast, men har likevel klart å få noe helt syk toleranse for Sobril. 50mg gir effekten 20mg ga før.

1) Hva kan jeg gjøre for å få ned dosen jeg behøver igjen? Ta fullstendig benzofri i 3-4 uker?

Jeg er hverken avhengig eller plages av abstinenser... Det er bare denne svært oppadgående toleranseutviklingen.

2) Vil andre benzo som f.eks. Stesolid være en mulighet eller er toleransen gjeldene for hele benzofamilien?

3) Får jeg krysstoleranse mot Stilnoct og Imovane av dette også?

Skrevet

Jeg har postet om dette før, men dette skjønner jeg ikke noe av lenger. Jeg bruker ikke benzo fast, men har likevel klart å få noe helt syk toleranse for Sobril. 50mg gir effekten 20mg ga før.

1) Hva kan jeg gjøre for å få ned dosen jeg behøver igjen? Ta fullstendig benzofri i 3-4 uker?

Jeg er hverken avhengig eller plages av abstinenser... Det er bare denne svært oppadgående toleranseutviklingen.

2) Vil andre benzo som f.eks. Stesolid være en mulighet eller er toleransen gjeldene for hele benzofamilien?

3) Får jeg krysstoleranse mot Stilnoct og Imovane av dette også?

Selv prøver jeg heller å ta truxal enkelte ganger nå istedenfor sobril.  Men jeg føler ikke samme effekt.  Blir egentlig bare slått ut. 

Finner du noe annet som fungerer uten toleranseutvikling så ønsker jeg å høre om det. 

Skrevet (endret)

Jeg har jo ingen erfaring med benzo, men prøver likevel:

1) Ja det tror jeg at jeg ville gjort. Det hele, uansett om det er snakk om effekt av SSRI, antihistaminer eller benzo, dreier seg jo om at reseptorene "venner seg til" stimulans eller blokkade fra et stoff, og det gjøres forandringer som gjør at reseptorene ikke utøver samme effekten. Da trengs det en pause slik du foreslår.

2) Alle benzopreparater virker på samme reseptor (en underenhet av GABA-A-reseptoren) som åpner for at mer negativt ladede ioner slipper inn i nervecellen. Tror derfor at det samme gjelder uansett stoff.

3) Stilnoct og Imovane har samme virkemåte som benzo. Eneste forskjellen er at de ikke kjemisk inneholder en benzo-ring fusjonert med en karbonring med to nitrogenatomer (diazepin). Men bindingen er til samme reseptor, så det er akkurat det samme.

Endret av issomethingwrong
YoplaitDouble
Skrevet

Selv prøver jeg heller å ta truxal enkelte ganger nå istedenfor sobril. Men jeg føler ikke samme effekt. Blir egentlig bare slått ut.

Finner du noe annet som fungerer uten toleranseutvikling så ønsker jeg å høre om det.

Har null effekt av Seroquel på angst, men sliter nå med seponeringen som ødelegger søvn. Skal forsøke Zeldox når jeg får ned Seroquel nok.

Skrevet

Har null effekt av Seroquel på angst, men sliter nå med seponeringen som ødelegger søvn. Skal forsøke Zeldox når jeg får ned Seroquel nok.

Håper du får effekt av zeldox.  Tror jeg skal lese litt om den for å se om den kunne vært aktuell for meg også.

Skrevet (endret)

Før fikk jeg vival, det funket bare noen få ganger. Så fikk jeg rivotril, og jeg får fortsatt god effekt av 1mg, selv etter 8 år med samme dose. Men det er jo ett veldig potent middel da. Tror ett mg  tilsvarer 4  5mg vival. I gjennomsnitt har jeg tatt det 2 ganger i uken... Men har nesten sluttet nå det siste halvåret.

Endret av Inner self
YoplaitDouble
Skrevet

Jeg har jo ingen erfaring med benzo, men prøver likevel:

1) Ja det tror jeg at jeg ville gjort. Det hele, uansett om det er snakk om effekt av SSRI, antihistaminer eller benzo, dreier seg jo om at reseptorene "venner seg til" stimulans eller blokkade fra et stoff, og det gjøres forandringer som gjør at reseptorene ikke utøver samme effekten. Da trengs det en pause slik du foreslår.

2) Alle benzopreparater virker på samme reseptor (en underenhet av GABA-A-reseptoren) som åpner for at mer negativt ladede ioner slipper inn i nervecellen. Tror derfor at det samme gjelder uansett stoff.

3) Stilnoct og Imovane har samme virkemåte som benzo. Eneste forskjellen er at de ikke kjemisk inneholder en benzo-ring fusjonert med en karbonring med to nitrogenatomer (diazepin). Men bindingen er til samme reseptor, så det er akkurat det samme.

Jeg tror egentlig ikke det skal så veldig mange ukene til før man kommer ned på er lavere dosenehov igjen. Men de 50 tablettene jeg fikk sist varer ikke veldig lenge når jeg må ta 2-3 stk per gang... Så da blir de bare borte om jeg ikke klarer å ta en solid pause eller kutte ned på hvor hyppig jeg bruker det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...