Gå til innhold

Røyking og Schizofreni?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har visstnok denne diagnosen, men jeg klarte å slutte med røyken. Ved hjelp av snus. Nå er jeg minst like avhengig av snus.

Hvorfor blir så mange schizofrene storrøykere? Er det p.g.a att stoffer i sigaretten demper bivirkningene til AP? Eller hva kommer det av? Har lest noe slikt att 90% av schizofrene røyker. Stemmer dette? Det er jo veldig merkelig. Kan schizofreni skyldes røyking? Det er jo rare tall da.

Eller er det bare p.g.a att schizofrene ofte lever marginale liv, hvor en liten glede i hverdagen kan bli noe å bruke som trøst?

Jeg har sittet på lukket avdeling med folk som hver eneste røyk var en eneste stor hostekule, men alikevel satt de og ni-dampet pakke etter pakke. Så avhengig kunne aldri jeg blitt, att jeg røyket selv om jeg hostet til jeg brakk meg.....

Anonymous poster hash: 19208...811
Skrevet

Jeg vet ikke noe om det tallet stemmer, men i tilfelle det gjør det, er det likevel ingen grunn til å tro at røyking kan medvirke til schizofreni. Det er jo veldig mange som røyker, og få som har schizofreni. Kanskje 1,1% av røykerne har schizofreni, mot 1% av ikke-røykere? Det økte tallet kun som følge av at 90% av schizofrene røyker.

Jeg har aldri røykt, så jeg vet ikke så mye om det. Men nikotin virker jo veldig inn på nevrotransmittere som serotonin, noradrenalin og dopamin. Det er stimulerende i lave doser, beroligende i høye. Kan jo være noe som gjør at det er ekstra appelerende ved schizofreni.

En annen ting er kanskje at røykeslutt er jo noe nær sagt alle vil slite med. Det blir kanskje ekstra hardt om man har negative symptomer...

Har ingen sikre fakta her, kun spekulasjoner. :)

Skrevet

Vis du lurer på sammenhengen så tenker jeg på at en må se på når folk begynner å røyke.De aller fleste begynner å røyke som unge ,tenåringer. Antageligvis før de utvikler schizofreni, som resten av den røykende befolkningen. Og så hvorfor begynner en å røyke ? For å være lik venner,tøff eller opprør mot de voksne. Hvorfor fortsetter folk å røyke? De synes det er godt,de er veldig fysisk avhengig ,det er sosialt,, og røyking brukes til å mestre stress.Lite opplevelser og gleder i verdagen tror jeg også spiller inn,også depresjon.

Jeg tror schizofrene stortsett begynner å røyke av de samme grunnene og på samme måte som resten av befolkningen, men de har nok vanskeligere for å slutte,pga.at de bruker røyken til å mestre stress,noen får rett og slett ikke med seg at de røyker alt for mye, de er opptatt med sin egen verden.Problemer med oppfatning av tid kan også spille inn,vis du ikke husker når du røykte sist ,om det var 5 min.eller en time så er det vanskelig å begrense røykingen.

Jeg opplever også folk på avdelingen som hoster så lungene nesten vrenger seg,og som går rundt og spytter slim på bakken hele tiden.Synes det er utrolig trist. Jeg tenker og at en del av disse aller dårligste pasientene som helsevesenet har ansvaret for, blir forsømt når det gjelder fysisk helse,b.a.røyking.Jeg syner det er merkelig at de dårlige pasientene som blir vurdrt til å ikke vite sitt eget beste når det kommer til psykisk helse godt kan få lov til å røyke seg til døde,for de gjør de.

stjernestøv
Skrevet

Jeg begynte å røyke som fjortenåring fordi det var tøft og jeg greier ikke å slutte,skulle ønske jeg klarte det. Men røyk roer meg ned og det virker positivt på nervene,røyker jo mer når jeg er stressa. Har også lest at ap blir svakere av røyk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg googlet litt på det i natt etter jeg postet dette innlegget, og det stod noe om att det kunne være fordi nikotin festet seg til noen reseptorer i hjernen, så det ble en slags dempning av symptomer.

Anonymous poster hash: 19208...811

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...