Gå til innhold

Kan psyken bli mye påvirket av stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde FT4 på 7, og fikk til slutt starte opp med 25 levaxin. Nå ligger FT4 på 12 og psykiateren mener den godt kan være høyere.  Legen derimot mener det er bra nok.  Jeg kunne likevel få øke et par ganger i uken, men ble litt usikker.  TSH ligger fint.  Kan det påvirke psyken hvis jeg ligger høyere på FT4?

AnonymBruker
Skrevet

Stoffskiftet påvirker alt i kroppen så du kan med fordel øke dosen. FT4 på 12 er såvidt innenfor referanseområder jeg kjenner til, selv om du ikke oppgir referanseområdet for ditt prøvesvar.

Anonymous poster hash: 62f4c...af2
Skrevet

Det _kan_ sikkert påvirke, men om det gjør det i det enkelte tilfellet er vanskelig å si. Min fastlege ville ha ment det samme som din mht FT4, når de andre verdiene er ok.

Skrevet

Det _kan_ sikkert påvirke, men om det gjør det i det enkelte tilfellet er vanskelig å si. Min fastlege ville ha ment det samme som din mht FT4, når de andre verdiene er ok.

Jeg har inntrykk av at det er litt forskjellige meninger ute å går når det gjelder stoffskifte.  Jeg ble usikker.  Men jeg tenker litt at så lenge jeg sliter psykisk, og psykiateren mente det var en fordel å ligge høyere, så kan det vel ikke skade om jeg tar litt mer levaxin.  Har det litt effekt så er ingenting bedre, og har det ikke noe effekt så har det vel ikke så mye å bety om jeg ligger litt høyere likevel. Eller har det noen ulemper å bruke levaxin og ha et høyere stoffskifte, innenfor normalen?  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er litt forskjellige meninger ute å går når det gjelder stoffskifte.  Jeg ble usikker.  Men jeg tenker litt at så lenge jeg sliter psykisk, og psykiateren mente det var en fordel å ligge høyere, så kan det vel ikke skade om jeg tar litt mer levaxin.  Har det litt effekt så er ingenting bedre, og har det ikke noe effekt så har det vel ikke så mye å bety om jeg ligger litt høyere likevel. Eller har det noen ulemper å bruke levaxin og ha et høyere stoffskifte, innenfor normalen?  

"Eller har det noen ulemper å bruke levaxin og ha et høyere stoffskifte, innenfor normalen?" 

Nei! Men blir du for "høy" for deg selv (der du har det best), så kan du oppleve høyere puls, stressfølelse, økt svette, vektnedgang, hodepine, muskelverk osv. Men da er du overdosert og dit er det en lang vei for deg. Du har ingenting å tape å å gjøre en forsiktig økning med en FT4 på 12. Hør på din psykiater i dette tilfellet. Almennleger tendenserer til å mene at alt er greit når du ligger innenfor referanseomårdet. Dette behøver ikke medføre riktighet. 

Skrevet

"Eller har det noen ulemper å bruke levaxin og ha et høyere stoffskifte, innenfor normalen?" 

Nei! Men blir du for "høy" for deg selv (der du har det best), så kan du oppleve høyere puls, stressfølelse, økt svette, vektnedgang, hodepine, muskelverk osv. Men da er du overdosert og dit er det en lang vei for deg. Du har ingenting å tape å å gjøre en forsiktig økning med en FT4 på 12. Hør på din psykiater i dette tilfellet. Almennleger tendenserer til å mene at alt er greit når du ligger innenfor referanseomårdet. Dette behøver ikke medføre riktighet. 

Jeg skrev innenfor normalen da. Jeg tror ikke for høyt stoffskifte heller er så behagelig. Jeg blir noe forvirret av alle forskjellige meninger.  Men hvis det ikke er ulemper med å øke noe, så tror jeg at jeg vil gi meg selv den muligheten å se om jeg kan få det bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev innenfor normalen da. Jeg tror ikke for høyt stoffskifte heller er så behagelig. Jeg blir noe forvirret av alle forskjellige meninger.  Men hvis det ikke er ulemper med å øke noe, så tror jeg at jeg vil gi meg selv den muligheten å se om jeg kan få det bedre.

Jeg fikk med meg at du var innenfor normalen, men "normalen" er alt fra 12-23. Det vil si at du ligger lavt og at kroppen din kan ha bedre å ligge feks i midten av normalen. Høyt stoffskifte er fryktelig ubehagelig, men du havner ikke der med en forsiktig økning når du har FT4 på 12. Men dette er jo fullt og helt opp til deg. 

Skrevet

Jeg fikk med meg at du var innenfor normalen, men "normalen" er alt fra 12-23. Det vil si at du ligger lavt og at kroppen din kan ha bedre å ligge feks i midten av normalen. Høyt stoffskifte er fryktelig ubehagelig, men du havner ikke der med en forsiktig økning når du har FT4 på 12. Men dette er jo fullt og helt opp til deg.  Anonymous poster hash: 62f4c...af2

Jeg skal forsøke. Men jeg er usikker på om FT4 vil stige så mye med en økning bare to ganger i uken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal forsøke. Men jeg er usikker på om FT4 vil stige så mye med en økning bare to ganger i uken.

Det kan bare en blodprøve 6-8 uker etter økning gi svaret på. Så kan du øke igjen om det ikke gir noe nevneverdig resultat. Evnt øke litt oftere enn 2 dager i uken. Men dette får du avtale med psykiater, da jeg ikke kan gi medisinråd basert på egne erfaringer :)

Skrevet

Det kan bare en blodprøve 6-8 uker etter økning gi svaret på. Så kan du øke igjen om det ikke gir noe nevneverdig resultat. Evnt øke litt oftere enn 2 dager i uken. Men dette får du avtale med psykiater, da jeg ikke kan gi medisinråd basert på egne erfaringer :)Anonymous poster hash: 62f4c...af2

Det er fastlegen som styrer medisineringen på levaxin. Jeg har inntrykk av at han ikke ser det nødvendig å ligge så høyt. Ligger jeg innenfor normalområdet så er det godt nok.

Det er derfor jeg spør her hvor mye det har betydning for psyken og heller komme opp i litt høyere FT4. Forstod det slik på psykiateren at det kunne ha betydning.

Hvis noen har en link om det så setter jeg pris på å få den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...