AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 Skrevet 18. mars 2015 Andre som har opplevd å bli deprimert igjen til tross for at man står på antidepressive medisiner (som tidligere har gitt god effekt)? Kan virkningen avta med tida? Kanskje NHD kan svare på dette? Takk:-) Anonymous poster hash: 451ec...7a9 Anonymous poster hash: 451ec...7a9 0 Siter
Underbar Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Jeg har opplevd/opplever det. Gått på antidep i ett år, og nå i vinter kom den alvorligste depresjonen jeg noensinne har hatt. 0 Siter
Gjest Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Ja, jeg har følt meg bedre ved oppstart av medisiner. Så har det gått en stund og jeg har vært inne i en ny depresjon. Jeg har lurt på det samme som deg, om medisinene mister effekt over tid. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 AD tror jeg er mest placebo. Anonymous poster hash: 8f09f...001 0 Siter
Kalevaala Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 AD tror jeg er mest placebo. Anonymous poster hash: 8f09f...001 Det er neppe mest placebo, da alle legemidler som godkjennes må bevise at de er bedre enn placebo. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Det kan være ulike grunner til at det er slik: Dette utbruddet er sterkere enn de tidligere og ville trengt høyere dose for å bli holdt tilbake. Medisinen kan ha fått noe mindre effekt. Kan komme av seg selv. Er svært vanlig dersom en har slurvet med inntak eller har en eller annen gang sluttet for tidlig med AD for så å starte igjen. Episoden er av en litt annen art og hadde trengt tillegg av en annen type AD enn den du bruker. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Det kan være ulike grunner til at det er slik: Dette utbruddet er sterkere enn de tidligere og ville trengt høyere dose for å bli holdt tilbake. Medisinen kan ha fått noe mindre effekt. Kan komme av seg selv. Er svært vanlig dersom en har slurvet med inntak eller har en eller annen gang sluttet for tidlig med AD for så å starte igjen. Episoden er av en litt annen art og hadde trengt tillegg av en annen type AD enn den du bruker. Takk for informativt svar! Jeg har ikke slurvet med inntak av medisiner eller sluttet for så å starte igjen. Jeg bruker kombinasjonen venlafaksin (150 mg) og wellbutrin (300 mg), har gjort det i flere år. Ville du anbefalt å øke dosen ytterligere, når den allerede er såpass høy? Burde jeg bytte til annet medikament? Eller kan det tenkes at jeg ikke er deprimert, bare ensom, og trist/frustrert fordi jeg ikke får til å leve livet slik jeg vil? Og derfor har lyst til å legge meg ned og gi opp. Jeg kan også nevne at jeg er veldig sliten om dagen. Anonymous poster hash: 451ec...7a9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Jeg har opplevd/opplever det. Gått på antidep i ett år, og nå i vinter kom den alvorligste depresjonen jeg noensinne har hatt. Hmm, det var trist å høre. Håper det går bedre nå. Har du blitt rådet til å endre medisineringen nå da du ble så dårlig? Anonymous poster hash: 451ec...7a9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Ja, jeg har følt meg bedre ved oppstart av medisiner. Så har det gått en stund og jeg har vært inne i en ny depresjon. Jeg har lurt på det samme som deg, om medisinene mister effekt over tid. Så det er ikke bare meg, da. Har du bare fortsatt med medisinene/samme dose på tross av redusert effekt, eller har du foretatt endringer? Selv våger jeg ikke slutte med meds., selv om jeg føler de har mistet virkningen, i frykt for å bli ENDA verre uten. Måtte i utgangspunktet prøve flere typer AD før jeg fant noe som hjalp. Anonymous poster hash: 451ec...7a9 0 Siter
MariMariMari Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Å Takk for informativt svar! Jeg har ikke slurvet med inntak av medisiner eller sluttet for så å starte igjen. Jeg bruker kombinasjonen venlafaksin (150 mg) og wellbutrin (300 mg), har gjort det i flere år. Ville du anbefalt å øke dosen ytterligere, når den allerede er såpass høy? Burde jeg bytte til annet medikament? Eller kan det tenkes at jeg ikke er deprimert, bare ensom, og trist/frustrert fordi jeg ikke får til å leve livet slik jeg vil? Og derfor har lyst til å legge meg ned og gi opp. Jeg kan også nevne at jeg er veldig sliten om dagen.Anonymous poster hash: 451ec...7a9 Du bruker samme medisinkombinasjon som meg, og jeg opplever akkurat det samme som deg. Etter å ha brukt de fast i 5 år er jeg også plutselig blitt skikkelig deprimert uten at jeg har noen god forklaring på hvorfor kan ikke øke efexor heller pga økte leververdier . 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 Skrevet 20. mars 2015 Verste tilstand jeg har vært i er etter å ha økt dose med antidepressiva. Etter et halvt år gikk jeg ned igjen og da begynte det å hjelp e og nå tenker jeg meg snart å slutte helt. Antidepressiva er gift. Anonymous poster hash: 13dd9...725 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. mars 2015 Skrevet 20. mars 2015 Takk for informativt svar! Jeg har ikke slurvet med inntak av medisiner eller sluttet for så å starte igjen. Jeg bruker kombinasjonen venlafaksin (150 mg) og wellbutrin (300 mg), har gjort det i flere år. Ville du anbefalt å øke dosen ytterligere, når den allerede er såpass høy? Burde jeg bytte til annet medikament? Eller kan det tenkes at jeg ikke er deprimert, bare ensom, og trist/frustrert fordi jeg ikke får til å leve livet slik jeg vil? Og derfor har lyst til å legge meg ned og gi opp. Jeg kan også nevne at jeg er veldig sliten om dagen. Anonymous poster hash: 451ec...7a9 Jeg anbefaler økning til 225 mg OG en drøfting av eget liv - om endring er mulig, og om du kan bruke mer tid på aktiv restitusjon. 0 Siter
Underbar Skrevet 20. mars 2015 Skrevet 20. mars 2015 Hmm, det var trist å høre. Håper det går bedre nå. Har du blitt rådet til å endre medisineringen nå da du ble så dårlig? Anonymous poster hash: 451ec...7a9 Legene er litt i villrede over hva som er lurt å gjøre siden medisinen fungerer så godt på andre ting i sykdomsbildet mitt. Venter på innkalling til DPS, der er det kanskje noen med mer kompetanse siden det er litt komplekst hos meg.. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 Skrevet 20. mars 2015 og om du kan bruke mer tid på aktiv restitusjon. Hva legger du i aktiv restitusjon? Anonymous poster hash: 1dc40...34c 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. mars 2015 Skrevet 20. mars 2015 Hva legger du i aktiv restitusjon? Anonymous poster hash: 1dc40...34c I det legger jeg aktive, men styrkende aktiviteter som er behagelige og lystfylte vs det å sove eller ligge på sofaen. F.eks gå en tur, spise lunchen sin ute, gå på kino/konsert teater. Lese en bok. Kort sagt ikke bare være passiv. 0 Siter
Gjest Skrevet 20. mars 2015 Skrevet 20. mars 2015 Så det er ikke bare meg, da. Har du bare fortsatt med medisinene/samme dose på tross av redusert effekt, eller har du foretatt endringer? Selv våger jeg ikke slutte med meds., selv om jeg føler de har mistet virkningen, i frykt for å bli ENDA verre uten. Måtte i utgangspunktet prøve flere typer AD før jeg fant noe som hjalp. Anonymous poster hash: 451ec...7a9 Hver gang jeg har fått effekt av nye medisiner har jeg tenkt "endelig noe som fungerer på meg også". Så går det en stund og jeg er tilbake igjen. Det er så jeg lurer på om det bare har vært troen som har hatt effekt. Men med de siste stemningstabiliserende var jeg så lenge bra at det ikke kan ha vært det heller. Jeg prøvde å seponere et AD i høst, men ble faktisk dårligere, så jeg startet opp igjen. Så noe effekt må det jo fremdeles ha. Det ble bedre og jeg kan ikke si jeg har depresjon for tiden, men jeg sliter med mye uro og ubehag, og når jeg har det slik så blir jeg depressiv og ser ikke meningen med livet. Orker ikke mer. Vil komme meg bort fra følelsen. Men når det slipper taket så er jeg meg selv igjen. Da synes jeg livet er greit igjen, men frykter neste nedtur. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.