Gå til innhold

Kan psykiater overkjøre fastlege?

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet

De skulle ha liste over hvor mye jeg brukte av hva på dagens psykologtime. Hvis psykiateren ikke er enig i medisinbruken - kan han/hun tvinge fastlegen til å slutte/trappe ned på noe, selv om fastlegen ikke er enig? Jeg og legen min tok ingen av rådene til den udugelige psykiateren på DPS tidligere.

AnonymBruker
Skrevet

De skulle ha liste over hvor mye jeg brukte av hva på dagens psykologtime. Hvis psykiateren ikke er enig i medisinbruken - kan han/hun tvinge fastlegen til å slutte/trappe ned på noe, selv om fastlegen ikke er enig? Jeg og legen min tok ingen av rådene til den udugelige psykiateren på DPS tidligere.

Ikke så lenge du ikke er innlagt, vil jeg tro. Men vedkommende kan nekte å behandle deg hvis du ikke "samarbeider".

Anonymous poster hash: ebc73...307

YoplaitDouble
Skrevet

Ikke så lenge du ikke er innlagt, vil jeg tro. Men vedkommende kan nekte å behandle deg hvis du ikke "samarbeider".

Anonymous poster hash: ebc73...307

Innlagt nei. GAD og full jobb taler ikke for innleggelse akkurat ;)

Jeg tror ikke det blir noe problem. Det er i regi av Gaustads angst- og tvangspoliklinikk, men går bare til psykologtimer der. Tenkte mest på om de ville legge seg opp i høy dose Zoloft, at jeg bruker to medisiner for søvn (begge C-prep.) eller betablokker-bruken. Fastlegen er nemlig garantert på min side, vi har veldig god kommunikasjon rundt dette. Om de derimot vil ha bort Sobril helt for å behandle vil jeg ikke ha noe problem med å skjønne det, for det er jo ikke akkurat noen god ide å bruke da.

Skrevet

Juridisk sett; nei. Fastlegen står fritt til å skrive ut hvilke medisiner han/hun vil.

Men en fastlege vil jo veldig ofte lytte til råd fra en spesialist. Spørsmålet blir jo hvor begrunnet rådene fra spesialisten er, og hvordan fastlegen opplever at det han/hun gjør allerede hjelper deg.

YoplaitDouble
Skrevet

Juridisk sett; nei. Fastlegen står fritt til å skrive ut hvilke medisiner han/hun vil.

Men en fastlege vil jo veldig ofte lytte til råd fra en spesialist. Spørsmålet blir jo hvor begrunnet rådene fra spesialisten er, og hvordan fastlegen opplever at det han/hun gjør allerede hjelper deg.

Hun lytter til rådene, men lar de passere. Da jeg sa hva hun inkompetente psykiateren på DPS anbefalte, rynket vi begge på nesen og ignorerte det fullstendig. Monoterapi med buspiron sier vel sitt. Men da er det ikke noe problem, for da kan vi fortsatt gå bak ryggen på det en psykiater vil mene - gitt at man ikke får er godt forslag da.

AnonymBruker
Skrevet

Hei youplait

Hvordan syns du behandlingen på angst og tvangåoliklinikken virker?

Har selv gad (og depresjon) og syns ikke jeg hadde så mye utbytte av det

Anonymous poster hash: 20f35...b6f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...