YoplaitDouble Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 En daglig dose på 80-100mg Pranolol - Har den noen påvirkning av betydning for ytelse under styrketrening? Jeg føler noen ganger at jeg blir fortere sliten/tappet for krefter, men er usikker på om dette er placebo fordi jeg går og forventer å yte dårligere av dette. Så er dette reelt eller stort sett placebo? 0 Siter
ISW Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Betablokkere kan dempe den fysiske yteevnen når det gjelder kondisjonstrening / "cardio". Dette skjer ikke så mye hos yngre mennesker, vi har normalt sett et velfungerende ledningsnett i hjertet. Man kan grovt sett regne ut dette (litt lignende produktet av turtall og dreiemoment på en bil) gjennom å se på hva produktet av systolisk blodtrykk og hjertefrekvens er. I mitt tilfelle er det 210 mmHg x 200 slag/minutt = 42.000 uten betablokkade og 195 mmHg x 190 slag/minutt = 37.050 med betablokkade, hvilket teoretisk sett utgjør ca 11% redusert ytelse. Men det gjelder kondisjonstrening og ikke styrketrening. Ved (hard) styrketrening er det i hovedsak anaerob kapasitet som benyttes, og den påvirkes ikke på denne måten av betablokker. Nevner egentlig bare det øverste i tilfelle du er "spesielt interessert". Endret 19. mars 2015 av issomethingwrong 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 19. mars 2015 Forfatter Skrevet 19. mars 2015 Betablokkere kan dempe den fysiske yteevnen når det gjelder kondisjonstrening / "cardio". Dette skjer ikke så mye hos yngre mennesker, vi har normalt sett et velfungerende ledningsnett i hjertet. Man kan grovt sett regne ut dette (litt lignende produktet av turtall og dreiemoment på en bil) gjennom å se på hva produktet av systolisk blodtrykk og hjertefrekvens er. I mitt tilfelle er det 210 mmHg x 200 slag/minutt = 42.000 uten betablokkade og 195 mmHg x 190 slag/minutt = 37.050 med betablokkade, hvilket teoretisk sett utgjør ca 11% redusert ytelse. Men det gjelder kondisjonstrening og ikke styrketrening. Ved (hard) styrketrening er det i hovedsak anaerob kapasitet som benyttes, og den påvirkes ikke på denne måten av betablokker. Nevner egentlig bare det øverste i tilfelle du er "spesielt interessert". Tusen takk for et veldig givende svar! Setter stor pris på slike innlegg. Da har du hjulpet meg med å fjerne placeboeffekten min rundt dette, så da kommer jeg nok tilbake med mer energi nå som jeg vet at betablokkeren ikke betyr noe 0 Siter
ISW Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Tusen takk for et veldig givende svar! Setter stor pris på slike innlegg. Da har du hjulpet meg med å fjerne placeboeffekten min rundt dette, så da kommer jeg nok tilbake med mer energi nå som jeg vet at betablokkeren ikke betyr noe Bare hyggelig Ja nå har du ingen grunn til å slacke på trening mer! hehe 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.