Gå til innhold

Influensa og skyhøy puls

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått influensa i løpet av dagen. Har litt over 38 i feber, og verker i kroppen. Men det verste er at pulsen konstant har vært 100-130 siden de siste 5 timene, i tillegg til ekstraslag opptil flere ganger i minuttet. Hjertebanken oppleves ekstremt kraftig.

Har de siste månedene hatt unormal høy hvilepuls på rundt 80-90, og fastlegen har satt meg på redusert dose Efexor og kuttet phenergan for søvn for å teste om det er årsaken. Har ikke merket noe bedring og skal tilbake neste uke før å ta 24-timers blodtrykksmåling. Men akkurat nå er jeg redd for at det er noe galt mer enn bare influensa. Føler meg ekstremt dårlig. Bør jeg vurdere å dra til en lege eller kan det ikke være noe farlig?

Anonymous poster hash: a43ad...f26

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt normal at pulsen øker når en er syk og har feber.

Skrevet (endret)

Pulsen kan stige 10-20 slag pr grad økt kroppstemperatur. Har du 39 i feber er det helt vanlig med så høy puls.

Influensavirus angriper sjelden hjertet som organ. Men det skjer mye i kroppen som stresset hjertet. Siden varmen utvider blodårene er det også vanlig at pulsen "raser" litt

God bedring!

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Takk. Jeg har tatt imovane 7.5 mg de siste to nettene. Er det dumt å ta en i natt og, evt en halv nå som jeg er syk? Har lest at den påvirker immunforsvaret og det er jo litt upraktisk. Men risikerer å ikke sove noe særlig i natt uten, det er jo ikke bra heller..

Skrevet

Tok en halv imovane i går, men har ikke sovet et sekund. Pulsen er fortsatt like høy og det er umulig å sove...tror jeg skal prøve å komme meg til legen

stjernestøv
Skrevet

Tok en halv imovane i går, men har ikke sovet et sekund. Pulsen er fortsatt like høy og det er umulig å sove...tror jeg skal prøve å komme meg til legen

Hvordan går det med deg?

Skrevet

Fikk sove en time på dagtid og føler meg bedre nå. Feberen har nesten gått over men har fortsatt veldig høy puls. Var hos legen og bortsett fra den høye pulsen var både hjerte og blodtrykk normalt. Får bare satse på at pulsen roer seg litt etter hvert så jeg får sove om natta.

stjernestøv
Skrevet

Fikk sove en time på dagtid og føler meg bedre nå. Feberen har nesten gått over men har fortsatt veldig høy puls. Var hos legen og bortsett fra den høye pulsen var både hjerte og blodtrykk normalt. Får bare satse på at pulsen roer seg litt etter hvert så jeg får sove om natta.

Jeg vet hvor ekkelt det er å gå med høy puls. 

Skrevet

Ja det er veldig forstyrrende...Har du det ofte? Evt noen triks for å redusere det?

Skrevet

Ja det er veldig forstyrrende...Har du det ofte? Evt noen triks for å redusere det?

Å ikke bekymre seg for pulsen senker pulsen en del :-)

Foruten det er det vel egentlig bare betablokker som hjelper.

stjernestøv
Skrevet

Jeg hadde det en god stund, de fant ut jeg manglet kalium og magnesium og mente det var grunnen. Så tar det nå, var veldig obs på pulsen en periode. Tok den hele tiden og det var plagsomt. Når jeg drikker alkohol får jeg høy puls, derfor drikker jeg ikke det. 

stjernestøv
Skrevet

Å ikke bekymre seg for pulsen senker pulsen en del :-)

Foruten det er det vel egentlig bare betablokker som hjelper.

Ja jeg og fikk jo det når jeg var innlagt, men de sa det kom seg av kalium og magnesium mangel. 

Skrevet

Jeg har Inderal liggende. Fikk det av legen i en periode med mye fysiske plager fra angst for å se om det kunne lindre litt. Men jeg kom aldri så langt at jeg prøvde så den er uåpnet. Kanskje jeg skulle testa ut det nå. Glemte å spørre legen om det i stad...men en 20mg kan vel ikke skade?

Skrevet

Jeg har Inderal liggende. Fikk det av legen i en periode med mye fysiske plager fra angst for å se om det kunne lindre litt. Men jeg kom aldri så langt at jeg prøvde så den er uåpnet. Kanskje jeg skulle testa ut det nå. Glemte å spørre legen om det i stad...men en 20mg kan vel ikke skade?

Jeg kan dessverre ikke svare på det. Det må nesten legen gjøre.

Generelt er det jo ikke nødvendig å behandle noe som er normalt, men hvis legen har skrevet det ut til deg så er det vel trolig ikke farlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...