Toga Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Jeg er fortapt.,,,,,,,,,,,, Gjør som du vil. Lykke til, uansett hva du finner på med livet. 0 Siter
DenNorskeElg Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Jeg føler meg fortapt.,,,,,,,,,,,, Fikset opp trykkfeilen din Nå får du komme deg i sengs slik at du er klar for noen lange matte-dager fremover. Dette går bra 0 Siter
Caylee Skrevet 19. mars 2015 Forfatter Skrevet 19. mars 2015 Gjør som du vil. Lykke til, uansett hva du finner på med livet. Den lykke tilen trenger jeg Og forresten dette problemet her har lite med vilje å gjøre. Jeg vil virkelig få det til 0 Siter
Caylee Skrevet 19. mars 2015 Forfatter Skrevet 19. mars 2015 Fikset opp trykkfeilen din Nå får du komme deg i sengs slik at du er klar for noen lange matte-dager fremover. Dette går bra Jeg er realist, det kommer ikke til å gå bra men bra noen her er optimistisk 0 Siter
Toga Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Den lykke tilen trenger jeg Og forresten dette problemet her har lite med vilje å gjøre. Jeg vil virkelig få det til Jeg tror ikke det har med vilje å gjøre, men med at du ikke forstår at du ikke kan løpe før du klarer å gå... Hvem kan laste deg? Det er jo dette du blir innprintet med i skolen: at du kan nettopp det. Fordi de har en "læreplan" de skal følge, og da skal man gjennom det og det og det. Men hva er vitsen med å forsøke å få noen til å løpe, når de bare krabber rundt? 0 Siter
Caylee Skrevet 19. mars 2015 Forfatter Skrevet 19. mars 2015 Jeg tror ikke det har med vilje å gjøre, men med at du ikke forstår at du ikke kan løpe før du klarer å gå... Hvem kan laste deg? Det er jo dette du blir innprintet med i skolen: at du kan nettopp det. Fordi de har en "læreplan" de skal følge, og da skal man gjennom det og det og det. Men hva er vitsen med å forsøke å få noen til å løpe, når de bare krabber rundt? Ja, jeg får prøve bruke helgen til å lære å krabbe. Blir en fin helg, ser virkelig frem til mattepugging i helgen. Drømmehelg 0 Siter
Toga Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Ja, jeg får prøve bruke helgen til å lære å krabbe. Blir en fin helg, ser virkelig frem til mattepugging i helgen. DrømmehelgIkke pugg. Det er det dummeste du kan gjøre. Les litt teori, og løs oppgaver. Løs gjerne alle oppgavene i boka, da får du nok toppkarakter. 0 Siter
Caylee Skrevet 19. mars 2015 Forfatter Skrevet 19. mars 2015 Ikke pugg. Det er det dummeste du kan gjøre. Les litt teori, og løs oppgaver. Løs gjerne alle oppgavene i boka, da får du nok toppkarakter. sater på en 6er B) B) 0 Siter
Caylee Skrevet 19. mars 2015 Forfatter Skrevet 19. mars 2015 You go girl!!! Hadde bare vilje vært like bra som forståelse 0 Siter
Toga Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Matte dreier seg ikke så mye om "evner", det handler bare om interesse og hva du har gjort på forhånd. På samme måte med sjakk det, Magnus Carlsen er ikke nødvendigvis mer "intelligent" enn meg eller deg, men han ER verdensmester i sjakk mange ganger på rad, noe som med 99,99999% sjanse aldri ville skjedd med meg eller deg. Endret 19. mars 2015 av Toga 0 Siter
Caylee Skrevet 19. mars 2015 Forfatter Skrevet 19. mars 2015 Fikk med meg hva du skrev, men du fant sikkert ut de misforsto hva jeg mente Mente at jeg har viljen men ikke så god forståelse. Hadde viljen vært like bra som forståelse hadde det blitt enklere 0 Siter
Caylee Skrevet 19. mars 2015 Forfatter Skrevet 19. mars 2015 Matte dreier seg ikke så mye om "evner", det handler bare om interesse og hva du har gjort på forhånd. På samme måte med sjakk det, Magnus Carlsen er ikke nødvendigvis mer "intelligent" enn meg eller deg, men han ER verdensmester i sjakk mange ganger på rad, noe som med 99,99999% sjanse aldri ville skjedd med meg eller deg. Så du mener jeg må bli skikkelig interessert i det? Som å tenke det er en morsom hobby?.. hm kanskje smart. Spurte min fetter som er et år eldre enn meg hva hemmeligheten bak hans 6er i matte var. Det eneste svaret var "Jeg tenker det er enkelt" 0 Siter
Toga Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Så du mener jeg må bli skikkelig interessert i det? Som å tenke det er en morsom hobby?.. hm kanskje smart. Spurte min fetter som er et år eldre enn meg hva hemmeligheten bak hans 6er i matte var. Det eneste svaret var "Jeg tenker det er enkelt" Er ikke nødvendig at det blir liddli' morro, men du trenger litt mer "utforskerlyst", for hvis du bare depper over at det er kjedelig å "pugge", da kommer du ingen vei. Altså hvis hjernen din tenker på 1% matte så hjelper det ikke hvor stor vilje du har. 0 Siter
slabbedask Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Er ikke matte det faget flest har problemer med? Tror halvparten av lærerstudentene strøk i fjor... 0 Siter
Toga Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Er ikke matte det faget flest har problemer med? Tror halvparten av lærerstudentene strøk i fjor... Høres riktig ut, men det har ikke med "intelligens" å gjøre. En stor faktor er sannsynligvis sosiale medier. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 20. mars 2015 Skrevet 20. mars 2015 Matte er litt spesielt på den måten at om det er en ting man ikke forstår, så forstår man absolutt ingen ting. Det går ikke an å forstå det "litt". Poenget er å ikke få panikk, men stole på at man kommer til å forstå det om man bare jobber nok. 0 Siter
laban Skrevet 20. mars 2015 Skrevet 20. mars 2015 (endret) Klarer du regne ut f (x) = x2 -5x + 6 ? eller at høyden over bakken etter t sekunder er gitt ved h (t) = -5t2 + 20 t Først må du finne ut hva du skal gjøre. Det du har skrevet over, er 2. gradsfunksjoner. De "regnes ikke ut" i den forstand, men man kan finne ut hvordan "svaret" på venstre side forandrer seg når x (eller t) på høyre side har forskjellige verdier. Alle 2. gradsfunksjoner ser ut som en stor U eller omvendt U, og de kan tegnes opp i et koordinatsystem. Hvis du synes f(x) og h(t) er forvirrende, kan du tenke y = x2 - 5x + 6 og h = -5t2 + 20t i stedet. Man skriver f(x) og h(t) bare for å vise at verdien man får på venstre side (y eller h), forandrer seg når x (eller t) forandrer seg. Det er jo egentlig opplagt - hvis x = 1 på høyre side i det første eksemplet, får man noe annet på venstre side enn hvis x = 0. 2. gradslikninger ser f.eks. slik ut: x2 -5x + 6 = 0. Disse kan løses ved å bruke en formel (den samme hver eneste gang) eller ved å tegne opp U-grafen og se nærmere på den. Det er som regel to svar, altså to mulige verdier for x. Hvis du finner ut hva du skal gjøre, kan jeg hjelpe deg med disse eksemplene. Men da må du legge bort panikken og bestemme deg for hvor du skal starte. Jeg tror det er lurt om du aller først ser grundig på et koordinatsystem og blir helt aldeles sikker på hvor man finner verdien for x = 0 og y = 0. Endret 20. mars 2015 av laban 0 Siter
laban Skrevet 20. mars 2015 Skrevet 20. mars 2015 Er ikke matte det faget flest har problemer med? Tror halvparten av lærerstudentene strøk i fjor... Høres riktig ut, men det har ikke med "intelligens" å gjøre. En stor faktor er sannsynligvis sosiale medier. På hvilken måte påvirker sosiale medier lærerstudentenes mattekunnskaper? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.