Trine Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 Noen ting tror jeg man mangler evnen til å forstå. Jeg prøvde hardt å lære meg analogteknikk, men ingen klarte forklare så jeg forsto. Det som reddet karakteren min var at jeg spurte og gravde og gjorde absolutt alle oppgavene vi fikk, også kom jeg heldigvis ikke opp i det til eksamen. Det er viktig at man forstår hvorfor man skal gjøre som man gjør. Ta en og en ting av gangen, forstå det, før man begynner på neste. Lærere har ikke tid til slikt. Men du har ikke mulighet til å få en hjelpelærer da? Når man har forstått hvorfor så er den beste måten å bare gjøre masse oppgaver. Det gjorde jeg i elektroteknikk, regnet og regnet og regnet, helt til jeg husket hvordan. Der var det jo masse forskjellige faktorer som man fant i forskjellige forskrifter og på ulike produkter. Har du forsøkt å tegne opp? Kanskje det kan hjelpe. Jeg kan ikke sånne grafgreier, har jo ikke gått almennfag, men det er jo noe som skal vise et forhold mellom to ting (sikkert fler også). Kanskje du først bør sette deg ordentlig inn i hva en graf er? 0 Siter
laban Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 Jeg rekker ikke lære alt det grunnleggende på så kort tid:/ Leste du svaret mitt lenger foran? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 Svaret til Laban var veldig bra, jeg forstod ikke først hva slags matte/grafer dette var snakk om, men det demret for jeg da jeg leste det. Nøyaktig hva er det du ikke forstår? Er det forholdet mellom f(x) og X og hvordan det kan tegnes i en graf? Eller er det 'hva kan dette brukes til/vise oss"? Formelen er en formel på hvordan grafen blir seende ut. Anonymous poster hash: 0777a...01e 0 Siter
Madelenemie Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 Nå er det annerledes.. Vi har prøve snart i et kapitell og jeg kan absolutt ingenting. Har prøvd veldig å forstå men jeg forstår det ikke Hei! Når det kommer til matematikk står de fleste på øvelse og hardt arbeide, Forståelsen mangler for de fleste. De kan tro de forstår, men det dreier seg mer om mekanisk innøvd regnetrening. Feks sier professor Lindstrøm ettertrykkelig at det er ca 2 av 10 oppgaver som gjør at mennesker står på matteeksamen, det er de som ikke krever matematisk forståelse, bare mekanisk utregning. På vgs nivå kreves ingen matematisk forståelse, man kan få karakteren 6 bare ved å øve mye, så øver du mye, går dette like bra som sist gang:-) 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 En liten kommentar om nytten av matematikk: Det er ikke så mange som trenger å kunne avansert matematikk, men for å finne de beste må man ha en stor mengde å rekruttere fra, akkurat som i fotball. Det gjelder alle fag. Det blir et problem for demokratiet om folk ikke forstår et minimum av samfunnet de lever i. Da må man i det minste forstå prosentregning og grafer, ellers ender vi opp med at folk velger den politikeren som har kulest musikkvideo. (Det er en realitet i visse land.) 0 Siter
larimar Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 Hva bruker du kunnskapene/ferdighetene til? Eller var det bare for å komme inn på noe helt urelatert. Ja, det hjelper med 6er i matte-fordypning for å komme inn på journalistikk... Det hjalp på å få opp snittet 0 Siter
Caylee Skrevet 21. mars 2015 Forfatter Skrevet 21. mars 2015 Jeg er dum. Det er saken. Jeg har prøvd lære det grunnleggende, men skjønner ikke det engang. Ikke alle klarer forstå matte uansett hvor mye de prøver. Det handler ikke alltid om å jobbe hardt nok. Hele min skolegang har jeg jobbet hardt, mange timer med lekser alikevel har jeg alltid vært dårlig i matte. 0 Siter
frosken Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 (endret) Jeg er dum. Det er saken. Jeg har prøvd lære det grunnleggende, men skjønner ikke det engang. Ikke alle klarer forstå matte uansett hvor mye de prøver. Det handler ikke alltid om å jobbe hardt nok. Hele min skolegang har jeg jobbet hardt, mange timer med lekser alikevel har jeg alltid vært dårlig i matte. Det kan godt hende du ikke har så gode forutsetninger for å lære matte, men du er helt sikkert i stand til å lære nok til å få tatt eksamen på vgs. Hva slags matte er det du har? Når det gjelder akkurat funksjoner, så er det en del som synes det er vanskelig å få tak på det. Hvis du kan få lånt en ungdomsskolemattebok (f.eks. Gunntall), så er funksjoner ganske godt forklart der. Kanskje du trenger litt repetisjon for å få til det du skal lære deg nå. Har du fått lært deg å bruke kalkulator til funksjonsregning? Kan du få noen i familien til å sitte sammen med deg å løse oppgaver? Jeg har veldig god erfaring med å regne sammen med folk som sliter med matte. Det er noe med å løse oppgave etter oppgave sammen med en annen, å kunne få hjelp hver gang man stopper opp. Jeg pleier ikke å forklare så mye, jeg pleier mer å øve og øve - og alle jeg har gjort det sammen med har blitt relativt gode i matte. Endret 21. mars 2015 av frosken 0 Siter
Caylee Skrevet 21. mars 2015 Forfatter Skrevet 21. mars 2015 Det kan godt hende du ikke har så gode forutsetninger for å lære matte, men du er helt sikkert i stand til å lære nok til å få tatt eksamen på vgs. Hva slags matte er det du har? Når det gjelder akkurat funksjoner, så er det en del som synes det er vanskelig å få tak på det. Hvis du kan få lånt en ungdomsskolemattebok (f.eks. Gunntall), så er funksjoner ganske godt forklart der. Kanskje du trenger litt repetisjon for å få til det du skal lære deg nå. Har du fått lært deg å bruke kalkulator til funksjonsregning? Det er ikke praktisk matte, men det motsatte, som er 10 ganger så vanskelig. Det er ikke eksamen jeg bekymrer meg for men standpunkt karakter. Det går ikke ann lære alt fra umgdonsskolen iløpet av en helg. Man går på ungdomsskolen i 3 år. Det er umulig. Den prøven går i vasken, greit inse det. Så slipper jeg bli alt for skuffet 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 Jeg er dum. Det er saken. Jeg har prøvd lære det grunnleggende, men skjønner ikke det engang. Ikke alle klarer forstå matte uansett hvor mye de prøver. Det handler ikke alltid om å jobbe hardt nok. Hele min skolegang har jeg jobbet hardt, mange timer med lekser alikevel har jeg alltid vært dårlig i matte. Jeg har heller aldri hatt så mye anlegg for matte, men min erfaring er at man kan likevel komme seg gjennom og få en grei karakter (hvis man går inn for det). Det er som andre her skriver at man må øve. For min del har jeg aldri kjent noen som var veldig flink i matte, så jeg savnet å kunne spørre noen om hjelp. Jeg likte å se på løsningsforslag, for så å forsøke å løse oppgaven selv, slik at jeg kunne se hvor jeg eventuelt hadde gjort noe galt og prøve på nytt. Bare man terper nok så går det inn til slutt. I dag er det jo mange matteressurser på nettet, slik at man kan spørre om hjelp og tilegne seg stoffet på ulike måter. Bare fortsett å prøv så ordner det seg 0 Siter
Caylee Skrevet 21. mars 2015 Forfatter Skrevet 21. mars 2015 Jeg har prøvd alt for å skjønne det. Youtube videoer, enkle mattebøker, selve matteboken, få det forklart av forskjellige folk. Ingenting nytter. Det hjelper ikke jobbe hardt hvis man ikke skjønner noenting. 0 Siter
frosken Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 Det er ikke praktisk matte, men det motsatte, som er 10 ganger så vanskelig. Det er ikke eksamen jeg bekymrer meg for men standpunkt karakter. Det går ikke ann lære alt fra umgdonsskolen iløpet av en helg. Man går på ungdomsskolen i 3 år. Det er umulig. Den prøven går i vasken, greit inse det. Så slipper jeg bli alt for skuffet Er det T-matte du har? Jeg skjønner at det er begrenset hva du kan lære deg i løpet av en helg. Men du kan helt sikkert lære nok til å stå på prøven, men da må du velge ut noen typer oppgaver og øve på dem og ikke prøve å få til alt. Det er mange på dol som kan svare deg på spørsmål om matte. Du kan starte din egen tråd og få konkrete råd om hvordan du kan løse en bestemt oppgave. Ta oppgave etter oppgave, jeg er sikker på at folk kommer til å hjelpe deg. 0 Siter
Toga Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 En kan tenke på en funksjon som en regel som forvandler en ting til noe annet. F.eks. hvis du har A, en haug med legoklosser, og en bruksanvisning, som blir "regelen", så får du f.eks. en legotraktor B hvis du bruker bruksanvisningen/regelen på A, legoklossene. f(A) = B Bruksanvisningen(Legoklosser) = Legotraktor En funksjon kan tegnes som en graf i et koordinatsystem. Det brukes for å illustrere hvordan B forandrer seg når A forandrer seg. F.eks. hvis du fjerner noen klosser i A, så blir det ikke en komplett traktor, da blir B noe annet. F.eks. hvis du har funksjonen/regelen f(x) = 2x² + 3. Du "putter inn" x = 2: 2x² + 3 = 2 * 2² + 3 = 11. Her har regelen/funksjonen forvandlet A (som var 2) til B (som blir 11). 0 Siter
Caylee Skrevet 21. mars 2015 Forfatter Skrevet 21. mars 2015 En kan tenke på en funksjon som en regel som forvandler en ting til noe annet. F.eks. hvis du har A, en haug med legoklosser, og en bruksanvisning, som blir "regelen", så får du f.eks. en legotraktor B hvis du bruker bruksanvisningen/regelen på A, legoklossene. f(A) = B Bruksanvisningen(Legoklosser) = Legotraktor En funksjon kan tegnes som en graf i et koordinatsystem. Det brukes for å illustrere hvordan B forandrer seg når A forandrer seg. F.eks. hvis du fjerner noen klosser i A, så blir det ikke en komplett traktor, da blir B noe annet. F.eks. hvis du har funksjonen/regelen f(x) = 2x² + 3. Du "putter inn" x = 2: 2x² + 3 = 2 * 2² + 3 = 11. Her har regelen/funksjonen forvandlet A (som var 2) til B (som blir 11). Takk for fin oppklaring av funksjon:) men hva står f(x) for? Og hvorfor puttet du inn akuratt tallet 2? Har prøvd å fortelle læreren jeg ikke forstår hva det stpr for men han klarer ikke forklare 0 Siter
Caylee Skrevet 21. mars 2015 Forfatter Skrevet 21. mars 2015 (endret) hmm puttet du inn 2 fordi du skrev "2x2 + 3? Men hvordan regner du da ut 2*22 + 3 = 11? Den lille 2ern hva var det igjen? skal toern ganges med seg selv? Så det blir 2 * 2 = 4 og så 4 * 2 = 8 + 3? som er 11? Endret 21. mars 2015 av Caylee 0 Siter
Toga Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 Takk for fin oppklaring av funksjon:) men hva står f(x) for? Og hvorfor puttet du inn akuratt tallet 2? Har prøvd å fortelle læreren jeg ikke forstår hva det stpr for men han klarer ikke forklare f, det er bare et navn på en funksjon. Man kaller det vel ofte f, siden funksjon begynner med bokstaven f, men funksjonen kan like gjerne kalles h eller g... På samme måte er også x bare et navn. Det er navnet på en variabel, altså noe som kan variere. 2 er ingen variabel, for det tallet kan ikke variere. Det kalles en konstant, siden 2 jo er konstant. Men x varierer altså. En kan like gjerne kalle det som varierer for y, eller a, men det er ofte x som blir brukt. Det at det står (x) etter f, det betyr at det er x som funksjonen f "tar inn". Sammenlign det med legekloss-eksempelet i stad. Regelen/funksjonen er bruksanvisningen, som "tar inn" en haug med legoklosser. Når regelen/funksjonen/bruksanvisningen "tar inn" legeklossene, eller variebelen, så får man resultatet: en legotrakter (feks). Fremgangsmåten er slik: Først har vi x, variablen, eller legoklossene. Så har vi f, en funksjon, eller bruksanvisningen for pakken med lego. Vi betegner resultatet av å bygge legopakken, altså benytte bruksanvisningen på klossene, som f(x). Det er bare et navn det og, men når det står f(x), så ser vi at funksjonen/regelen vi har brukt heter f, og variebelen heter x. Grunnen til at jeg puttet inn akkurat tallet 2, var bare et eksempel. En kan like gjerne putte inn 1 eller 16, det er det som er hensiktet med at det er en variablen: altså tallet kan variere... som regel varierer det mellom minus uendelig til uendelig, i VGS-matematikken. 0 Siter
Toga Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 hmm puttet du inn 2 fordi du skrev "2x2 + 3? Men hvordan regner du da ut 2*22 + 3 = 11?Den lille 2ern hva var det igjen? skal toern ganges med seg selv? Så det blir 2 * 2 = 4 og så 4 * 2 = 8 + 3? som er 11? Ja, hvis det står 2x², og du skal regne ut hva 2x² blir når x er 2, så må du bare erstatte x med 2, slik at du får 2(2)² = 2*2*2 = 8... 0 Siter
Toga Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 Altså:f er navnet på den "regelen" vi skal bruke, for å forvandle noe, som kalles funksjonx er navnet på det vi skal forvandlef(x) er resultatet av forvandlingen 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 21. mars 2015 Skrevet 21. mars 2015 Takk for fin oppklaring av funksjon:) men hva står f(x) for? Og hvorfor puttet du inn akuratt tallet 2? Har prøvd å fortelle læreren jeg ikke forstår hva det stpr for men han klarer ikke forklare Det er bare en måte i vise at x er variabelen. Kanskje mest nødvendig i tilfelle det er flere bokstaver i ligningen. Ikke noe du bør henge deg opp i. I stedet kommer jeg med to eksempler : Spørsmål: Hvordan henger arealet til en sirkel sammen med radien? Svar: Areal(radius) = pi* radius2 Leses: areal som funksjon av radius er lik..... Nytt spørsmål : Hvordan henger arealet sammen med diameteren? Areal (diameter) =(pi*diameter2)/4 Leses: areal som funksjon av diameter er lik...... 0 Siter
Caylee Skrevet 21. mars 2015 Forfatter Skrevet 21. mars 2015 (endret) f, det er bare et navn på en funksjon. Man kaller det vel ofte f, siden funksjon begynner med bokstaven f, men funksjonen kan like gjerne kalles h eller g... På samme måte er også x bare et navn. Det er navnet på en variabel, altså noe som kan variere. 2 er ingen variabel, for det tallet kan ikke variere. Det kalles en konstant, siden 2 jo er konstant. Men x varierer altså. En kan like gjerne kalle det som varierer for y, eller a, men det er ofte x som blir brukt. Det at det står (x) etter f, det betyr at det er x som funksjonen f "tar inn". Sammenlign det med legekloss-eksempelet i stad. Regelen/funksjonen er bruksanvisningen, som "tar inn" en haug med legoklosser. Når regelen/funksjonen/bruksanvisningen "tar inn" legeklossene, eller variebelen, så får man resultatet: en legotrakter (feks). Fremgangsmåten er slik: Først har vi x, variablen, eller legoklossene. Så har vi f, en funksjon, eller bruksanvisningen for pakken med lego. Vi betegner resultatet av å bygge legopakken, altså benytte bruksanvisningen på klossene, som f(x). Det er bare et navn det og, men når det står f(x), så ser vi at funksjonen/regelen vi har brukt heter f, og variebelen heter x. Grunnen til at jeg puttet inn akkurat tallet 2, var bare et eksempel. En kan like gjerne putte inn 1 eller 16, det er det som er hensiktet med at det er en variablen: altså tallet kan variere... som regel varierer det mellom minus uendelig til uendelig, i VGS-matematikken. Skjønner, men forstår forsatt ikke logikken med f(x), hvorfor skriver man det? Jeg vet, jeg er treg Veldig fine forklaringer med bruksanvisning, gjorde at jeg forsto bedre akuratt det Endret 21. mars 2015 av Caylee 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.