Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe hjelp å få?

Jeg sitter enda å skjelver etter et uhyggelig møte med et stort eksemplar av disse uhyrene for over en time siden. Jeg ante fred og ingen fare, da en stor edderkopp kravlet oppover veggen rett ved hodet mitt. Nå sitter jeg og tenker på alt som kunne skjedd om jeg hadde lagt meg da jeg skulle. Nå vil jeg ikke sove. Jeg er livredd for å møte en til. Hva om det er flere? Hva om den har lagt egg? Hvordan har den kommet seg inn? Hvorfor var den der? (Jeg bor i femte etasje) Og betyr det at jeg har andre kryp på rommet? (Den trenger mat) Dette er bare noen av tankene som virvler rundt i hodet mitt.

Det er den største jeg har sett utenfor fangenskap.

Jeg vet at araknofobi er en enkel fobi, og at frykten er irrasjonell. Men det er tanken på at de er så uforutsigbare og heslige. Jeg har en sterk følelse av at de er ute etter meg, at de er onde, omtrent det nærmeste jeg kommer den standardiserte oppfatningen av djevelen. Den allvitende ondskap. Dessuten er jeg redd for at jeg skal komme til å knuse eller lemleste en, da tanken på en "ødelagt" edderkopp er utenkelig ekkelt.

Nå skriver jeg dette mens jeg fremdeles har angst. Det vil forhåpentligvis føles bedre i morgen om jeg noen gang får sove.

Men likevel er det noe jeg vil bli kvitt. Jeg har vært på besøk hos folk som bor nær skog (der det naturligvis er større sjanse for å få noen ubudne gjester) og ikke fått sove fordi jeg har sett edderkopper i huset, det å ligge en hel natt med konstant frykt er ikke å anbefale.

Skrevet

Tror det bare er eksponeringsterapi som har effekt på spesifikke fobier... :)

Skrevet

https://snl.no/fobi

Behandlingen tar sikte på å dempe de subjektive symptomer og motvirke unngåelsesatferden og forventningsangsten som alltid vil forsterke frykten. Ved enkle fobier er opptrening i å mestre den fryktede situasjon eller objekt (eksponeringsbehandling) oftest tilstrekkelig.

Skrevet

Jeg tror de fleste hadde reagert på å ha et eksemplar av disse ekle insektene rett ved hodet sitt. Edderkopper er vel noe som ingen akkurat elsker. Hvorfor den forvillet seg bort til senga di er det vel ikke noe godt svar på, men det er jo ikke noe som skjer veldig ofte, tror og håper jeg.

Det er vel som Toga sier, skal du bli kvitt denne fobien så må du eksponere deg for edderkopper. Start med å se på edderkopper på Youtube eller lignende, neste gang du ser en liten edderkopp så lar du den krabbe på armen din.

Det hjelper deg dessverre ingenting å fortelle at edderkopper i Norge er harmløse små kryp.

Skrevet

Jeg tror de fleste hadde reagert på å ha et eksemplar av disse ekle insektene rett ved hodet sitt.

Jeg liker dem jeg, fordi jeg vet at de er skadedyrsbekjempere... :) De spiser jo i alle fall de ekle spyfluene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...