Gå til innhold

Stramme musklene er det vanlig ved angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk for ikke lenge siden høre at jeg var så urolig og strammet musklene hele tiden.  Akkurat da var jeg i en ganske avslappet situasjon.  Men jeg merket selv at jeg hele tiden strammer musklene og slapper litt av før jeg strammer igjen.  Kan dette sette prosesser i gang i kroppen og gi grunnlag for uro?  Jeg prøvde å google litt, men det er kanskje et annet navn på det.  Jeg prøver å få tak i hva som er grunnlaget for at jeg sliter ennå.

Når det gjelder angst så finner jeg bare angst for spesielle ting/situasjoner.  Hva er det når bare kroppen reagerer med angst, men at du ikke er redd for noe? 

stjernestøv
Skrevet

Jeg fikk for ikke lenge siden høre at jeg var så urolig og strammet musklene hele tiden.  Akkurat da var jeg i en ganske avslappet situasjon.  Men jeg merket selv at jeg hele tiden strammer musklene og slapper litt av før jeg strammer igjen.  Kan dette sette prosesser i gang i kroppen og gi grunnlag for uro?  Jeg prøvde å google litt, men det er kanskje et annet navn på det.  Jeg prøver å få tak i hva som er grunnlaget for at jeg sliter ennå.

Når det gjelder angst så finner jeg bare angst for spesielle ting/situasjoner.  Hva er det når bare kroppen reagerer med angst, men at du ikke er redd for noe? 

Sikker på at det er angst da? Men husker jeg leste en bok "Når kroppen husker det du vil glemme", kanskje noe sånt?

Skrevet (endret)

Sikker på at det er angst da? Men husker jeg leste en bok "Når kroppen husker det du vil glemme", kanskje noe sånt?

Jeg vet ikke.  Men har fått høre når jeg prøver å forklare hvordan det er, at jeg har angst.  Jeg har ikke opplevd alvorlige traumer jeg ønsker å glemme, selv om jeg også har opplevd ting som har gjort noe med meg. 

Endret av Blomster
stjernestøv
Skrevet

Jeg vet ikke.  Men har fått høre når jeg prøver å forklare hvordan det er, at jeg har angst.  Jeg har ikke opplevd alvorlige traumer jeg ønsker å glemme, selv om jeg også har opplevd ting som har gjort noe med meg. 

Men er det å være anspent å ha angst? Det er kanskje det, jeg lurer bare. Har vært mye plaget med det selv. 

Skrevet

Men er det å være anspent å ha angst? Det er kanskje det, jeg lurer bare. Har vært mye plaget med det selv. 

Nei ikke egentlig. Men det er kanskje et symtom som kan følge med angst.  Det jeg lurer på om denne muskelstrammingen setter prosesser i kroppen som gir meg symtomer som ligner på angst. 

stjernestøv
Skrevet

Nei ikke egentlig. Men det er kanskje et symtom som kan følge med angst.  Det jeg lurer på om denne muskelstrammingen setter prosesser i kroppen som gir meg symtomer som ligner på angst. 

Ok, ja det kan jo godt hende. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig å oppleve anspenthet ved angst. Men tror de aller fleste opplever å være anspent UTEN at de har angst av den grunn.

Anonymous poster hash: d5923...bf7
Skrevet

Det er ganske vanlig å oppleve anspenthet ved angst. Men tror de aller fleste opplever å være anspent UTEN at de har angst av den grunn.

Anonymous poster hash: d5923...bf7

Jeg vet at mange opplever å være anspent uten å ha angst.  Det er legen som mente det var angst engang jeg beskrev hvordan jeg hadde det. Plagene er nok mye mer enn å være litt anspent.  Det er mange symtomer Men om det er angst eller noe annet vet jeg ikke.  

Skrevet

Har du forsøkt psykomotorisk fysioterapi? Kanskje det kunne vært verdt å forsøke?

Skrevet

Har du forsøkt psykomotorisk fysioterapi? Kanskje det kunne vært verdt å forsøke?

Jeg har ikke prøv det.  

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er svært vanlig. Ikke langt fra obligatorisk.

Skrevet

Ja, det er svært vanlig. Ikke langt fra obligatorisk.

Ok.  Tror du jeg kanskje kunne hatt nytte av psykomotorisk fysioterapi da?  

Jeg prøver å både komme til bunns og se helheten i det jeg sliter med.  Legger ved litt av det som jeg skrev i neste tråd for å få litt helhet i det. Det blir litt av det samme da.

Sannsynligvis var jeg borti en depresjon i høst, men når jeg startet opp igjen med fluoksetin ble jeg bedre. Men ikke bra. Jeg har vært mye depressiv etterpå også. Når jeg ser tilbake på de siste månedene så er det helst bare når jeg får den indre uroen jeg blir depressiv, orker ikke leve lenger osv. Når uroen slipper taket er jeg meg selv igjen. Jeg går nesten konstant med mer eller mindre muskelspenninger. Nå lurer jeg på om det kan være de som utløser uroen de gangene jeg ikke har noen annen fornufig forklaring.

Skrevet

Jeg har blandet erfaring med psykomotorisk fysioterapi. Det kommer helt an på terapeuten (ikke unikt for denne terapiformen).

Noe enklere, og kanskje like effektivt, er svømming to ggr i uka. Jeg ville prøvd det først.

Skrevet (endret)

Jeg har blandet erfaring med psykomotorisk fysioterapi. Det kommer helt an på terapeuten (ikke unikt for denne terapiformen).

Noe enklere, og kanskje like effektivt, er svømming to ggr i uka. Jeg ville prøvd det først.

Jeg har lite lyst til å gå i svømmehaller her som folk kjenner meg p.g.a. arr. Gikk en del på svømming før.

Hvilke dårlige erfaringer har du med psykomotorisk fysioterapi? Er det at enkelte har lett for å grave seg for mye ned i driten, eller er det at det faktisk ikke har effekt?

Endret av Blomster
Skrevet

Hvilke dårlige erfaringer har du med psykomotorisk fysioterapi? Er det at enkelte har lett for å grave seg for mye ned i driten, eller er det at det faktisk ikke har effekt?

Kombinasjonen.

Skrevet

Kombinasjonen.

Ok.  Men hva med spikermatten som jeg ble anbefalt i et annet innlegg her?  Har dere noe erfaringer med pasienter som har prøvd det?

Skrevet

Har skjønt at forslaget mitt om psykomotorisk fysioterapi muligens var dumt. Men selv om noen ikke har nytte av det så kan andre ha det.

Hvis en leser linken jeg la ut vil en se at det ikke hjelper alle psykiatriske pasienter og at det bør (?) kombineres med psykolog i de tilfellene.

Skrevet (endret)

Har skjønt at forslaget mitt om psykomotorisk fysioterapi muligens var dumt. Men selv om noen ikke har nytte av det så kan andre ha det.

Hvis en leser linken jeg la ut vil en se at det ikke hjelper alle psykiatriske pasienter og at det bør (?) kombineres med psykolog i de tilfellene.

Hvorfor mener du forslaget var dumt?  NHD hadde blandede erfaring med det.  Det hadde litt å si med terapauten, men det er nok også forskjell på hva hver enkelt har best nytte av.  Når jeg har gått så lenge som jeg har så må noe bare prøves, men viktig å ikke ha de største forventninger til alt. Jeg prøver også å lete litt på alternativt. Men alternative medisiner kan jeg ikke prøve så lenge jeg bruker så mye legemidler.

Endret av Blomster

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...