AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 Skrevet 23. mars 2015 Jeg har slitt med tilbakevennende depresjoner hele livet. Har fått AD mot dette uten at det så ut til å hjelpe nevneverdig. Da jeg i godt voksen alder ble utredet av psykiater fant han at jeg hadde bipolar affektiv lidelse. Jeg fikk Lamictal, noe som førte til et nytt og bedre liv for meg. Jeg er så takknemlig for Lamictal! Ved jevne mellomrom tviler jeg dog på om diagnosen bp egentlig er riktig. Psykiater mener at siden jeg responderer så godt på Lamictal, så taler det for en bp-lidelse. Hn sier også at om jeg kjemper for å få bort diagnosen er det heller ingen indikasjoner for å gi meg Lamictal. Så hvis det "bare" er tilbakevennende depresjoner som feiler meg, kan jeg da virkelig ikke få Lamictal? Kan ikke Lamictal gis hvis man ikke er bipolar? *Lettere sjokkert* Anonymous poster hash: 5413a...5c3 0 Siter
neella Skrevet 24. mars 2015 Skrevet 24. mars 2015 Jeg har "bare" tilbakevendende depressiv lidelse. Jeg tar lamictal. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. mars 2015 Skrevet 24. mars 2015 Indikasjonen for Lamictal er bipolar lidelse og epilepsi. Noen ganger forsøker en medisiner ut over deres godkjente indikasjoner når andre medisiner svikter slik som i ditt tilfelle. Jeg har gitt Lamictal både til personer med tilbakevendende depresjoner og til personer med borderline/eupf. Det er ingen problemer med slik bruk. Det som hjelper, det hjelper, og det er det viktigste. Utfordringen er HELFO og ordningen med blå resept. Strengt tolket skal pasienten betale medisinen selv når den brukes utenfor det området hvor det gis refusjon/blå resept. Noen leger tøyer disse grensene litt uten dårlig samvittighet fordi det er langt billigere for samfunnet å "sponse" medisin som virker enn å ha folk gående syke. En del personer med tilbakevendende depresjoner (F33) har nok en "bipolar spektrumlidelse". De har bare ikke hatt sin første hypomani enda. Dårlig effekt av AD og god effekt av Lamictal taler for en slik diagnose. Min vurdering er at det viktigste her er at du har fått noe som gir deg et bedre liv :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 Skrevet 24. mars 2015 En del personer med tilbakevendende depresjoner (F33) har nok en "bipolar spektrumlidelse". De har bare ikke hatt sin første hypomani enda. Dårlig effekt av AD og god effekt av Lamictal taler for en slik diagnose. Snodig. Jeg fikk Lamictal da jeg gikk til psykiateren for min tredje depresjon. Den ble skrevet ut for å forhindre nye. Det var aldri snakk om SSRI. Beskrev et par oppturer også, men i og med at jeg ikke mistet jobben/gjorde mye dumt og ødela for meg selv utelukket de bp. Har hatt et par runder etter dette også med søvnløshet, energirush og stor arbeidskapasitet. Men det ødelegger jo ikke noe utover at jeg blir totalt utslitt nesten i løpet av noen timer etter to-tre slike uker på full guffe. Føler meg mer stabil nå med Lamictal. Før kunne jeg svinge en del også i løpet av en dag, og nedturene blir ikke så dype lenger at jeg ikke orker å stå opp og leve. Bruker 200 mg. Skulle ikke forundre meg om folka på dps tok feil under "utredningen". Det gjør kanskje ikke så mye når jeg ikke spiller bort huset, mister jobben eller blir psykotisk. Anonymous poster hash: 81fb7...074 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. mars 2015 Skrevet 24. mars 2015 De (på ditt DPS) mangler dessverre tilstrekkelig kunnskap om BP. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 Skrevet 24. mars 2015 De (på ditt DPS) mangler dessverre tilstrekkelig kunnskap om BP. Hva legger du i det? Personlig lider jeg ingen nød av at jeg kan jobbe vettet av meg i tre uker, er mer sosial og har energirush. Det er kanskje litt verre for familien som syns det blir litt mye i blant, men det blir aldri sykelig i den forstand at jeg gjør noe som kan skade meg selv eller påføre mine nærmeste åpenbare belastninger. Ut i fra hva jeg har lest her virker det nesten som det offentlige (les: DPSene) ikke er særlig oppdaterte på stemningslidelser som bp. Det blir da lite aktuelt å oppsøke noen for utredning for noe som ikke er det helt store problemet i det daglige. I hvert fall ikke når medisinen virker greit. Anonymous poster hash: 81fb7...074 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 Skrevet 26. mars 2015 Indikasjonen for Lamictal er bipolar lidelse og epilepsi. Noen ganger forsøker en medisiner ut over deres godkjente indikasjoner når andre medisiner svikter slik som i ditt tilfelle. Jeg har gitt Lamictal både til personer med tilbakevendende depresjoner og til personer med borderline/eupf. Det er ingen problemer med slik bruk. Det som hjelper, det hjelper, og det er det viktigste. Utfordringen er HELFO og ordningen med blå resept. Strengt tolket skal pasienten betale medisinen selv når den brukes utenfor det området hvor det gis refusjon/blå resept. Noen leger tøyer disse grensene litt uten dårlig samvittighet fordi det er langt billigere for samfunnet å "sponse" medisin som virker enn å ha folk gående syke. En del personer med tilbakevendende depresjoner (F33) har nok en "bipolar spektrumlidelse". De har bare ikke hatt sin første hypomani enda. Dårlig effekt av AD og god effekt av Lamictal taler for en slik diagnose. Min vurdering er at det viktigste her er at du har fått noe som gir deg et bedre liv :-) Takk for svar, NHD Godt å vite at det er mulig å få bruke Lamictal videre, selv om jeg "bare" skulle lide av tilbakevennende depresjoner. Håper fastlegen min er en av dem som er villig til å tøye grensene ved å skrive Lamictal ut på blå resept selv om indikasjonen "bipolar lidelse" ikke sikkert er tilstede. (For ordens skyld; jeg er ikke den "AnonymBruker" som har svart deg tidligere i denne tråden. Jeg har bare svart deg èn gang, og det er nå). Anonymous poster hash: 5413a...5c3 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.