Gå til innhold

Flere studenter sliter psykisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver femte student sier de har alvorlige psykiske plager, og flere enn én av åtte studenter mestrer ikke studiehverdagen, viser en ny undersøkelse.

Andelen med alvorlige psykiske symptomplager har økt blant begge kjønn siden 2010, og økningen er tre ganger større blant kvinner enn menn.

http://www.nrk.no/norge/flere-studenter-sliter-psykisk-1.11912640

Noen som har noen formening om hvorfor den psykiske helsen stadig blir dårligere til tross for at medisinbruken aldri har vært høyere?

Anonymous poster hash: 3e42d...e01
Gjest spurven
Skrevet

Kanskje en av årsakene er at vi lever i et samfunn som blir kaldere og der presset om å være vellykket er stadig økende.

Skrevet

Det er flere studenter enn før, det forventes at alle skal ha en utdannelse. Mange går å tar fag men vet innerst inne at det ikke finnes jobber til dem når de er ferdige med studier og det føles meningsløst å kaste bort penger på slikt, men alle forventer at du skal gjennomføre. Man blir nærmest sett på som et dårlig menneske hvis man ikke klarer eksamen. Man blir også utsatt for nyhetsoppdateringer mange ganger om dagen om alt der forferdelige som finnes i verden. Det er en urolig tid vi lever i, og framtiden til mange unge mennesker i dag er ikke så lys og optimistisk som kanskje det var for noen tiår siden. Fremtiden til menneskeheten er mer usikker nå.

Mange har heller ikke noe avklart forhold til noe å tro på. Mange har ingen steder å gå til hvis de føler sorg og smerte. Trygge tradisjoner er også begynt å forsvinne. Familiebånd er noe som holder på å forsvinne og man må finne seg venner som kan erstatte slekt og familie. Mange blir ensomme.

Men akkurat hvorfor det er en stor forskjell på den statistikken fra 2010, er vel vanskelig å svare helt på. Men mange oppsøker nok hjelp raskere nå enn før og er mer ærlig ovenfor seg selv, og innrømmer at de har store problemer.

Men skjønner virkelig de unge i dag, det er kanskje mest fremtiden som skremmer dem. Ikke nødvendigvis bare det som akkurat skjer her og nå.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er nok mange årsaker til dette.

En av årsakene er nok at det er for mange ikkekvalifiserte som søker seg til høyere utdanning.

Madelenemie
Skrevet

Det er nok mange årsaker til dette.

En av årsakene er nok at det er for mange ikkekvalifiserte som søker seg til høyere utdanning.

Hei!

Ja min psykiater som er tysk, mente at den akademiske interessen var det så som så med i Norge, i et studiesystem der "alle" skal gå på universitetet.

Jeg har selv bodd i Tyskland og foretrekker mer det tyske skolesystem, der man litt tidligere velger yrkesfaglig eller akademisk retning.

Der er det fremdeles slik at det faglige står langt foran det sosiale i utdanningsøymed, slik at det er et lettere samfunn også for oss med autisme.

Jeg sa til min psykiater at best trivdes jeg i Tyskland, det var så tydelige, klare og definerte systemer, fra alt fra hilsning, titulering, hierarki m.m.

Min psykiater forstod at dette er lettere når man har autisme.

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg tror det kan ha noe å gjøre med høye krav og mye opplevd press, samtidig som man får lite personlig oppfølging og i mange tilfeller kan ende opp med å føle seg ensom.

Det at folk går på medisiner mot lette/moderate psykiske problemer betyr ikke nødvendigvis at de får noen effekt av dem. For meg var det stort sett bare bivirkninger jeg så noe til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...