Gå til innhold

Fordommer mot folk som sliter psykisk

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Nå fikk jeg mine barn lenge før jeg ble syk så det var ingen "angre frist" verken for meg eller dem ,men det har gått bra heldigvis.

Men har opplevd fordommer flere steder ,har ikke blitt trodd på sykdom /skade i somatikken.

Har møtt uerfarne helsepersonell som med et redd utykk i ansiktet ikke har våget seg inn på rommet mitt,det i psykiatrien.,og det enda jeg aldri har vært utadgerende.Kunn pga.diagnosen.

Har opplevd at ny tannlege har forklart meg hva han skulle gjøre (tette et hull) som om han snakket til et lite barn.Kunn pga.diagnosen.

Det er mange fordommer og det kunne vært lurt at alle som har med mennesker med psykiske problem fikk litt opplæring på dette området.Og at det kan være lurt å snakke med passienten før en begynner å anta noe som helst.

Men når jeg møter uvitenhet pga.min sykdom så tenker jeg på noe som står i bibelen, "tilgi dem far for de vet ikke hva de gjør...."

ikkke fordi jeg er religiøs men for det er bare å tilgi/overse det som gjøres av folk som ikke vet bedre.

Eller det går ann å le av det vis situasjonen ikke er for alvorlig. ☺

Ja det er endel fordommer ute å går både her og der. "Tilgi dem for de vet ikke hva de gjør" det har jeg også tenkt mye på, jeg sa det i et mareritt jeg hadde der jeg ble brent på bål. Har ikke møtt så mange fordommer i psykiatrien, heller fra folk som ikke vet om psykiatri. 

stjernestøv
Skrevet

en som kjørte meg og eksen min for over ti år siden, sa om henne vi skulle besøket att hun var en dust som antagelig hadde psykiske problemer, og vitset om hvor teit og psykisk syk hun var. Jeg sa ingenting, han visste tydeligvis ikke att jeg var psykisk syk.......

Ellers så har jeg ett horn i siden på hvordan NRK omtaler psykisk syke, det med att de samlet opp 100 drap som var begått av "alvorlig psykisk syke" de siste ti årene. Det synes jeg var lumpent, og veldig generaliserende. I den gruppen var det også folk med dyssosial og andre psykopati lidelser og som de fleste burde vite psykopater går i fengsel, og blir ikke dømt til psykisk helsevern, så det var en meningsløs generalisering, de brukte kun for å blåse opp tallene.

Anonymous poster hash: 3e7da...04a

Uvitenhet er det jo. Av nrk også. 

stjernestøv
Skrevet

Kan ha noe med at jeg har så liten omgangskrets. (noe sånt).  :rolleyes:

Det har jeg også, men ble dømt nedenom og hjem av folk i systemet. Skulle ha saksøkt dem hele gjengen  ;)

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Jeg har en følelse av at steder er verre enn storbyer?

Tror du det?

Ja det tror jeg virkelig. På små steder har de "kjent" deg hele livet også ofte. De tror på rykter som går. 

Madelenemie
Skrevet

Ja det tror jeg virkelig. På små steder har de "kjent" deg hele livet også ofte. De tror på rykter som går. 

Ok,

tenkte sånn jeg også,

bra man bor i en storby da:-) her bryr ingen seg om rykter og sladder for ingen kjenner noen, det er kjekt.

Det var en sykepleier som fortalte meg om en foreldremafia her jeg bodde, men som min psykiater sa, "Det er bare noe innbilt sludder".

Så på den måten er det enklere å ikke bli for kjent med naboene, jeg holder avstand, unntatt de som virkelig strever og jeg har i mitt system av avfallskjøring.

Skrevet

mm.

sånn er det, så prøv å ikke henge deg opp:-)

Feks har jeg skrevet om ulike ting, et eksempel, jeg er litt glad i bil og fart.

På dol, følte jeg meg en stund pga av mne fartsoverskridelser som Norges verste veibølle....

Jeg måtte da starte tenke meg om:

I RL er jeg sett på som:

Forsiktig, kjører bra, fikk sertifikatet etter få kjøretimer, har sertifikat på flere større kjøretøy, kan førstehjelp, har kjørt skadefritt, er mer enn gjennomsnittet flink til å kjøre og parkere med tilhenger m.m..

Jeg er en flink sjåfør, rett og slett og kort fortalt.

Og det er temmelig mange andre som bryter fartsgrensene slik jeg gjør...

så det er noe med hva man sier/skriver og hvordan man lever,

de kaller det dobbeltmoral, jeg vil vel heller kalle det løgn og bedrag, en spade er en spade ;)

Spør du meg så er det like ille med de som kjører altfor sakte. Man burde ikke få lappen om man ikke klarer kjøre i fartsgrensa og må stå på bremsen for hver minste lille sving. Jeg kjører også for fort, og det er flere av oss, folk tørr bare ikke innrømme det ;)

Madelenemie
Skrevet

Spør du meg så er det like ille med de som kjører altfor sakte. Man burde ikke få lappen om man ikke klarer kjøre i fartsgrensa og må stå på bremsen for hver minste lille sving. Jeg kjører også for fort, og det er flere av oss, folk tørr bare ikke innrømme det ;)

aaaahh

Jeg har ikke ord,

du er i mitt hode som mors beste pizza for en italiener, eller mor for en italiensk sønn. :wub:

Har jeg truffet en fartssynder:-) og på dol? ;)

Du skriver som jeg tenker <3

stjernestøv
Skrevet

Ok,

tenkte sånn jeg også,

bra man bor i en storby da:-) her bryr ingen seg om rykter og sladder for ingen kjenner noen, det er kjekt.

Det var en sykepleier som fortalte meg om en foreldremafia her jeg bodde, men som min psykiater sa, "Det er bare noe innbilt sludder".

Så på den måten er det enklere å ikke bli for kjent med naboene, jeg holder avstand, unntatt de som virkelig strever og jeg har i mitt system av avfallskjøring.

Ja en blir jo mer anonym i en storby :) Tror det hadde blitt for mye kaos for meg å bodd i en storby. Kjenner ikke så mange her heller lenger i grunn, bryr meg ikke om hvem som gjorde det og det. Rykter kan de ha for meg. 

Skrevet

aaaahh

Jeg har ikke ord,

du er i mitt hode som mors beste pizza for en italiener, eller mor for en italiensk sønn. :wub:

Har jeg truffet en fartssynder:-) og på dol? ;)

Du skriver som jeg tenker <3

Hahaha...ja, jeg er en fartssynder, til og med fått prikker på førerkortet, det var litt flaut :P Men jeg kjører ikke fortere enn at jeg har kontroll og setter hverken meg eller andre i fare:)

AnonymBruker
Skrevet

Så du mener at vi som er litt mer forsiktige når vi kjører bil ikke bør ha lappen slik at vi ikke hindrer dere som liker å kjøre fort å komme fort frem.

Anonymous poster hash: 16f7b...89c

AnonymBruker
Skrevet

Så du mener at vi som er litt mer forsiktige når vi kjører bil ikke bør ha lappen slik at vi ikke hindrer dere som liker å kjøre fort å komme fort frem.

Tror det.

Anonymous poster hash: ac772...d42

Skrevet (endret)

Nei, jeg mener at de som konstant ligger i 60-70 i 80-sonen og i tillegg bremser ned til 40-50 for en liten sving ikke burde hatt lappen. Fartsgrensene er satt med god margin om man ikke klarer holde fartsgrensa så bør man heller ikke kjøre bil. Jeg har ikke sagt noe om at man må kjøre for fort.

Endret av Trine
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg mener at de som konstant ligger i 60-70 i 80-sonen og i tillegg bremser ned til 40-50 for en liten sving ikke burde hatt lappen. Fartsgrensene er satt med god margin om man ikke klarer holde fartsgrensa så bør man heller ikke kjøre bil. Jeg har ikke sagt noe om at man må kjøre for fort.

Jeg er enig i at en bør prøve å holde fartsgrensen der det er forsvarlig. Jeg kjører på en smal svingete veg der fartsgrensen er 80. Mange biler flyver gjennom svingene. Andre våger ikke å kjøre den vegen, for de er redd for å treffe på disse i en sving. Jeg kjører slik jeg føler det er forsvarlig for meg å kjøre. Bremser godt når jeg skal gjennom de skarpe smale svingene, så får de irritere seg så mye de vil som kjører bak. For meg er sikkerheten viktigst. Men når jeg har anledning slipper jeg de forbi.

Fartsgrensen er nok ikke alltid satt med god margin. Vi skal i tillegg bruke fornuften.

Skrevet (endret)

Jeg er enig i at en bør prøve å holde fartsgrensen der det er forsvarlig. Jeg kjører på en smal svingete veg der fartsgrensen er 80. Mange biler flyver gjennom svingene. Andre våger ikke å kjøre den vegen, for de er redd for å treffe på disse i en sving. Jeg kjører slik jeg føler det er forsvarlig for meg å kjøre. Bremser godt når jeg skal gjennom de skarpe smale svingene, så får de irritere seg så mye de vil som kjører bak. For meg er sikkerheten viktigst. Men når jeg har anledning slipper jeg de forbi.

Fartsgrensen er nok ikke alltid satt med god margin. Vi skal i tillegg bruke fornuften.

Nå skrev jeg små svinger da, ikke krappe svinger og dette gjelder på tørre veier. Jeg kjører ofte på en smal og svingete vei. Jeg har ikke en bil som ligger bra i svingenem i tillegg har jeg hunder baki som jeg ikke ønsker at skal kastes rundt bak i buret, så jeg kjører forsvarlig i svingene og krysser aldri midtlinja i svingene. Alikevel er det bare en sving som det kan være fornuftig å ligge litt under fartsgrensa i. I tillegg skal folk bremse gjennom hele svingen, det er jo direkte farlig. Gir man heller litt gass ut av svingen så ligger bilen mye bedre på veien. Selvfølgelig skal man bruke fornuften, men om man kjører så sakte som jeg sier så er man ikke en god nok sjåfør. Hvorfor skal man ligge i 70 når fartsgrensa er 80, veien er brei, rett og fin?

Endret av Trine
Skrevet

Feks har jeg skrevet om ulike ting, et eksempel, jeg er litt glad i bil og fart.

På dol, følte jeg meg en stund pga av mine fartsoverskridelser som Norges verste veibølle....

Jeg måtte da starte tenke meg om:

I RL er jeg sett på som:

Forsiktig, kjører bra, fikk sertifikatet etter få kjøretimer, har sertifikat på flere større kjøretøy, kan førstehjelp, har kjørt skadefritt, er mer enn gjennomsnittet flink til å kjøre og parkere med tilhenger m.m..

Jeg er en flink sjåfør, rett og slett og kort fortalt.

Og det er temmelig mange andre som bryter fartsgrensene slik jeg gjør...

så det er noe med hva man sier/skriver og hvordan man lever,

de kaller det dobbeltmoral, jeg vil vel heller kalle det løgn og bedrag, en spade er en spade ;)

Hahaha...ja, jeg er en fartssynder, til og med fått prikker på førerkortet, det var litt flaut :P Men jeg kjører ikke fortere enn at jeg har kontroll og setter hverken meg eller andre i fare:)

Nå var det ikke slik at ingen andre DOL-brukere ville innrømme at de noen gang hadde kjørt over fartsgrensene og kritiserte Mm for kun overskridelsene i seg selv.  Det var holdningen til andre trafikanter av typen "flytt dere sinker som holder fartsgrensa, her kommer jeg som elsker fart og har kraftig bil og råd til å ta boten, og jeg sikksakker gjerne mellom filene på motorveien i 130 for å få det som jeg vil" som skapte reaksjonene.

Hvis det nå er et poeng å holde seg til sannheten... ;)

Skrevet

Nå var det ikke slik at ingen andre DOL-brukere ville innrømme at de noen gang hadde kjørt over fartsgrensene og kritiserte Mm for kun overskridelsene i seg selv.  Det var holdningen til andre trafikanter av typen "flytt dere sinker som holder fartsgrensa, her kommer jeg som elsker fart og har kraftig bil og råd til å ta boten, og jeg sikksakker gjerne mellom filene på motorveien i 130 for å få det som jeg vil" som skapte reaksjonene.

Hvis det nå er et poeng å holde seg til sannheten... ;)

Ok, jeg har ikke sett den diskusjonen. Jeg kjører ikke sikksakk for jeg mener det bare bidrar til mer kø. Blien min tror jeg blir sur på meg om jeg kjører i 130 :P Jeg har prioritert fremkommelighet fremfor fart, så selv om den har stor motor så er den bare sterk og ikke rask. Jeg syns bare de som kjører veldig sakte godt kan titte i speilet av og til og slippe forbi biler når de ser de lager kø :)

Skrevet

Ok, jeg har ikke sett den diskusjonen. (...)

Jeg syns bare de som kjører veldig sakte godt kan titte i speilet av og til og slippe forbi biler når de ser de lager kø :)

Jeg skal ikke rippe opp i den, jeg ville bare dempe påstanden om at DOLs NT-brukere er løgnaktige og fordomsfulle fordi vi ikke ukritisk applauderer retten til å ligge i 130 på motorveien.

Jeg tror det er svært få som er uenige med deg i at man bør se i speilet iblant ;)

Skrevet

Jeg skal ikke rippe opp i den, jeg ville bare dempe påstanden om at DOLs NT-brukere er løgnaktige og fordomsfulle fordi vi ikke ukritisk applauderer retten til å ligge i 130 på motorveien.

Jeg tror det er svært få som er uenige med deg i at man bør se i speilet iblant ;)

Ok, takk for oppklaringen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...