Gå til innhold

Er det noe nytt at folk blir sykemeldt på grunn av depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://m.nettavisen.no/nyheter/carl-i-hagen---sykefravret-hadde-gatt-ned-hvis-flere-tok-seg-sammen/8560354.html

Før fikk de beskjed om å bare ta seg sammen.

Jeg er enig i at vi skal gå på jobb hvis vi klarer å fungere på jobb. Men står du i en butikk og bare gråter så er det ikke bare å ta seg sammen. Står du i en fabrikk og gjør det samme hele dagen vil du kanskje klare å ta deg nok sammen til å fungere på jobb litt lenger. Er du pilot skal du ihvertfall ikke på jobb.

Jeg reagerte på denne kommentaren til Carl i Hagen. Det er forskjell på graden av sykdom, og det er forskjell på yrker.

Men var det virkelig slik at alle deprimerte klarte å ta seg sammen og fungerte på jobb før?

Jeg prøvde lenge selv å ta meg sammen og gå på jobb, men det skar seg totalt.

Anonymous poster hash: b57f4...17e

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

32

• Trine

5

• laban

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

http://m.nettavisen.no/nyheter/carl-i-hagen---sykefravret-hadde-gatt-ned-hvis-flere-tok-seg-sammen/8560354.html

Jeg er enig i at vi skal gå på jobb hvis vi klarer å fungere på jobb. Men står du i en butikk og bare gråter så er det ikke bare å ta seg sammen. Står du i en fabrikk og gjør det samme hele dagen vil du kanskje klare å ta deg nok sammen til å fungere på jobb litt lenger. Er du pilot skal du ihvertfall ikke på jobb.

Jeg reagerte på denne kommentaren til Carl i Hagen. Det er forskjell på graden av sykdom, og det er forskjell på yrker.

Men var det virkelig slik at alle deprimerte klarte å ta seg sammen og fungerte på jobb før?

Carl I Hagen er en idiot. Det er ingen nyhet.

Skrevet

Lurer forøvrig på hva Hagen mener om Åkessons halvtårs sykemelding pga depresjon. Kunne han ikke bare tatt seg sammen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er ikke nytt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe med at vi klarer mer enn vi må når vi faktisk er tvunget til det. Hadde det ikke vært velferdsordninger som ga kroner i kassa ville du meget trolig ikke grått på jobb, fordi fokuset ditt hadde vært på at du måtte på jobb for å overleve eller grått, men vært der for å få kroner i kassa til mat og tak over hodet. Noen bukket vel under og tok sitt liv om de ikke orket livet da som nå.

Anonymous poster hash: 6bc01...771

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe med at vi klarer mer enn vi må når vi faktisk er tvunget til det. Hadde det ikke vært velferdsordninger som ga kroner i kassa ville du meget trolig ikke grått på jobb, fordi fokuset ditt hadde vært på at du måtte på jobb for å overleve eller grått, men vært der for å få kroner i kassa til mat og tak over hodet. Noen bukket vel under og tok sitt liv om de ikke orket livet da som nå. Anonymous poster hash: 6bc01...771

Fokuset mitt var faktisk å gjøre alt for å skjule at jeg gråt. Det betydde utrolig mye for meg å klare å fungere på jobb. Men det nyttet ikke.

Skrevet

Nei, det er ikke nytt.

Synes du en skal presse seg til å gå på jobb selv om en er deprimert? For det var vel det folk gjorde før i tiden også?

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe med at vi klarer mer enn vi må når vi faktisk er tvunget til det. Hadde det ikke vært velferdsordninger som ga kroner i kassa ville du meget trolig ikke grått på jobb, fordi fokuset ditt hadde vært på at du måtte på jobb for å overleve eller grått, men vært der for å få kroner i kassa til mat og tak over hodet. Noen bukket vel under og tok sitt liv om de ikke orket livet da som nå.

Eventuelt fått sparken fordi du ikke klarte å utføre jobben.

Og flere hadde begått selvmord.

Anonymous poster hash: ad2ee...00b

AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt fått sparken fordi du ikke klarte å utføre jobben. Og flere hadde begått selvmord. Anonymous poster hash: ad2ee...00b

Jeg har mer tro på at det ville gått slik. Men hva gjorde de før? NHDsvarer at det ikke er nytt. Men likevel har de alltid fått det frem at folk var veldig mindre sykemeldte før. Fungerer du ikke på jobb så nytter det ikke. Var det mer aksept for at de ansatte ikke fungerte på jobb, eller gikk det slik du skriver?

Skrevet (endret)

Synes du en skal presse seg til å gå på jobb selv om en er deprimert? For det var vel det folk gjorde før i tiden også?

Personlig mener jeg at folk bør, i samråd med sin lege, ta en grundig vurdering av positive og negative aspekter med å dra på jobb når man er psykisk syk. Jeg synes ikke at man "automatisk" skal sykmeldes hvis man er psykisk syk, men heller ikke at sykmelding automatisk skal utelukkes.

Sykmelding er som en medisin. Det passer ikke for alle, ikke alle blir bedre av det (noen blir verre) og bivirkningene kan være mange. Men for noen er det riktig og nødvendig.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Fokuset mitt var faktisk å gjøre alt for å skjule at jeg gråt. Det betydde utrolig mye for meg å klare å fungere på jobb. Men det nyttet ikke.

Hva tror du hadde skjedd om du ikke ble "lønnet" for å være borte fra arbeid? Hadde du ligget i rennestenen? Trolig umulig å svare på, men jeg tror du hadde brukt armer og ben på jobb og at gråten hadde måttet vike fordi fokuset ditt hadde vært overlevelse. Men det behøver ikke du å tenke på,i likhet med meg og alle andre som nyter godt at vi lever i et velferdssamfunn. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du hadde skjedd om du ikke ble "lønnet" for å være borte fra arbeid? Hadde du ligget i rennestenen? Trolig umulig å svare på, men jeg tror du hadde brukt armer og ben på jobb og at gråten hadde måttet vike fordi fokuset ditt hadde vært overlevelse. Men det behøver ikke du å tenke på,i likhet med meg og alle andre som nyter godt at vi lever i et velferdssamfunn.  Anonymous poster hash: 6bc01...771

Og det betaler vi vel for over skatteseddelen? Men det er klart, vi kunne droppen skatt og hatt privat forsikring. Selv hadde jeg kommet bedre ut av det.

Anonymous poster hash: 438a1...190

AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt fått sparken fordi du ikke klarte å utføre jobben.

Og flere hadde begått selvmord.

Det finnes mange "eventuelter". Det betyr imidlertid ikke at ikke flere kan strekke seg lengre enn det vi behøver å gjøre i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du hadde skjedd om du ikke ble "lønnet" for å være borte fra arbeid? Hadde du ligget i rennestenen? Trolig umulig å svare på, men jeg tror du hadde brukt armer og ben på jobb og at gråten hadde måttet vike fordi fokuset ditt hadde vært overlevelse. Men det behøver ikke du å tenke på,i likhet med meg og alle andre som nyter godt at vi lever i et velferdssamfunn.  Anonymous poster hash: 6bc01...771

Jeg gjorde alt for å holde meg på jobb. Og jeg hadde nok havnet i rennesteinen hvis jeg ikke fikk hjelp. Eller jeg hadde gjort slutt på alt.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange "eventuelter". Det betyr imidlertid ikke at ikke flere kan strekke seg lengre enn det vi behøver å gjøre i dag.

Vent med sånne lettvindte uttalelser til du får en dyp depresjon med tung angst i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde alt for å holde meg på jobb. Og jeg hadde nok havnet i rennesteinen hvis jeg ikke fikk hjelp. Eller jeg hadde gjort slutt på alt.

Jeg og. Jeg hadde vært død i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Jo takk, vi så jo hvordan det gikk med den deprimerte flygeren som styrtet flytet i alpene.

Anonymous poster hash: dc7a1...191

AnonymBruker
Skrevet

Vent med sånne lettvindte uttalelser til du får en dyp depresjon med tung angst i tillegg.

Hva vet du om meg og mitt? Til info har jeg en kronisk sykdom og en angstlidelse. Uttalelsene mine er ikke basert på at det er lettvindt å måtte strekke seg lengre. Jeg vet at det vil koste, men jeg tror likefullt at mange ville strekke seg lengre om de var tvunget til det. Jeg inkluderer meg selv i det jeg der tror, bare så det er skrevet.

AnonymBruker
Skrevet

Jo takk, vi så jo hvordan det gikk med den deprimerte flygeren som styrtet flytet i alpene.

Det finnes mange deprimerte mennesker som ikke ville styrte et fly i alpene. Det finnes mange deprimerte i arbeid. Du ser ut til å avskrive alle deprimerte som "uduglige" som ikke bør delta i arbeidsliv i det hele tatt?

AnonymBruker
Skrevet

Hva vet du om meg og mitt? Til info har jeg en kronisk sykdom og en angstlidelse. Uttalelsene mine er ikke basert på at det er lettvindt å måtte strekke seg lengre. Jeg vet at det vil koste, men jeg tror likefullt at mange ville strekke seg lengre om de var tvunget til det. Jeg inkluderer meg selv i det jeg der tror, bare så det er skrevet.

Jeg hadde vært død i dag. Det hadde kanskje vært det beste. Så hadde samfunnet spart mye penger, og sluppet å få på en snylter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...