AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 ”Stine” ønsker å være anonym. Hun forteller at hun føler press fra alle kanter. Dermed strekker ikke 24 timer til i løpet av ett døgn. 17- åringen forteller at det hele startet på videregående, da alt knakk helt sammen for henne. – Først og fremst er det press fra skolen. Du må møte opp hver dag, ha gode karakterer, full oppmerksomhet i alle fag fem dager i uken. Det er også press fra foreldre fordi de vil at du skal gjøre det bra på skolen. I tillegg må man være til stede med familien, samtidig som man må opprettholde venner og eventuelt kjæreste. – Og ikke nok med det, så forventes det også at du skal ha en bra jobb hvor du skal prestere for sjefen din og tjene nok penger. Det er også et kroppspress der ute, hvilket vil si at man må trene regelmessig og spise sunt. 24 timer er rett og slett ikke nok, og tilslutt tok det knekken på meg. Spesialist i psykiatri og daglig leder ved Psykia AS, Thor Kvakkestad, forteller at tallene på ungdommer med psykiske lidelser som sosial angst har økt den siste tiden. – Tall fra ungdomsundersøkelser fra 1996 til 2012 viser en økende tendens. Det er også en relativt stor økning i antall ungdommer som bruker medisiner mot depresjon de siste 10 årene. I levekårsundersøkelsene for aldersgruppe 16-24 år har andelen med høy skår på psykiske plager steget betydelig. Det viser tall fra Folkehelseinstituttet. http://www.oblad.no/Ten_ringsjente_fikk_sosial_angst_av_det_psykiske_presset_i_hverdagen-5-68-40569.html Har det virkelig blitt så ille? Anonymous poster hash: 84f09...079 0 Siter
Caylee Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Ja det har blitt så ille. Skolen, både vgs og ungdomsskolen + alt presset man får fra alle kanter knekker folk dessverre 0 Siter
slabbedask Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Ja det har blitt så ille. Skolen, både vgs og ungdomsskolen + alt presset man får fra alle kanter knekker folk dessverre Men er det "skolepresset" som knekker en, eller er det alt det andre man driver med i tillegg (ikke minst være pålogget og være sosial på nettet 24/7)? 0 Siter
Trine Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Men er det "skolepresset" som knekker en, eller er det alt det andre man driver med i tillegg (ikke minst være pålogget og være sosial på nettet 24/7)? Skolen har jo ikke blitt noe værre enn den alltid har vært så det må være alt det andre. Jeg opplevde aldri dette presset for jeg var ikke sosial, ikke hadde vi mobil på den tiden heller og skulle man på internett så måtte man på biblioteket. Og nettet var så tregt at det vak kjappere å slå opp i leksikon om man skulle finne informasjon om noe. Men det var press på den tiden også, søsteren min var opptatt av hva "alle andre" hadde og at hun også måtte ha det. Slik har det sikkert alltid vært. Men nå starter det tidligere. Det kan nesten virke som at ungdomsperioden ikke lenger er fra 13-19 år, men fra 9-29 år. Er ikke rart man blir sliten og knekt da. Men hvor er foreldrene oppi alt dette? Noen bør jo stoppe denne utviklingen. 0 Siter
Caylee Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Men er det "skolepresset" som knekker en, eller er det alt det andre man driver med i tillegg (ikke minst være pålogget og være sosial på nettet 24/7)? Tro hva du vil men det er veldig press på vanlig skole. 0 Siter
Caylee Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Skolen har jo ikke blitt noe værre enn den alltid har vært så det må være alt det andre. Jeg opplevde aldri dette presset for jeg var ikke sosial, ikke hadde vi mobil på den tiden heller og skulle man på internett så måtte man på biblioteket. Og nettet var så tregt at det vak kjappere å slå opp i leksikon om man skulle finne informasjon om noe. Men det var press på den tiden også, søsteren min var opptatt av hva "alle andre" hadde og at hun også måtte ha det. Slik har det sikkert alltid vært. Men nå starter det tidligere. Det kan nesten virke som at ungdomsperioden ikke lenger er fra 13-19 år, men fra 9-29 år. Er ikke rart man blir sliten og knekt da. Men hvor er foreldrene oppi alt dette? Noen bør jo stoppe denne utviklingen. Nei, lærerne må gi mindre lekser og prøver på en gang. På ungdomsskolen hadde jeg forferdelig mye lekser. På vgs var det slik at det kunne være flere store, tunge prøver i uken. Det fungerer for de som lærer fort og tar stoff lett, men de som sliter med å huske og forstå har mye mer poblemer 0 Siter
slabbedask Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Tro hva du vil men det er veldig press på vanlig skole. Men er det mer press nå enn tidligere? 0 Siter
Caylee Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Men er det mer press nå enn tidligere? Det vet jeg ikke. Men idag er det mye mer press om å ha framføringer og drive gruppearbeid. Noe som kan føre til mye stress . Mamma har sagt hun nesten aldri opplevde noe slikt da hun gikk på skolen 0 Siter
slabbedask Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Det vet jeg ikke. Men idag er det mye mer press om å ha framføringer og drive gruppearbeid. Det var det heldigvis lite av tidligere. 0 Siter
Caylee Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Det var det heldigvis lite av tidligere. Ja det var bra. Men dårlig for de som opplever så mye slikt nå. Det har blitt en samfunn der man "må" klare ha masse fremføringer og være utadvendt. For eksempel i mange jobbannonser står det "Være utandvent og like mennesker" og masse slikt. Ikke alle er det, og da sliter man 0 Siter
slabbedask Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Ja det var bra. Men dårlig for de som opplever så mye slikt nå. Det har blitt en samfunn der man "må" klare ha masse fremføringer og være utadvendt. For eksempel i mange jobbannonser står det "Være utandvent og like mennesker" og masse slikt. Ikke alle er det, og da sliter man Helt enig. 0 Siter
frosken Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Men er det mer press nå enn tidligere? Jeg synes det ser ut som det er økt press i forhold til muntlige fremføringer og sosial fungering i gruppe (ulike typer gruppearbeid). Jeg er ikke sikker på at det er økt press i skolesammenheng totalt sett. 0 Siter
Caylee Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Jeg synes det ser ut som det er økt press i forhold til muntlige fremføringer og sosial fungering i gruppe (ulike typer gruppearbeid). Jeg er ikke sikker på at det er økt press i skolesammenheng totalt sett. Det som jeg skrev.. 0 Siter
Caylee Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Jeg er dum og ubrukelig ikke rart svarene mine ikke er gode nok 0 Siter
Kjøter'n Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Tall fra ungdomsundersøkelser fra 1996 til 2012 viser en økende tendens. Det er også en relativt stor økning i antall ungdommer som bruker medisiner mot depresjon de siste 10 årene. I levekårsundersøkelsene for aldersgruppe 16-24 år har andelen med høy skår på psykiske plager steget betydelig. Det viser tall fra Folkehelseinstituttet.Kanskje man i stadig større grad tror man har det verre enn man trodde før? 0 Siter
DenNorskeElg Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Tror aldri skolen har vært slappere enn den er idag, tror det er samfunnet rundt som er "problemet" off topic, så tror jeg ungdommen ville fått betydelig bedre helse dersom man sluttet å drikke alkohol og istedenfor hang seg på det grønne skiftet Men det er nå min menning og den er ikke politisk korrekt selv om den muligens er korrekt 0 Siter
slabbedask Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Jeg er dum og ubrukelig ikke rart svarene mine ikke er gode nok Hæ? Ingenting galt med dine svar. 0 Siter
Caylee Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Hæ? Ingenting galt med dine svar. Bra du ikke syns det:) Jeg angrer på alt jeg har skrevet i tråden borsett fra den posten jeg skrev 15:49 og postene før det. Skriver noen ganger ting jeg kan angre på. Spesielt når jeg var frekk mot noen. Håper ikke frosken tok seg nær av det, angrer iallfall veldig. 0 Siter
Cilien Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Jeg er lærer i videregående skole. Vi skulle nettopp ha et lengre prosjektarbeid. Jeg synes elevene skal få være med og velge arbeidsmåter, så de fikk ta en anonym undersøkelse om hvordan de ville jobbe. Valgene var om de ville arbeide alene, sammen med én annen eller i gruppe på 3-4 elever. Svaret ble at 70% ville arbeide i gruppe, 25 % ville jobbe i par og 5 % ville jobbe alene. Jeg trodde faktisk mange flere ville svare at de ville jobbe alene, så jeg ble litt overrasket, men dette er på en skole med veldig høyt snitt, så jeg tror kanskje det spilte litt inn - de kan faktisk lære av hverandre her. Ellers er jeg ikke enig i at skolen er for slapp. Tvert imot kreves det utrolig mye av de som vokser opp i dag. Da jeg gikk på vgs på slutten av 1990-tallet kunne vi ofte bare pugge oss til gode karakterer og svare "rett" på en masse oppgaver på prøver. Nå krever de nye læreplanene i mye større grad at elevene skal reflektere, være selvstendige, drøfte spørsmål etc. Det krever en modenhet mange ikke har enda, og mange strever seg syke. For å sette det på spissen: Kan du hele læreboken utenatt får du kanskje 3 eller 4. For å få 5 eller 6 kreves det en god del mer av deg. Slik var det i alle fall ikke da jeg gikk på skolen. Dette er dessuten ikke lærernes "feil", det hele kommer fra Utdanningsdirektoratet som lager læreplanene våre der det står hva elevene skal kunne. 0 Siter
Trine Skrevet 30. mars 2015 Skrevet 30. mars 2015 Ja det var bra. Men dårlig for de som opplever så mye slikt nå. Det har blitt en samfunn der man "må" klare ha masse fremføringer og være utadvendt. For eksempel i mange jobbannonser står det "Være utandvent og like mennesker" og masse slikt. Ikke alle er det, og da sliter man Verden har blitt for sosial. Vi er jo flokkdyr. Kjedelig for de som trives best som ensom ulv. Selv i jobber hvor det ikke kreves at man samarbeider og er sosial så ønsker de utadvendte mennesker. Skjønner ikke hvorfor. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.