Gå til innhold

Kravet til et perfekt liv blant ungdom er så stort at flere får psykiske lidelser


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestandig tenkt at det er for lite øvelse i muntlige fremførelser i norsk skole. Selv tror jeg knapt jeg var utsatt for det før jeg var på høyskole, og knapt da heller. I svært mange jobber kommer dette godt med. Jeg er klar over at det er vanskelig for noen, men desto viktigere er det å øve på dette fra tidlig i skolen, slik at det ikke blir så "stort" å skulle fremføre noe for en gruppe eller for klassen.

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    13

  • Caylee

    10

  • slabbedask

    9

  • Kjøter'n

    7

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestandig tenkt at det er for lite øvelse i muntlige fremførelser i norsk skole. Selv tror jeg knapt jeg var utsatt for det før jeg var på høyskole, og knapt da heller. I svært mange jobber kommer dette godt med. Jeg er klar over at det er vanskelig for noen, men desto viktigere er det å øve på dette fra tidlig i skolen, slik at det ikke blir så "stort" å skulle fremføre noe for en gruppe eller for klassen.

 

Det er ikke så enkelt at det bare er å "øve" på dette for alle. Noen blir bare sykere av slikt.

Anonymous poster hash: 11044...7a6

AnonymBruker
Skrevet

Feilen med den norske skole er at alle skal gjennom den samme "kverna" uansett forutsetninger og interesser.



Anonymous poster hash: 11044...7a6
AnonymBruker
Skrevet

Har dette hatt noen innvirkning på gjennomsnittskarakteren, totalt sett?

 

Det vet jeg ikke og det er nok litt fagavhengig. Men jeg vil tro det kreves ganske mye mer refleksjon, selvstendighet og evne til å se en sak fra flere sider for å få f.eks karakteren 5 enn det gjorde for f.eks 15 år siden.

Anonymous poster hash: 531a7...2d3

AnonymBruker
Skrevet

 

Det er ikke så enkelt at det bare er å "øve" på dette for alle. Noen blir bare sykere av slikt.

Anonymous poster hash: 11044...7a6

 

Jeg tror likevel det hjelper å øve for de fleste. Om ikke foran hele klassen, så foran noen få elever eller bare læreren først. Det gjelder vel med det meste - uten øvelse, ingen forbedring.

Anonymous poster hash: 531a7...2d3

AnonymBruker
Skrevet

Her er det noe som ikke stemmer. En leser jo hele tiden at vi sliter med og mer med realfag.

Jeg skrev ikke noe om realfag her, så litt usikker på hva du mener.

Anonymous poster hash: 531a7...2d3

AnonymBruker
Skrevet

 

Jeg tror likevel det hjelper å øve for de fleste. Om ikke foran hele klassen, så foran noen få elever eller bare læreren først. Det gjelder vel med det meste - uten øvelse, ingen forbedring.

Anonymous poster hash: 531a7...2d3

 

 

 

Jeg tror likevel det hjelper å øve for de fleste. Om ikke foran hele klassen, så foran noen få elever eller bare læreren først. Det gjelder vel med det meste - uten øvelse, ingen forbedring.

Anonymous poster hash: 531a7...2d3

 

 

For enkelte er det ikke mulig med forbedring på det området. Det er tortur som gjør en syk.

Anonymous poster hash: 11044...7a6

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet man hvor utadvendt man er?

 

Spør seg selv om det? Eller spør folk rundt en, som kjenner en godt og ser deg i ulike situasjoner? Noe nøyaktig mål finnes selvsgat ikke.

Anonymous poster hash: 531a7...2d3

AnonymBruker
Skrevet

 

Det vet jeg ikke og det er nok litt fagavhengig. Men jeg vil tro det kreves ganske mye mer refleksjon, selvstendighet og evne til å se en sak fra flere sider for å få f.eks karakteren 5 enn det gjorde for f.eks 15 år siden.

 

 

Jeg vil tro at hvis det har blitt vanskeligere å få høye karakterer så har gjennomsnittskarakteren gått ned. 

Anonymous poster hash: 11044...7a6

AnonymBruker
Skrevet

 

Jeg vil tro at hvis det har blitt vanskeligere å få høye karakterer så har gjennomsnittskarakteren gått ned. 

Anonymous poster hash: 11044...7a6

 

 

Ja, men ungdommene har også blitt flinkere til dette med årene.

Anonymous poster hash: 531a7...2d3

AnonymBruker
Skrevet

 

For enkelte er det ikke mulig med forbedring på det området. Det er tortur som gjør en syk.

Anonymous poster hash: 11044...7a6

 

Huffda. Selv var jeg ekstremt beskjeden og hadde sosial angst til jeg var opp i 20-årene, men nå er jeg lærer. Det har krevd enormt med arbeid, både av meg selv, de rundt meg og psykologen min. Men - jeg har hatt en enorm vilje til å tåle store ubehag på veien. Mye tårer, angst etc.

 

Men selvsagt, for noen er det enda verre. Det kan jeg se. 

 

Jeg har likevel svært god erfaring med å presse litt på elever som sier de absolutt ikke mestrer dette. Vi kan gjøre det på mange ulike måter.En elev hvisket for eksempel foredraget sitt til meg og så forklarte jeg hva hun sa til resten av klassen. Andre begynner med å framføre bare til meg, eventuelt til en venn i klassen de stoler på. Noen har lest inn på bånd først. Etc. Mange har vokst enormt på årene jeg har hatt dem. Jeg har til nå ikke hatt noen som ikke vil prøve i det hele tatt, når jeg legger til rette alt jeg kan.

Anonymous poster hash: 531a7...2d3

Skrevet

@Anonym bruker (får ikke til å sitere på ny pc...):

 

De som er syke er selvfølgelig i en helt annen kategori, og jeg mener ikke at disse bare skal øve seg ut av det.

 

Jeg snakke om de aller fleste andre, som ville ha god nytte av å praktisere fremføringer mer. Det ville jeg selv utvilsomt hatt! Tror jeg var over 30 og hadde jobbet noen år før jeg syntes det var rimelig greit å holde en presentasjon for andre. Fallhøyden har føltes stor, for dette er noe jeg ikke på noen måte har fått opplæring i gjennom skolegangen.

Skrevet

Jeg skrev ikke noe om realfag her, så litt usikker på hva du mener.

Anonymous poster hash: 531a7...2d3

 

Jeg "mener" ingenting, jeg lurer på hvordan det som ble sagt henger sammen med det som av mange hevdes om realfag. Men nå har jeg vel fått et svar - det henger ikke sammen med nivået i realfag? Altså selv om endel krav (i andre fag?) har blitt høyere.

Skrevet

Jeg har bestandig tenkt at det er for lite øvelse i muntlige fremførelser i norsk skole. Selv tror jeg knapt jeg var utsatt for det før jeg var på høyskole, og knapt da heller. I svært mange jobber kommer dette godt med. Jeg er klar over at det er vanskelig for noen, men desto viktigere er det å øve på dette fra tidlig i skolen, slik at det ikke blir så "stort" å skulle fremføre noe for en gruppe eller for klassen.

Det er mye muntlige fremførelser i alle fall i vgs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...