Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har først fått time hos fastlegen min  om 2 uker, psykiateren min og legen for stoffskifte er på ferie, derfor spør jeg her.

Jeg har lavt stoffskifte og har stått på levaxin i en del år uten resultat. For noen måneder siden ble det lagt til liothyronin og det sa pang både fysisk og psykisk. Jeg har vært full av energi og fått gjort masse. For en stund tilbake skjøt jeg opp i en hypomani dvs psykiateren min, Lars Tanum, sa at så lenge jeg kunne følge med i tankestrømmen og fikk nok søvn samt ikke gjorde sprø ting, ville det gå bra. Han kalte det teknisk hypomani.

Hypomanien har gått over. Jeg ble til slutt irritert og sint for til slutt å klappe helt sammen og sove i 24 timer. Nå er jeg normal, har bena plantet på jorden men er full av energi.

Jeg sover ca 4 timer per natt og er fremdeles opplagt om dagen. Jeg vil nødig redusere liothyronin fordi det gir så god effekt både fysisk og psykisk. Jeg vil dog ikke bli hypoman igjen selv om det er godt og jeg blir veldig kreativ, for jeg ser at det har sine ulemper. Blant annet mister jeg sunn fornuft og blir masete på de rundt meg.

Så spørsmålene: Skal jeg konferere stoffskite legen eller Tanum om dette? Skal jeg øke fluanxol med ett mg om kvelden for sederende effekt eller skal jeg be om innsovningstabletter? Sovemedisin er totalt uaktuelt. Noen andre løsninger?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når du er så heldig å ha Lars Tanum, skal du konsultere han.

Jeg tror ikke økning av Fluanxol er så nyttig. Inntil du får snakket med Tanum, kan Imovane være et alternativ.

Kan dosen liothyronin reduseres litt slik at du beholder den gode effekten, men senkes et hakk?

Skrevet

Når du er så heldig å ha Lars Tanum, skal du konsultere han.

Jeg tror ikke økning av Fluanxol er så nyttig. Inntil du får snakket med Tanum, kan Imovane være et alternativ.

Kan dosen liothyronin reduseres litt slik at du beholder den gode effekten, men senkes et hakk?

Takk for svar. Da jeg var hos Tanum sist ville han følge meg tett opp pga hypomanien men jeg min tosk nektet. Jeg bestiller time på mandag førstkommende. Det går an å kutte ut ettermiddagsdosen med liothyronin. Jeg prøver det i dag og ser hvordan det går. Jeg skjønner jo at jeg må ha søvn!

God påske!

Skrevet

Om du oppgir dosene du tar, kan jeg kanskje hjelpe deg med ny dosering.

Skrevet

Lamictal: 250 mg mrg - 250 mg kveld

Cipralex: 10 mg kveld

Wellbutrin: 300 mg mrg

Fluanxol: 1 mg mrg - 1 mg kveld

Levaxin: 75 mikrogr mrg

Liothyronin: 5 mikrogr morgen - 5 mikrogr ca kl 15

Skrevet

Jeg tror det kan være for mye å halvere døgndosen ved å ta bort hele ettermiddagsdosen.

Kan du halvere kun ettermiddagsdosen? Lar tablettene seg dele?

Hvis ikke kan du kanskje ta bort ettermiddagsdosen mandag, onsdag og fredag.

Annonse

Skrevet

Jeg må dele 20 mikrogramstabletten i 4 som det er så du kan jo tenke deg hvor nøyaktig det blir, selv med tablettdeler fra apoteket.

Jeg prøver å ta bort mandag, onsdag og fredag. De er de dagene jeg tar Niferex så det blir ikke total forvirring.

Gleder meg til en god natts søvn!

Takk for hjelp! Nå famler jeg ikke i totalt mørke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...