AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Ønsker så veldig å være psykisk sterk. Ikke bekymre meg over ting, la livet bare komme til meg, la de fine tingene styre meg og fylle min bevissthet. Men det er vanskelig. Fordi angst og frykt noen ganger bare lammer og tar over. Er det mulig å klare å komme helt dit?. Jobber med det å la ting passere. Jeg kjenner noen sterke mennesker og skulle ønske jeg var dem. Hva er hemmeligheten til disse menneskene?. Anonymous poster hash: 299a5...386 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Ønsker så veldig å være psykisk sterk. Ikke bekymre meg over ting, la livet bare komme til meg, la de fine tingene styre meg og fylle min bevissthet. Men det er vanskelig. Fordi angst og frykt noen ganger bare lammer og tar over. Er det mulig å klare å komme helt dit?. Jobber med det å la ting passere. Jeg kjenner noen sterke mennesker og skulle ønske jeg var dem. Hva er hemmeligheten til disse menneskene?. De er heldige med genene og har hatt en god oppvekst. Anonymous poster hash: f0c83...6de 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Så hvis man ikke er heldig med genene (har hatt en fin oppvekst) så er det umulig å komme dit? skulle ønske å få svar fra NHD, og andre som har opplevd å komme dit. Anonymous poster hash: 299a5...386 0 Siter
XbellaX Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Ønsker så veldig å være psykisk sterk. Ikke bekymre meg over ting, la livet bare komme til meg, la de fine tingene styre meg og fylle min bevissthet. Men det er vanskelig. Fordi angst og frykt noen ganger bare lammer og tar over. Er det mulig å klare å komme helt dit?. Jobber med det å la ting passere. Jeg kjenner noen sterke mennesker og skulle ønske jeg var dem. Hva er hemmeligheten til disse menneskene?. Anonymous poster hash: 299a5...386 Merkelig forestilling du har om enkelte mennesker. Hvem er det som ikke i blant bekymrer seg, uroer seg, eller blir preget? Hvorfor skal det være et mål å være tilnærmet følelsesløs? Er det ikke en del av det å være menneske? Jeg ville aldri vært det foruten. Bør ikke heller fokuset være på hvordan ha en indre ro til å ikke la seg bli revet med i følelseskaoset, ha tillit til at man faktisk står han av, man overlever, og man trenger kanskje ikke ta alle sorger på forskudd ... uhyre forenklet sagt. 0 Siter
kaprif Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Jeg snakker ikke om å bli følelses løs. Men ja det finnes mennesker som er mer psykisk sterke enn meg. Og spørsmålet er her om hva hemmeligheten er 0 Siter
Caylee Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Jeg vet hva hemmeligheten er. De som er psykisk sterke har ofte ikke opplevd alt formye vondt i livet. Som for eksempel flere år med mobbing. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Jeg vet hva hemmeligheten er. De som er psykisk sterke har ofte ikke opplevd alt formye vondt i livet. Som for eksempel flere år med mobbing. Det finnes også mange psykisk sterke som har opplevd svært mye vondt i livet. Noen blir mindre skadet av slike opplevelser enn andre, og noen finner også mestringsstrategier som gjør at de blir sterke til tross for et dårlig utgangspunkt. Anonymous poster hash: 7d590...ecd 0 Siter
Caylee Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Det finnes også mange psykisk sterke som har opplevd svært mye vondt i livet. Noen blir mindre skadet av slike opplevelser enn andre, og noen finner også mestringsstrategier som gjør at de blir sterke til tross for et dårlig utgangspunkt. Anonymous poster hash: 7d590...ecd Jeg vet det finnes unntak. Det var derfor jeg skrev "har ofte ikke" Noen mennesker som ikke har opplevd mye traumatisk kan alikevel få psykiske problemer og noen som har opplevd mye dårlig får det ikke. Poenget mitt var at ofte er det slik at de som har opplevd veldig mye vondt (over normalen) har større sannsynlighet for å klare seg dårligere i livet. 0 Siter
XbellaX Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Jeg snakker ikke om å bli følelses løs. Men ja det finnes mennesker som er mer psykisk sterke enn meg. Og spørsmålet er her om hva hemmeligheten er I hovedinnlegget skriver du: "Ikke bekymre meg over ting," det gjorde at jeg misforsto deg litt, fordi det er jo strengt tatt ikke mulig å aldri bekymre seg over noe. Det finnes mye god litteratur på emnet, har du vært innom biblioteket? Mindfulness kan jo kanskje være noe for deg? http://forskning.no/psykologi/2013/01/derfor-virker-mindfulness 0 Siter
XbellaX Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Jeg vet hva hemmeligheten er. De som er psykisk sterke har ofte ikke opplevd alt formye vondt i livet. Som for eksempel flere år med mobbing. Man blir ihvertfall ikke psykisk sterk av å surfe gjennom livet på medvinds-bølger. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 Skrevet 2. april 2015 Så hvis man ikke er heldig med genene (har hatt en fin oppvekst) så er det umulig å komme dit? Anonymous poster hash: 299a5...386 Det stemmer ikke. Det er mange som har klart seg utmerket mot alle odds. Men selvsagt også mange med tragisk bakgrunn som har bukket under. Les om bakgrunnen til Galileo Galilei, Ludwig van Beethoven og Yngve Haagensen, for å nevne noen litt herfra og derfra Anonymous poster hash: 3f712...beb 0 Siter
FGT Skrevet 2. april 2015 Skrevet 2. april 2015 Ja det har vel med at en ikke lar seg så lett vippe av pinnen. Bevare konntrollen og roen unnder sterk press.En som kan bære tunge bør vel. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. april 2015 Skrevet 2. april 2015 Så hvis man ikke er heldig med genene (har hatt en fin oppvekst) så er det umulig å komme dit? skulle ønske å få svar fra NHD, og andre som har opplevd å komme dit. Anonymous poster hash: 299a5...386 Dette er en god begynnelse: http://www.zuna.no/2013/12/02/13-ting-mentalt-sterke-mennesker-ikke-bruker-tid-pa/ For å utfylle, kan jeg bla nevne dette: - Erkjenne forskjellen på det som virkelig er farlig og det som bare er ubehagelig. Det som virkelig er farlig må en vurdere og gjøre realistiske risikovurderinger. Det som er ubehagelig kan en i første omgang få angst for, men siden det ikke er farlig, kan en overse/skru av angsten. - Tåle negative følelser. Følelser er bare følelser og ikke virkelighet. Det er ikke farlig å ha vonde følelser. Det kan være ubehagelig, men det er helt ok å ha det ubehagelig av og til - særlig ikke om det er nødvendig for å nå et mål. - Smerter. Smerte er også en følelse og kan behandles som andre negative følelser. De som har sett TV-program om Skijentene og Petter Northug har forhåpentligvis fått med seg deres oppfatning av smerte. I militæret lærte vi at "Smerte er feighet som forlater kroppen". Som ellers i livet er det ikke smerten som er det avgjørende. Det avgjørende er hvordan en forholder seg til den. Jeg mener dette kan læres/trenes.Men det kan ikke trenes uten ubehag :-) Det viktigste om en vil bli sterk og tåle mye, er at en må innstille seg på å tåle ubehag. Jeg sier ikke at det er like lett for alle. Ikke alle kan vinne Birken, men alle med vanlig fysikk kan gjennomføre Birken på en anstendig tid om de bare vil og trener. 0 Siter
FGT Skrevet 2. april 2015 Skrevet 2. april 2015 (endret) I den linken var det mye bra. Mer en å bare være psykisk eller mentalt sterk. For her var det også mye med innstilingen og praktisk visdom. Endret 2. april 2015 av FGT 0 Siter
Gjest Skrevet 2. april 2015 Skrevet 2. april 2015 Ønsker så veldig å være psykisk sterk. Ikke bekymre meg over ting, la livet bare komme til meg, la de fine tingene styre meg og fylle min bevissthet. Men det er vanskelig. Fordi angst og frykt noen ganger bare lammer og tar over. Er det mulig å klare å komme helt dit?. Jobber med det å la ting passere. Jeg kjenner noen sterke mennesker og skulle ønske jeg var dem. Hva er hemmeligheten til disse menneskene?. Anonymous poster hash: 299a5...386 Jeg også skulle ønske å være psykisk sterk og tåle alt. Men vi må kanskje nøye oss med litt mindre mål og heller lære oss å tåle mer og mer og mer Men jeg vet ikke hvordan. 0 Siter
Gjest Skrevet 2. april 2015 Skrevet 2. april 2015 I den linken var det mye bra. Mer en å bare være psykisk eller mentalt sterk. For her var det også mye med innstilingen og praktisk visdom. Her er en tidligere tråd om temaet på dol:http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/395820-mentalt-sterke/ 0 Siter
FGT Skrevet 3. april 2015 Skrevet 3. april 2015 Her er en tidligere tråd om temaet på dol:http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/395820-mentalt-sterke/ Ok, takk. 0 Siter
FGT Skrevet 3. april 2015 Skrevet 3. april 2015 (endret) Linken som NHD viser til kan også ha med at disse personene har mye selvstendighet, og det trenger nødvendigvis ikke å bety at de er så mentalt sterke, men at de takler sosiale konflikter på en god måte blant annet, som de igjen forstår betydningen av.Hvorfor en person handler slik som linken viser, har også noe å si i denne sammenheng. Med andre ord. En trenger ikke å være psykisk sterk av å være slik som personen i linken,men også egosentrisk, manglene varme følelser for andre, og uahengi av andre.kanskje også noe selvopptatt. Men det trenger heller ikke å være slik, hverken enten eller altså. Endret 3. april 2015 av FGT 0 Siter
FGT Skrevet 3. april 2015 Skrevet 3. april 2015 (endret) Så med andre ord, det å være psykisk sterk er ikke ensbetydende med å ha et bedre liv. Men det var jo heller ikke det linken la vekt på, men hva som kjennetegnes med å være mentalt sterk.Egenskaper som kjærlighet, ydmykhet og selvkontroll vitner om større styrke en bare være mentalt sterk. Selv om Egenskapen selvkontroll har med psykisk styrke å gjøre , så er det først og fremst en egeskap som må fremelskes, samt ydmykhet og kjærlighet, som er noen av de viktigste egenskaper et menneske kan ha.E n person med en mild ånd, er sterkere en som intar en by, heter det.Noe å tenke over Endret 3. april 2015 av FGT 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.